Транспортният сектор на България е 23 място в ЕС. Това показват данните от публикуваното днес от Европейската комисия второ издание на информационното табло за транспорта в ЕС. В него се сравняват резултатите на държавите членоки в 29 категории от сферата на транспорта.
Лидер в своеобразната класация е Холандия с високи резултати в 16 категории. Топ 5 допълват Швеция, Финландия, Обединеното кралство и Дания. В дъното на подреждането и непосредствено след нашата страна са Хърватия, Италия, Гърция, Полша и Румъния.
Целта на информационното табло е да се помогне на държавите членки да подобрят своите национални транспортни системи, чрез изтъкване на областите, в които са необходими приоритетни политики и инвестиции. По-добрата устойчивост и ефикасност на транспорта в Европа са от ключово значение за намаляване на въглеродните емисии в икономиката и за задълбочаването на вътрешния пазар - два от приоритетите на Европейската комисия.
От пресцентърът на Европейската комисия уточняват, че данните от информационното табло могат да бъдат разглеждани по държави по следните теми:
- Вътрешен пазар (включително показатели за отварянето на пазара на железопътни услуги, висящи съдебни дела за нарушения на правото на ЕС и равнище на транспониране в националното законодателство на директивите на ЕС в областта на транспорта);
- Инвестиции и инфраструктура (включително качество на инфраструктурата за различните видове транспорт и равнище на завършеност на Трансевропейската транспортна мрежа (TENT);
- Енергиен съюз и иновации (включително дял на енергията от възобновяеми източници в потреблението на транспортни горива, нови автомобили, използващи алтернативни горива, и време, прекарано от шофьорите в задръствания);
- Хора (включително пътна и железопътна безопасност, жени, заети в транспорта, и удовлетвореност на потребителите от различните видове транспорт).
Според данните на второто издание на Таблото, разходите за транспорт на глава от населението у нас е 600 евро, а финансирането от ЕС за транспорта в България за периода 2007 - 2013 г. възлиза на 1 496 438 264 евро.
По различните критерии оценката за нашата страна е следната:
Вътрешен пазар. Пазарът на железопътните товарни превози в България е отворен за конкуренция - 44,7 % от операторите са различни от основния, и се нарежда сред четирите най-добри от гледна точка на конкуренцията пазара в ЕС. Въпреки това пазарът за превоз на пътници все още е обект на монопол. Българските транспортни компании растат и наемат нови служители, тъй като делът на заетите лица в бързо развиващи се транспортни предприятия е втори по размер в ЕС. Нивото на транспониране на директивите, свързани с транспорта, е 97 %. В края на юли 2015 г. България има относително малко на брой висящи дела за предполагаеми нарушения на правото на ЕС.
Инвестиции и инфраструктура. Транспортната инфраструктура на България за всички видове транспорт попада относително ниско в класацията, но все пак тенденцията като цяло е положителна. Понастоящем нивата на изграждане на основната мрежа TEN-T са под средното ниво за ЕС за всички видове транспорт с изключение на вътрешните водни пътища, които са завършени на 100 %. Средните темпове на внос и износ по море са се подобрили леко, но все още са сред най-бавните в ЕС.
Енергиен съюз и иновации. В България делът на електрифицираните железопътни линии е висок - над 71 %, и страната успешно увеличава общия дял на енергията от възобновяеми източници в потреблението на гориво за транспорт. Делът на новорегистрираните автомобили, използващи алтернативни горива, е близък до средния за ЕС.
Хора. Броят на смъртните случаи по пътищата в България е сред най-високите в Европа и се е увеличил в сравнение с предходната година. Удовлетвореността на потребителите от градския и железопътния транспорт е почти в дъното на класацията, но тя е относително висока в сектора на въздушния транспорт, над средното за ЕС равнище. Делът на жените, заети в сектора на транспорта, е много близък до средната стойност за ЕС.
По повод публикуването на второто Табло европейският комисар по транспорта Виолета Булц заяви: „Информационното табло от 2015 г. показва колко динамичен е европейският транспортен сектор. Радвам се да видя, че в сравнение с миналата година е бил постигнат голям напредък, например по отношение на качеството на инфраструктурата и отварянето на пазарите на товарни железопътни услуги. От таблото също така става ясно какво още трябва да се направи, за да се създадат работни места в транспортния сектор или за да се подобри неговата устойчивост."
EUR | 1.955830 |
USD | 1.895920 |
GBP | 2.312180 |
CHF | 2.074270 |