Хаосът и дългият престой на стотици пътници в самолетите на Летище Пловдив са могли да бъдат избегнати, категоричен е бившият директор на Летище Пловдив Дойчин Ангелов. В неделния ден два самолета на Wizz Air от Дубай и от Валенсия кацнаха аварийно в Пловдив, защото силният вятър не позволи това да се случи на Летище София. Проблемът е, че аварийните екипи не са реагирали своевременно по отношение на аварийно-спасителното осигуряване на пътниците.
В продължение на два часа близо 300 пътници на двата самолета чакаха, защото нямаше кой да докара стълбите, да разтовари багажа и да осъществи физически контрол. Служителите на летището бяха извикани по спешност, но пристигнаха едва към три сутринта. По това време трети самолет, който кръжи над София, е бил насочен към летище Букурещ.
В интервю за БНР Ангелов обясни, че случилото се е следствие от доста промени в негативен аспект, които се направиха на летището. Едната е преминаването на дневен режим на работа на това летище - от 06 ч. до 22 ч.
„Това крие големи рискове за загуба на трафик и особено през есенно-зимния период, когато се налагат извънредни кацания. Години наред Летище Пловдив се използва като алтернативно или резервно за кацане от авиокомпаниите. То има договори с такива компании за такова обслужване и те разчитат, че когато има проблем за кацане в София, ще могат да използват това летище", подчерта бившият директор на Летище Пловдив.
Според него това е лоша организация и безотговорност. По време на кацането на тези два самолета в Пловдив също е имало вятър. Не толкова силен, колкото в София, но страничен вятър, на пориви. Това е най-опасният вятър при кацане.
„Всичко това или ще осигури края на Летище Пловдив, или ще стане ясно, че се вършат тотални безобразия на това летище", прогнозира Дойчин Ангелов.
Директорът на Летище Пловдив Владимир Щърбанов обясни пред Нова телевизия, че този режим се налага, защото летището е малко и няма необходимия трафик за 24-часови дежурства. Така то може да обслужва авиокомпаниите само в рамките на работното време. Заради липсва на средства обаче летището е спряло договора си с фирмата за почистване на пистите, няма и достатъчно гориво.
„Пловдивското летище през нощта не съществува", обясни още Щърбанов и допълни, че няма представа защо аварийното кацане е пренасочено към Пловдив.
Директорът на РВД-София Петър Данаилов отбеляза пред БНТ, че в конкретния ден условията за кацане са били много крайни - преобладавал е южен вятър с постоянна скорост от 74 км и пориви до 118 км/ч. Екипажът на съответните самолети взима решение да се насочи към резервно летище. Обикновено запасното летище е записано в полетния план на полета и стриктно се изпълнява записаното.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.895920 |
GBP | 2.312180 |
CHF | 2.074270 |