Мнозинството в Народното събрание одобри законопроекта за ратифициране на Споразумението между правителството на България и правителството на Полша за осигуряване на логистична подкрепа за самолети МиГ-29. Със 133 гласа "за" и 42 "против" депутатите одобриха документа на първо четене.
Споразумението между правителствата на Полша и България предвижда договорености за ремонт на шест двигателя, както и ползване на два полски двигателя за период от две години. Двата полски двигателя ще бъдат предоставени до 20 дни след влизане в сила на споразумението. Договорената цена за ремонта е 1 023 000 евро на двигател, като транспортните разходи са за сметка на полската страна.
Най-активни по време на дебатите се оказаха депутатите от БСП и "Атака", които бяха категорично против, и от ДПС, ПФ и РБ - крайни защитници на решението на военния министър Николай Ненчев да избере Полша пред Русия. Не липсваха и крайни позиции. И вместо да се дискутира за ползите и вредите от подобно споразумение народните представители се надпреварваха да демонстрират компетентност например по вида на лопатките на турбината на двигателя на реактивния съмомет. Поставяше се и въпросът дарли е пълноценно членството ни в НАТО, слагаме ли край на зависимостта ни от Русия, дори като това кой пие руска водка.
Най-остра беше позицията на Атанас Зафиров от БСП, който оспори позицията на министъра на отбраната, че страни в ЕС не предпочитат Русия да им ремонтират самолетите: „Словаците са модернизирали свои изтребители МиГ в Русия и сега имат модерна авиация, а ние имаме обещания за светло бъдеще." Червеният зепутат допи порита Ненчев: "Когато се развали министерският "Мерцедес" в завод на "Трабант" ли го давате за ремонт?"
Според депутата от БСП, предложената цена не е изгодна, защото частната полска фирма ремонтира полски двигател на самолет за 900 хиляди евро, а на нашите е оферирала по 1,023 млн. евро. "Така че явно и транспортът е включен в цената, въпреки уверенията на министъра, че се поема от полската страна", обвини Зафиров. Според него, Полша дава 200 летателни часа гаранция, а от руската страна е 350 часа. По думите на депутата от левицата, полският завод няма резервни части и негова делегация е ходила в Москва с молба да купи такива, но от РСК МиГ са отказал категорично.
"С този ремонт в Полша изтребителите ни ще бъдат бракувани", предупреди Зафиров и припомни инцидента с разбилия се изтребител на Алжир, ремонтиран в Полша, за който се оказало, че са ползвани не нови, а части втора ръка.
Румен Гечев от БСП определи споразумението с Полша като неизгодно за страната ни. „Няма такава практика по света. Изтребители F-16 да се ремонтират в Сомалия или руски изтребители МиГ да се ремонтират в Бангладеш понеже цената била 23 стотинки по-ниска", заяви левият депутат.
Корман Исмаилов от Реформаторския блок репликира: „Във всички показатели тази сделка превъзхожда оферираното от МИГ. В това ние сме убедени, но тук става въпрос за нещо друго. България предстои да придобие мтогоцелеви и това няма как да бъдат руски и това всички ние го знаеме. Дотогава се сключва тази сделка при максимално добри условия."
Заявявайки, че ДПС язцяло подкрепя договора с Полша, лидерът на партията Лютви Местан подчерта: „Този договор, който ни се предлага за ратификация, е един от тези знакови моменти, в които се проявява кой, кой е в българската политика."
„Имаме две години да направим нещо, за да летят самолетите и да има с какво да охраняваме небето си, докато придобием нов самолет, а ако някой в тази зала си мисли, че с единия крак е във Варшавския договор, а е забравил, че вече 27 години няма Варшавски договор, просто се заблуждава",каза Валентин Радев от ГЕРБ.
От АБВ, които преди гласуването излязоха от залата, обявиха, че въвличането на парламента като страна по договора е опасен прецедент, като става въпрос за частно-правното партньорство между Министерството на отбраната и полския завод и Народното събрание не би трябвало да е част от него.
Преди време руската компания, производител на изтребителите МиГ-29, се закани да съди България за договора, ако той бъде приет от парламента.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.888410 |
GBP | 2.313140 |
CHF | 2.074710 |