Пътен възел „Сливница“ е на три нива и е единственото подобно съоръжение в София в момента
Близо 48 млн. лв. са инвестирани в изграждането на участък 1 от Западната дъга на Софийския околовръстен път (СОП), който е между пътния възел на АМ „Люлин" и СОП и моста над р. Какач. Днес бе официално открит 3-километров участък. Проектът се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез Оперативна програма „Транспорт" 2007-2013 г., съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ).
Преди това в присъствието на премира и министрите на регионалното развитие Лиляна Павлова и на транспорта Ивайло Московски пък бяха пуснати 13,5 км от Северната скоростна тангента.
С изграждането на тази отсечка от Околовръстния път и на следващата - от моста над р. Какач до пътния възел със Северната скоростна тангента, която трябва да е готова след няколко месеца, от Враждебна до ж. к. „Люлин" ще се стига за около 15 минути, а не както бе досега за час-час и половина. Това каза председателят на Управителния на съвет на АПИ инж. Лазар Лазаров и посочи, че с новите пътни артерии София ще има съвсем друг облик.
Инж. Лазаров връчи на заместник-кмета на София Любомир Христов копие от разрешението за ползване на обекта и пожела новата отсечка да се поддържа в отлично състояние и да е във вид като днешния. Според подписания между АПИ и Столична община споразумителен протокол този участък от Околовръстния път се поддържа от общината.
За повишаване на безопасността на движението и улеснение на трафика, пътуващ към автомагистрала „Люлин" и ГКПП „Калотина", на 22 октомври т. г. бе пуснато движението по 3-километровото директно трасе на отсечката и пътен възел „Сливница", като останаха за довършване пътищата за достъп до директното трасе. Работата по тях приключи и днес бе официалното откриване на обекта, каквито са изискванията на проектите, изпълнени със средства от фондовете на Европейския съюз.
Тъй като Околовръстният път е основна пътна артерия не само за столицата, но обслужва и международния трафик, проектът се реализираше без спиране на движението, а само с частичното му ограничаване. Всеки завършен участък и съоръжение се пускаха веднага за движение.
Пуснатия за движение участък 1 от Западната дъга на СОП е 3 км. Той започва от началото на АМ „Люлин" и завършва след моста над р. Какач. На участъка има два пътни възела при бул. „Царица Йоана" и бул. „Сливница" и два моста. Пътен възел „Сливница" е на три нива и е единственото подобно съоръжение в София в момента. Първото ниво е под нивото на съществуващото кръстовище. По него преминава транзитното движение по Софийския околовръстен път в посока север - юг. Второто е на нивото на терена и е кръгово кръстовище с два дъговидни моста над СОП. На него движението се преразпределя в четири посоки - към Калотина, на север, към ж. к. „Люлин" и към АМ „Люлин". Третото ниво е естакада над нивото на сегашното кръстовище. По нея върви транзитният поток за ГКПП „Калотина". Съоръжението е проектирано и изградено по метода „Топдаун" - отгоре надолу, за да се осигури преминаването на МПС по време на строителството. С построяването му се осигурява безконфликтното преминаване през пътната връзка, улеснява се международният и вътрешният трафик и се повишава безопасността при пътуване.
Другият пътен възел „Царица Йоана" е на две нива - при свързването на бул. „Царица Йоанна" с Околовръстния път.
Изпълнител на строително-монтажните работи на участък 1 е Обединение „Трейс СОП" ДЗЗД. Стойността на договора за строителство е 47 820 000 лв. с ДДС. Строителният надзор се осъществява от ДЗЗД „Сдружение Пътконсулт 2000-Три Ес". Техният договор е 1 171 800 лв. с ДДС.
Западната дъга на Софийския околовръстен път е продължение на АМ „Люлин" и е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие", който на територията на България свързва Видин с Кулата.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.888410 |
GBP | 2.313140 |
CHF | 2.074710 |