Тази нощ над 2600 снегорина работиха, което в сравнение с последните дни е двойно увеличение на техния брой. Между 3 и 5 хиляди души работят на нощ в тежки условия при температури от минус 15 градуса и те дават всичко от себе си. Въпреки това в областите, в които има закъснения с излизането на снегорините, ще има санкции. Това каза в интервю за bTV министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.
По нейните думи, най-големите затруднения през нощта са били в Русе, Велико Търново и в източните части на страната, където са се образували и поледици. Това е наложило поетапно затваряне на пътищата за обработка против заледяване в часовете между 01 и 05 часа. „Леденият дъжд е по-опасен от снега и затова пътната мрежа беше затворена, а отварянето се случваше поетапно", допълни Павлова.
Тя обясни, че стандартите изискват при обилен снеговалеж, какъвто имаше, да бъде спряно движението, да се изчисти и след това трафикът да бъде пропуснат.
„Съобразихме се с последните празнични дни, в които хората се прибират и ограничихме само тежкотоварния трафик, оставяйки снегорините да работят. Ако пътищата не бяха обработвани, щяхме да имаме поне метър сняг", поясни министър Павлова.
Според нея, до два часа след спиране на снеговалежа по европейските стандарти допустимата снежна покривка е 3 см за магистралите, между 5-7 см за първокласните и второкласни пътища и 10 см - за останалите. Тя припомни, че за зимно поддържане на пътищата в бюджета са определени 60 млн. лв.
За санираните сгради
Министър Павлова обърна специално внимание и на европейския проект за „Енергийно обновяване на българските домове", по който вече са готови 156 сгради. Още 150 са в готовност за саниране и са преминали към Националната програма за енергийна ефективност с готовност за изпълнение.
Павлова посочи още, че близо 1900 са и сградите, одобрени за обновяване по Националната програма за енергийна ефективност към този момент. Тяхната реализация ще започне през пролетта, когато времето позволи. Министър Павлова съобщи, че от информацията на домоуправителите на санираните сгради сметките за отопление през зимата показват намаление с 45 - 50 на сто.
За магистрала "Хемус"
По отношение строителството на автомагистрала „Хемус" Лиляна Павлова каза, че процедурата по избор на изпълнител за двата лота от общо 60 км участък от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч, е приключила. Срокът за обжалване изтече вчера, но има подадени жалби. В момента се изчаква процедурата по обжалване, която е пред КЗК. След приключването ѝ и влизането в сила на решението за избор ще може да се пристъпи към сключване на договори.
Стойността на АМ „Хемус" е над 2,5 млрд. лв. за цялото направление от Ябланица до Шумен. Въпросът за финансиране на строителството на АМ „Хемус" според министър Павлова трябва да бъде обсъден и в Народното събрание, тъй като строителството като период на време и като финансов ресурс минава мандата на правителството. „Това е сериозен ангажимент с дългосрочно бюджетиране и се изискват солидни средства", обясни тя.
Обжалванията отнемат между 3 и 6 месеца и най-късно след 6 месеца ще има възможност да бъде потвърден изборът на фирмите-изпълнители. Това са договори за инженеринг и фирмите ще имат между 6 и 9 месеца да допроектират. Успоредно с това може да се извършва и отчуждаването на терените, а реално строителство може да започне през 2017 г., разясни строителният министър.
На въпрос за бързите срокове по избор на изпълнител, министър Павлова каза, че тръжната процедура е продължила близо девет месеца, като тя е двуфазна с преквалификация на фирмите като първа фаза и като втора - оценка на техническите оферти. По отношение на постигнатите нива за строителството на двата лота министърът посочи, че всички цени в подадените оферти са в рамките на сходни стойности.
„Цените са по-високи от индикативната стойност, защото тя беше обявена през 2013 г. без реален проект как ще е преминаването по трасето, по което има над 3 км тунели и над 10 км виадукти, които са скъпи съоръжения. Реалните проекти бяха налице лятото на 2015 г.", обясни Лиляна Павлова.
На въпрос дали може да потвърди, че избраните фирми са на Валентин Златев и на Делян Пеевски, регионалният министър посочи, че това са консорциуми от фирми, в които влизат, както български, така и международни компании. Те са подали надлежно необходимите документи и са доказали че имат изпълнени проекти от аналогичен размер.
Министър Павлова каза, че има готовност да се обяви тръжната процедура и за следващия етап от строителството на АМ „Хемус" - от разклона за Плевен - Ловеч до Велико Търново. Участъкът е с дължина от 85 км.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.888410 |
GBP | 2.313140 |
CHF | 2.074710 |