Общият размер на отчетените набрани средства за финансиране на предизборната кампания на проверените политически субекти е 12 786 хил. лв. Общо за 14-те партии тези средства са 7 056 хил. лв., за 6-те коалиции от партии - 5 730 хил. лв.
Това показва одитът на Сметната палата на 14 политически партии и 6 коалиции, участвали на парламентарните избори през 2014 г.
Всички те са спазили срока, регламентиран в Изборния кодекс, като са представили пред Сметната палата отчет за приходите, разходите и поетите задължения за плащане във връзка с предизборната кампания. Отчетите са изготвени по образеца, утвърден от Сметната палата. Към тях са приложени извлечения от банковите сметки за обслужване на предизборната кампания на всеки политически субект, декларации за произход на дарени и предоставени средства, и декларации за собственост на предоставени вещи за безвъзмездно ползване.
Прави впечатление, че държавната субсидия е 7,307 млн. лв.,а от дарения са получени 1,896 млн лев и останалите са собствени средства на канидадите, вкл. и от членски внос.
Средствата от държавна субсидия са с най-голям относителен дял (57,1 на сто) от общия размер на финансиране на предизборната кампания. Те са определящи за
5 политически партии и 1 коалиция от партии. Членският внос, който е източник на собствени средства на политическите субекти, е с относителен дял 17,4 на сто от общия размер на финансиране и е отчетен от 5 политически партии и от 6-те коалиции от партии. Даренията от физически лица представляват 14,8 на сто от общия размер на набраните средства и са отчетени от 9 политически партии и 5 коалиции от партии. Средствата на кандидати са 7,1 % от общия размер на финансиране на предизборната кампания и са отчетени от 8 политически партии и 5 коалиции от партии.
Общият размер на отчетените разходи, извършени по време на предизборната кампания от политическите субекти, е 12 986 хил. лв. В това число са 209 хил. лв., отчетени като поети задължения, неразплатени към датата на съставяне на отчета за изборите за народни представители за Народно събрание (1,6 на сто от разходите). Отчетените разходи за медийни услуги са 428 хил. лв. - 49,5 на сто от общия размер на разходите.
Най-много за кампанията са дали от ГЕРБ - над 2,8 милиона лева. ДПС се нарежда на второ място, а разпадналата се група на „България без цензура" е на трето място по разходи, като със своя 1,8 милиона лева изпреварва БСП. „Атака" е похарчила над милион по парламентарните избори. Реформаторите, АБВ и Патриотичният фронт делят последните места по изразходвани средства - средно между 500 и 650 хиляди лева.
От отделни политически субекти са нарушени законовите изисквания за представяне по време на предизборната кампания пред Сметната палата на информацията за възникнали факти и обстоятелства за публикуване в Единния регистър по Изборния кодекс:
- една политическа партия не е представила информация за името на физическо лице, предоставило за предизборната кампания вещ за безвъзмездно ползване, вида и описанието на веща, срока на ползването й, както и декларация за собственост на предоставената вещ;
- две партии и две коалиции от партии не са представили информация за имената на дарители, вида, целта и стойността на направените дарения;
- две партии и две коалиция от партии не са представили декларации на дарители за произхода на дарените средства на стойност над една минимална работна заплата (през одитирания период тя е 340 лв.);
- две партии и три коалиции от партии не са представили декларации на издигнати от тях кандидати за произхода на предоставените от тях средства на стойност над една минимална работна заплата.
По данни от районните избирателни комисии, от одитираните 20 политически субекта, 16 са регистрирали общо 67 922 застъпници на издигнатите от тях кандидати и 16 са оповестили общо 55 102 техни представители в избирателните секции в изборния ден. Само два политически субекта са отчели изплатени възнаграждения за застъпници и представители в общ размер на 51 072 лв.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.888410 |
GBP | 2.313140 |
CHF | 2.074710 |