Министър-председателят Бойко Борисов спира процедурата за двата лота на АМ „Хемус", съобщи пресслужбата на правителството.
Премиерът е разпоредил на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и на Националната компания „Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) незабавно да предприемат действия по прекратяване на процедурата за избор на изпълнители на строителството на Автомагистрала „Хемус" - Лот 1 и Лот 2.
В съобщението до медиите не се посочва причината за решението на премиера.
Офертите на победителите надвишаваха почти два пъти прогнозната стойност. За Лот 1 - 23 километра от Ябланица до Угърчин, бе избрано обединение "АМ Хемус лот 1" с водещ партньор българската "Джи Пи груп" и испанските компании "Конструксионес Табоада и Рамос" и "МР сивил уъркс", както и проектантската група "Трансконсулт-22". Предложената цена е 277.4 млн. лева, а при непредвидени обстоятелства стойността няма да може да надвишава 298 млн. лв.
За по-дългия Лот 2, който е 37 километра от Угърчин до разклона за Плевен и Ловеч, бе избрано обединение с основен партньор "ПСТ груп", включващо още "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели". Предложената цена за изпълнение е 479 млн. лв., а при непредвидени обстоятелства максималната е почти 500 млн. лв.
Според публикация на сайта на НКСИП, индикативната цена за 60-те километра е 434 млн. лева, докато общата договорена цена за двата лота възлиза на 756,4 млн. лева. В края на декември, когато бяха обявени победителите, министър Лиляна Павлова обясни голямата разлика в цените с по-късната подготовка на проекта за магистралата, както и с финансовия риск за изпълнителите, защото все още не е осигурено финансиране за изграждането й.
По-късно от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) уточниха, че процедурата за избор на изпълнител е спряна, поради невъзможност да бъде осигурено финансиране за изграждането им по линия на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020" (ОПТТИ).
Бюджетът на ОПТТИ по приоритетна ос 2: „Развитие на пътната инфраструктура по основната и разширената трансевропейска транспортна мрежа" е в общ размер 673 млн. евро. Средствата са предвидени за изграждане на АМ „Струма": ЛОТ 3.1 от Благоевград до Крупник на стойност 83.5 млн. евро, на тунела при с. Железница - с индикативна стойност 120 млн. евро, на ЛОТ 3.2 - участъкът Крупник - Кресна, за който предстои решението за избор на трасе и неговото остойностяване, на ЛОТ 3.3 - от Кресна до Сандански - 128 млн. евро, както и за изпълнението на фаза 2 от Западната дъга на Софийския околовръстен път - 64 млн. евро.
Предварителните разчети на МРРБ сочат, че с реализирането на изброените проекти наличният ресурс по ос 2: „Развитие на пътната инфраструктура по основната и разширената трансевропейска транспортна мрежа" на ОПТТИ ще бъде напълно изчерпан.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.888410 |
GBP | 2.313140 |
CHF | 2.074710 |