Дали държавата ще продаде товарните превози на БДЖ или ще даде летище София на концесия, за да покрие дълговете на държавните железници, предстои да се разбере. Все още няма окончателно решение на правителството кой вариант ще бъде избран.
Преди време министърът на транспорта Ивайло Московски обяви, че подготовката по процедурата за отдаване на концесия на столичния аеропорт е на финала и тя трябва да бъде обявена до средата на морт. Все още обаче това не е сторено.
Според публикувания на сайта на Агенцията по приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) план за работа на ведомството за 2016 г., БДЖ-Товарни превози е включен в приоритетния списък за раздържавяване.
По този повод членът на Надзорния съвет на АПСК Руси Статков коментира пред БНР, столичното летище отива на концесия, за да се покрият дълговете на БДЖ. Според него, това, което е трябвало да се прецени първо, е, как да се подходи по отношение на летището в момента - то е печелившо.
„От гледна точка на опита, който имат други страни, бивши източноевропейски, социалистически, също така наши съседни, мога да кажа следното: В Чехия, летището в Прага е на 100% собственост на държавата, летището в Рига - собственост на 100% на министерството на транспорта на Латвия, в Естония, в Талин - 100% собственост на държавата... и ако вземем Румъния, там 80% собственост на държавата Румъния и 20% на частни инвеститори. Много са факторите, които трябва да се вземат предвид при едно окончателно решение", обясни Статков. Той изрази надежда, че това ще бъде направено по най-добрия начин за българската държава и за българските граждани.
Статков каза още, че у нас все още липсва стратегия за развитието на железопътния транспорт, въпреки че още през януари миналата година министърът на транспорта да е поискал изготвянето на такава пред Комисията по транспорта. По повод плана на държавата да вземе пари от концесията на Летище-София, които да отидат за покриване на дълговете на БДЖ, Статков поясни, че Законът за концесиите допуска такова плащане да бъде извършено.
„Концесията на летището за покриване на дълговете на държавните железници е единственото възможно решение, което правителството намира, тъй като няма как натрупваните с години задължения да бъдат решение ефективно през бюджета", коментира също пред БНР Гроздан Караджов - депутат от гражданската квота на Реформаторския блок. Според него концесията на Летище София е отдавна замислен инструмент за по-добро управление на летищната собственост, без какъвто и да е риск за държавата. Караджов смята, че държавата има основание да поиска от бъдещия концесионер на Летище-София да плати по-голяма част от предвидената сума по цялата сделка още в началото.
„В случая става дума за един вече изграден пазар, т.е. летището е бизнес, който на практика вече е създаден. Самолетите кацат на това място, съответно там преминава определено количество пътнико- и товарооборот. Това дава много добри възможности да се пресметне за времето на една концесия какви ще бъдат приходите, най-малко към днешна дата. И тези възможности, които дава този осигурен пазар - пътници и товари, при един добър икономически анализ, дават възможност да се поиска тази сума от един бъдещ концесионер, който при това да бъде стратегически партньор", аргументира предложението си депутатът от Реформаторския блок.
Според него, ако концесионерът иска да развие съответните услуги на летището, ако той иска да оптимизира дейността си, ще трябва да инвестира.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |