Ако се върне безпласионалнототното обучение за водачи на моторни превозни средства от категория C в професионалните средни училища, транспортният бранш у нас може да отбележи до 30% ръст в следващите няколко години, прогнозира една от бързоразвиващите се транспортни фирми у нас, „Ем Джи 05".
Липсата на шофьори е основна спирачка за развитие на сектора, алармират от там. В България има над 65 000 регистрирани камиони. Минимум 5 000 човека се търсят за професията, а 84% от превозвачите са на мнение, че недостигът на шофьори е най-големият им проблем, сочат данни на Съюза на международните превозвачи.
Една от основните причини за недостига на кадри е, че средната възраст на професионалните водачи е много висока, около 50 години. Въпреки че работата е гарантирана, а средната заплата в бранша е 3 000 лева, малко са младите хора, които проявяват интерес към професията. Главната причина е голямата инвестиция на време и пари, която трябва да направят, за да започнат. Цената на необходимите шофьорски курсове, категория B[1], категория C[2] и категория CE[3], е около 2400 лв., като задължително се изисква стаж от една година между последните две обучения. Обучението за карта за квалификация на водача е между 400 и 800 лв., самата карта струва 80 лв. Допълнително трябва да се изкара и дигитална карта (за тахограф) и психотест, което струва още около 200 лв., и други разходи. Така първоначалната инвестиция, която трябва да направи един млад човек, е минимум 3500 лева. Освен това курсовете изисват време и трудно може да се съчетаят с работа.
„Едно от решенията на проблема е да се въведе безплатно обучение за категория C и С+Е в професионалното средно образование, така че един млад човек да може директно да започне да работи и да трупа стаж", коментират от международния превозвач „Ем Джи 05" и допълват, че това ще доведе до тласък на целия бранш нагоре. "В Унгария, например, министърът на транспорта постигна връщане на този курс в училищата", допълват от компанията.
Допълнително обучение е необходимо за работа със сложните транспортни документи. То най-често се осигурява безплатно от самите транспортни фирми. Например, „Ем Джи 05" инвестира в едномесечно обучение и стаж на всеки нов водач, без опит. До края на 2016 година компанията ще осигури работа за 20 нови шофьори със стартова заплата 3200 лева, която до третата година може да достигне 4100 лева.
"Ем Джи 05" е българска компания за международен транспорт. Специализира в хладилни превози на хранителни стоки (т.нар."температурен транспорт") извън България, на територията на Европейския съюз. Единствената компания в България, която наема нови влекачи и ремаркета от други транспортни фирми, които се връщат на притежателя преди изтичане на гаранцията (след не повече от 3 години) и се вземат нови.
[1] Водач с правоспособност за категория „В" има право да управлява моторни превозни средства с допустима максимална маса, която не превишава 3500 кг, проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 кг, при условие че допустимата максимална маса на състава не превишава 4250 кг.
[2] Водач с правоспособност за управление на МПС от категория „С" има право да управлява товарни автомобили, чиято допустима максимална маса надвишава 3500 кг. Към тях може да се прикачва ремарке с допустима максимална маса не повече от 750 кг.
[3] Водач с правоспособност за управление на МПС от категория „СЕ" има право да управлява състав от пътни превозни средства с теглещо МПС от категория „С" и ремарке с допустима максимална маса над 750 кг.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |