Процедурата за концесия на Летище София трябва да бъде прекратена. Това предлага служебният транспортен министър Христо Алексиев на Министерския съвет, който има компетенцията на подобно решение.
Пред журналисти министърът посочи, че екип на ведомството е направил анализ на концесията, който ще бъде представен на някое от следващите заседания на министрите. Алексиев е категоричен, че обявената процедура не защитава достатъчно добре публичния интерес. Мотивите към предложението трябва да са придружени с финансова обосновка.
Алексиев разказа, че за да изготви анализа, се е срещал с експерти и лично се е запознал с условията на концесията. Той уточни, че по принцип това представлява добра форма за стопанисване на публична инфраструктура, но въпросът е да бъде направена по такъв начин, че да защитава държавния интерес. „В случая не мисля, че това е налице. По-скоро публичният интерес не е достатъчно добре защитен", каза министърът.
По неговите думи, концесията със сигурност ще повиши летищните такси, тъй като изискваната от концесионера първоначална такса от 550 млн. лв. ще бъде призната за разход и така таксите ще се увеличат с 20 - 25 млн. лв. годишно. Това, според Алексиев, ще доведе до отлив на трафик през България и летището.
Министърът обясни, че по настояване на президента Румен Радев в анализа е отчетено и как е гарантиран факторът „сигурност".
Христо Алексиев е сравнил процедурата за концесия на Летище София с концесията на порта в Белград. Двете летища са със сходен трафик и капацитет. За белградското летище са подадени над 20 оферти, а за софийското се очаквали не повече от пет. Министърът е категоричен, че не е направено достатъчно за популяризиране на процедурата в чужбина, за да може държавата да получи повече и по-добри оферти.
Липсвала и яснота за инвестициите и развитието на Летище София и не било редно концесионерът да разработва визията на държавата за стратегическата инфраструктура, което било заложена в генералния план на аеропорта. Министърът изрази опасения и за икономическия баланс на концесията, като се има предвид обявеното намерение тя да бъде за срок от 35 години, докато за Белград е 25 години. „Колкото е по-дълъг срокът на концесията, толкова е по-вероятно операторът да генерира свръхпечалба", подчерта транспортният министър.
Според критериите за оценка на офертите най-голяма тежест има еднократното концесионно възнаграждение - 55%, следват „развитие на летището" с 25%, инвестиции с 15% и сигурност с 5%.
Министър Алексиев се обяви и против да се решава проблем в железниците, като се създава проблем в авиацията, тъй като идеята е с получената еднократна такса от концесионера да се погасят голяма част от задълженията на БДЖ. „Държавата иска да получи едни къси пари и не се интересува от развитието на летището", коментира министърът.
Той предлага да се избере международен консултант, който да проучи развитието, очаквания трафик, капацитета на летището и необходимите инвестиции. След това на тази база да се актуализира генералният план и когато има ясна визия, да се прецени дали летището ще бъде дадено на концесия при по-ясни параметри.
Според откритата открита процедура за предоставяне на концесия за услуга на обект: „Гражданско летище за обществено ползване София", срокът за получаване на документацията за участие в процедурата беше удължен до 17.00 часа на 19.05.2017 г., срокът за получаване на оферти се удължава до 17.00 часа на 19.05.2017 г., а отварянето на офертите ще се състои на 22.05.2017 г. от 11.00 часа.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.857210 |
GBP | 2.345120 |
CHF | 2.101010 |