Един от политическите ангажименти, който поехме, е развитието на пристанищната и летищна инфраструктура чрез модела на концесията. По този начин собствеността остава публично-държавна и същевременно се гарантират сериозни инвестиции. Това каза министърът на транспорта Ивайло Московски по време на откриването на конференция „Стратегическа инфраструктура и инвестиции - България 2017". Той допълни, че очаква до месец септември да бъде стартирана отново процедурата за концесия на летище София.
По думите на Московски, на 14 юни са били проведени разговори със Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие. За следващата седмица са предвидени такива и с Европейската инвестиционна банка. Необходимо е да бъдат актуализирани финансово-икономическите, социалните и екологични анализи.
По-късно пред журналисти Московсик уточни: „Ще настоявам да се запази начинът, по който се обяви предишната, която беше спряна, т.е. да има едно по-голямо авансово плащане. Парите са необходими за оздравяването на БДЖ."
Обявената от предишния кабинет Борисов процедура за отдаване на концесия на Летище София за 35 години бе спряна от служебния кабинет на 5 април, въпреки че към порта имаше интерес от операторите на едни от най-големите летища в света: Франкфурт, Мюнхен, Дъблин, „Хийтроу", Цюрих, Лион и други.
В изказването си пред участниците в конференицята министър Московски открои основните транспротни проекти, за които има европейско финансиране, като подчерта, че „най-правилните решения се взимат чрез активен диалог между държавата и бизнеса".
„За изграждане на транспортна инфраструктура страната ни ползва основно средства от ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ), Механизма за свързана Европа и националния бюджет, каза министър Московски. „Постигнатите резултати през миналия програмен период красноречиво говорят, че ОП „Транспорт" е една успешна програма. Най-общо равносметката показва - реконструирани 500 км жп линии, изградени 260 км нови автомагистрали и 50 км пътища първи клас, 20 метростанции и 21 км метролинии, един интермодален терминал, три железопътни гари, системи за управление на трафика по р. Дунав и в акваторията на Черно море", допълни още той.
„От ОПТТИ финансираме основно 6 големи проекта, които представляват 88 % от ресурса на програмата. Това са лот 3 на АМ „Струма", жп линията Елин Пелин - Ихтиман, фаза 2 на жп линията Пловдив - Бургас, както и строителството на третия лъч на софийското метро. Изключителната сложност от техническа и инженерна гледна точка на тези проекти изисква съвместни усилия на правителството и фирмите от бранша за тяхното реализиране в определения срок", посочи министърът.
Той заяви още, че най-важното през тази година е да бъдат изпълнени всички законови изисквания и да се намери решение за преминаване през най-критичните 20 км от магистрала „Струма". „Надявам се до края на годината да получим подкрепата на Европейската Комисия и от следващата година да започнем процедурата по избор на изпълнител и строителство, защото АМ „Струма" има стратегическо значение за цяла Европа", каза той. В жп сектора приоритет е до края на 2017 г. да проведем процедурите за избор на изпълнители и в началото на следващата година да започне реалното строителство на отсечките.
„Изграждането на софийското метро и в този програмен период е един от най-успешните проекти, финансиран от ОПТТИ. Преди 1 седмица ЕК отпусна 86.8 млн. евро за проекта и за пореден път дадоха висока оценка на постигнатите резултати при изграждането на първите два метролъча", обобщи министърът.
„Другият инструмент, който играе ключова роля за допълване на инвестициите е Механизмът за свързана Европа. До момента успешно защитихме 7 транспортни проекта на стойност 294 млн. евро, а свободният ресурс, с който страната ни разполага към момента е 111 млн. евро. До дни очакваме резултатите от последната покана, по която подадохме общо 4 проекта за 207 млн. евро. В това число са проектите за развитие на жп възел Пловдив и за изграждане на участък от АМ „Калотина - София". Целта ни е до 2022 г. да съединим сръбска с турска и гръцка граница чрез скоростни жп и магистрални трасета" коментира още Ивайло Московски.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |