Изграждането на ТОЛ системата в страната ще струва около 200 милиона лева. Това каза във Варна министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, който присъства на откриването на нови и ремонтирани сгради на ВиК-Варна.
Той уточни, че ако системата се изгражда от държавна компания, парите ще бъдат осигурени от държавния бюджет. По думите на Нанков, средствата ще бъдат възстановявани в бюджета на базата на бъдещи постъпления и приходи от ТОЛ таксата. Министърът обясни, че в документацията за обществената поръчка заложеният срок за възстановяване на ресурса към бъдещия изпълнител е три години. „Може би и към държавната компания ще поставим същия срок - 3 или 4 години", каза регионалният министър Николай Нанков, цитиран от Дарик радио.
По-рано в Добрич председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" инж. Дончо Атанасов обяви, че се работи за създаване на държавна фирма, която да е оператор на ТОЛ системата.
Министър Нанков уточни във Варна, че срокът за възстановява не сумата в бюджета ще стане ясно след като завърши процедурата по създаване на самата компания-оператор.
В отговор на въпрос за обхвата на системата Николай Нанков коментира, че преценката за това кои пътища да бъдат включени в нея ще подлежи на експертен дебат, след което ще бъде взето и политическо решение, но се очаква това да не са повече от 50-55% от републиканката пътна мрежа. Той изрази мнение, че тол системата трябва да включва на 100% магистралите и пътищата от I и II клас, докато тези от трети клас да бъдат изключени от нея. Министърът отбеляза още, че за пътищата извън обхвата на смесената система няма да се плащат и винетки и напомни, че ТОЛ такса ще заплащат само тежкотоварните превозни средства над 3,5 тона.
Ценовите модели и тарифирането на база на финансово моделиране ще станат ясни на етап внедряване на системата, информира още Нанков. За отделните видове пътища ще има различно таксуване, като то ще бъде определено след решение на Министерския съвет. Предвижда се системата да бъде гъвкава, което означава, че няма да бъдат налагани забраните за движение на тежкотоварни автомобили в пиковите часове, а тогава таксата за тях ще бъде по-висока, както това се прави в Германия или в Австрия.
Ако превозвачите искат да пътуват в петък от София до Бургас в пикови часове, таксата за тях може да бъде 2-3 пъти по-висока, като ще бъде определена на база ценообразуване и след решение на Министерския съвет. Така всеки собственик на транспортна фирма ще си прави икономически анализ, коментира министърът.
Според регионалният министър, чрез създаването на държавна компания ще се сложи край на всички „нездрави опити" за обжалване, бламиране и саботиране на тол системата. Той напомни, че дори в мотивите по едно от решенията на ВАС, с което не се уважава подадена жалба, а се произнася в полза на възложителя, и в унисон с други решения на КЗК и ВАС, се говори за злоупотреба с право и шиканиране на процеса.
"В момента с одиторска компания оценяваме пропуснатите ползи за държавата от това забавяне и ще заведем дело за пропуснати ползи", информира Нанков и уточни, че сумата от 1,5 млн. лв. загуби на ден от липсата на ТОЛ система се базира на най-консервативната прогноза за бъдещите постъпления и приходи.
"Най-ниската и песимистична прогноза в анализа на Световна банка от 2015 г. на база досегашните приходи от 320 млн. лв. годишно е, че след внедряване на ТОЛ система, ще се генерират още 660 млн. лв., което разделено на 365 дни, е около 1,6 млн. лв. на ден", обясни министърът. Той обаче обърна внимание, че одиторската компания ще определи точния размер на пропуснатите ползи.
Министър Нанков каза, че екипът му е сезирал прокуратурата и ДАНС за начина, по който последната жалба срещу обявената от АПИ обществена поръчка е била входирана - с пощенско клеймо от 26 май. Жалбата е постъпила в КЗК на 3 юни, когато ВАС се е произнесъл отново в полза на възложителя и е трябвало да бъдат отворени офертите.
"Няма да оставим страната и българските граждани, защото ТОЛ системата има много ползи, но най-голямата й е, че ще въведе по-справедлив модел за заплащане", категоричен бе регионалният министър. Той коментира, че когато тя стане факт, тези, които разрушават най-много и амортизират повече, ще плащат повече. По думите на министър Нанков, с ТОЛ системата България ще се възползва от стратегическото си географско положение, за да може да се таксува адекватно, пропорционално и ефективно транзитният тежък трафик.
Според регионалния министър трябва да бъде спряна несправедливата в момента практика тежкотоварни автомобили да преминават транзитно през България за 21 лв., докато в Сърбия цената на таксата за тежкотоварен автомобил достига до 180 лв.
"Поели сме ангажимент пред обществото и премиера Бойко Борисов тол системата да заработи до края на 2018 г.", посочи Нанков. Той обясни, че независимо дали ще се направи от държавна компания или ще се довърши обществената поръчка на АПИ, параметрите ще останат същите, като се предвижда срокът за внедряване на системата да бъде 7 месеца, след което около една година ще бъде периодът за оценка на ефективността и коригиране на евентуални дефекти.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.863580 |
GBP | 2.343290 |
CHF | 2.097630 |