До 6-7 години ще сме готови с пълната рехабилитация на републиканската пътна мрежа, съобщи в утрешния блок на bTV министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Той обясни, че заради системното недофинансиране на сектора 8000 км от общо 20 000 км републиканска пътна мрежа са в лошо или много лошо състояние. Сега годишно се рехабилитират 400-450 км.
„С въвеждането на ТОЛ- системата и очакваните от нея приходи около 1 милиард лева годишно, ще има финансиране за 3-4 пъти повече републикански пътища. Така че за 6-7 години ще сме готови с пълната рехабилитация на републиканската пътна мрежа", обясни министърът.
В момента за ремонти на републикански пътища се разходват по 40-50 млн.лв. годишно, още толкова - за поддръжка на общинските пътища. Или общо близо 100 млн.лв. на година. „Но това са палеативни и краткосрочни ремонти", обясни министърът. „Затова политиката на правителството е насочена към пълната рехабилитация на републиканската пътна мрежа, за да не си говорим всяка година за дупки и за преасфалтиране", добави министър Нанков.
Той придзна, че държавата не е имала достатъчно финансов ресурс досега, затова се търсят вариант за кардиналното решаване на проблема. От една страна това ще бъде постигнато чрез приходите от тол системата, която се очаква да генерира приходи още през 2019 г. На второ място е финансиране с бюджетни средства. И на трето място - Европейската комисия създава специален инструмент, насочен към пътната безопасност за периода 2020 - 2030 г.
„Част от пътната безопасност е именно в експлоатационното състояние на настилката, маркировките, мантинелите, знаците и други елементи", каза министър Нанков. Той се позова на разчети на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ), според които, за да бъдат републиканските пътища безопасни, са нужни около 3 млрд. лв. „Тези данни са подадени на МВР, което ще ги обобщи и предостави на Европейската комисия", обясни Нанков. През май месец ще има дискусия по темата пътна безопасност, за което Европейската комисия подготвя Стратегическа рамка за пътна безопасност за 2020-2030 г.
През тази година ще започне реалното строителство на 25 км от автомагистрала „Хемус". Следващия вторник започва изграждането на 9,3 км от Ябланица до п.в. „Боаза" и се очаква да бъдат изпълнени предсрочно за година и половина. До два месеца ще стартира строителството на още 16 км от автомагистралата между п.в. „Белокопитово" и п.в. „Буховци". С новия вариант на проекта на още 52 км от „Хемус" до разклона Плевен-Ловеч, ще бъдат спестени 350 млн. лв. на държавния бюджет, тъй като се изключват първоначално заложените три тунела и 17 други инженерни съоръжения. Предвидената скорост на движение по автомагистралата в този участък е 130 км/ч. За тези 52 км още тази година ще пристъпим към избор на изпълнител и ако няма обжалвания на тръжната процедури и ако времето позволи, още есента-зимата ще започнем строителството, обясни министърът. Още 85 км ще се проектират тази година, а реализацията им ще стартира във втората половина на 2019 г.
„Днес изтича срокът в Агенцията за обществени поръчки по одобряване на проектната документация и както поехме ангажимент, стартираме с тръжната процедура за участъка от Мездра до Ботевград на пътя от Видин до Ботевград", каза Николай Нанков. По неговите думи, тези 34 км ще бъдат рехабилитирани и разширени с още две ленти.
През 2018-та година предсрочно ще завърши разширяването на пътя между градовете Пловдив и Асеновград. Трасето ще бъде с магистрални габарити. Дейностите по него са финансирани по Оперативна програма „Региони в растеж". По програмата ще бъдат рехабилитирани общо 27 пътни отсечки в страната. Част от тях са пътят от Враца до пещерата Леденика, между Кубрат и Тутракан, между Разград и Търговище и други. Тази година ще продължи ремонтът на тунелите и мостовите съоръжения по автомагистралите, коментира още министърът.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |