Снимка: Архив infostock.bg
Въпреки първоначалната идея на Министерство на околната среда и водите (МОСВ) да бъде премахната едократната продуктова такса, известна повече като екотакса, за електромобилите и за новите коли, правителството реши да освободи от екоткса само задвижваните с електричество автомобили.
В мотивите на приетите днес от кабинета промени в Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса е записано, че измененията утвърждават политиката на МОСВ за стимулиране на употребата на автомобили с по-ниски нива на замърсяване, отделящи по-малко вредни емисии в атмосферата. Според Наредбата:
- без екотакса са само електромобилите, при това разпоредбата важи до 31.12.2021 г.;
- с 10% се намалява размерът на екотаксата за нови автомобили с двигатели с вътрешно горене;
- запазва се досегашният размер на таксата за автомобили на възраст до 5 години;
- с 12-13% се увеличава екотаксата за употребявани автомобили повече от 5 година;
- за хибридните автомобили тенденцията е същата, като таксата за новите се намалява с около 20%, а за по-дълго употребяваните се увеличава с 12%.
Кои категории други категории МПС засягат въведените такси
Въведените еднократни продуктови такси засягат и моторни превозни средства от следните категории, според Закона за движение по пътищата:
- М2 (моторните превозни средства за превоз на пътници с повече от 8 места за сядане, без мястото на водача, с технически допустима максимална маса не повече от 5 тона);
- МЗ (МПС за превоз на пътници с повече от 8 места за сядане, без мястото на водача, с технически допустима максимална маса над 5 т);
- N2 (МПС, предназначени за превоз на товари, с технически допустима максимална маса над 3,5 т, но не повече от 12 т);
- N3 (МПС, предназначени за превоз на товари, с технически допустима максимална маса над 12 т).
Таксите за тях са съобразени с по-голямото въздействие върху околната среда като отпадъци и източници на емисии.
Като част от комплексните мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух те целят ограничаване на вредните емисии от по-мощни МПС двигатели с вътрешно горене, емитиращи по-големи количества вредни изгорели газове, с по-висока средна възраст спрямо леките автомобили с по-голям принос в замърсяването, уточняват от пресслужбата на Министерския съвет.
Тези такси се дължат еднократно от cобcтвеника cамо при първоначална регистрация в страната, но не и пpи пpодажба на автомобил, който вече има български регистрационни табели.
Приетата Наредба за екотаксата е част от пакета за промени в нормативни актове в областта на управлението на отпадъците и опазването на околната среда. Според вносителите, промените целят оптимизиране на резерва от рециклируеми количества отпадъци, както и подобряване на ефективността на системите за управление в контекста на новоприетия законодателен пакет „Отпадъци" във връзка с кръговата икономика, с който се поставят нови високи цели за рециклиране.
Вижте още: Споделеното пътуване ускорява производството на електромобили
Другите два изменени подзаконови акта са:
- Наредбата за опаковките и отпадъците от опаковки се увеличава реално обхванатото население в системите за разделно събиране на отпадъци от опаковки и се увеличава броят на разположените съдове за населени места с под 50 000 жители средно с 15%, от 50 000 до 100 000 жители - 9% и над 100 000 жители - с около 7%. За да се повиши ресурсната ефективност, се дава приоритет на определени методи на рециклиране.
- С цел екологосъобразното управление на излезлите от употреба моторни превозни средства (ИУМПС) от категориите за превоз на повече от 8 пътници и за превоз на товари над 3,5 т (М2, МЗ, N2 и N3), с Наредбата за ИУМПС се въвежда разширена отговорност на производителя за тези допълнителни категории. Поставят се високи цели: за оползотворяване 96% и за рециклиране 94%. Така се осигурява по-голямо количество рециклируеми суровини и тяхната преработка в страната. Очакваният резултат от промените е предотвратяване изхвърлянето на опасни вещества, нерегламентирано горене и третиране на компоненти и части от ИУМПС от тези категории над 3,5т., което е свързано с особено висок риск за здравето и околната среда и противоречи на принципите за кръгова икономика.
Още по темата:
България е втора по ръст на продадените нови автомобили в ЕС през май
Какво да правим, ако колата ни се повреди при наводнение?
Повече продажби на бензинови коли и рекорд на отделени вредни емисии през 2017 г.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |