Снимка: flickr
Георги Вулов
Правителството увеличи със 179 996 400 лв. утвърдените за 2018 г. максимални размери на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).
Според съобщението на пресслужбата на Министерския съвет, промяната е свързана с подписания в началото на годината договор за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3.5 т (ТОЛ) и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3.5,т (електронна винетка), с която ще се въведе по-справедлив модел за събиране на пътни такси. Така регионалното ведомство ще може да плати най-вероятно на консултанта за въвеждане на системата и за други разходи. ТОЛ-системата трябва да заработи до края на май 2019 година.
Така общата цена на системата достига близо 329 млн. лева.
Нито лев повече...
По-късно в парламента министърът на регионалното развитие Николай Нанков каза пред журналисти, че „не се дава нито лев повече от договорените средства за ТОЛ системата. „С приетото Постановление на Министерския съвет е увеличен размерът на ангажиментите за разходи, които може да поеме Агенция „Пътна инфраструктура", подчерта министърът без да уточнява за какво ще бъдат използвани утвърдените средства.
Утвърдените близо 180 млн. лева са всъщност над досега известните суми за консултиране, проектиране и внедряване на ТОЛ системата, което се потвърждава и от министър Нанков, че утвърдената сума е записана в Закона за държавния бюджет на Република България за 2018 г., чл. 22, ал. 3 „ангажимент за разходи".
Какво беше известно досега
Консултант е Международната банка за възстановяване и развитие (Световната банка), която подписа договор с АПИ за 6 млн. лева и който беше одобрен (ратифициран) от Народното събрание на 6 юли.
Консорциумът, който спечели търга за разработване на системата - "Капш трафик солюшънс" около австрийската компания Kapsch, според подписания договор за изграждане, ще инвестира свои средства в размер на 149.99 млн. лева, които ще бъдат възстановени за 2-3 години от събраните такси и платените електронни винетки. Това беше потвърдено в началото на месеца и от новия председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Светослав Глосов.
Вижте още: По-малко от година до старта на Тол системата за българските пътища
На първо време в ТОЛ-системата ще бъдат обхванати 16 хиляди километра републикански пътища, като автобусите и товарните автомобили ще плащат различно, в зависимост от разстоянието и състоянието на пътя. Леките и лекотоварните автомобили ще заплащат такса в зависимост от периода за ползване, за коята ще бъде издавана електронна винетка. Няма спор, че с въвеждането на тази система ще се въведе по-справедлив модел за събиране на пътни такси и се очаква да се повишат чувствително приходите.
Крайният срок
Освен това, в договора между АПИ и "Капш трафик солюшънс" е предвидено до май догодина да бъдат инcтaлирани 500 тepминaлa зa peгиcтpиpaнe и издaвaнe нa eлeĸтpoнни винeтĸи, за контрол на 100 aвтoмoбилa едновременно, 100 пyнĸтa зa пpeтeглянe в движeниe и 500 пopтaлa зa ТОЛ ĸoнтpoл. Koмпaниятa щe тpябвa дa изгpaди и изчиcлитeлeн цeнтъp и централен оперативен oфиc зa пoддъpжĸa.
В разпространеното прессъобщение от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) се обяснява, но не много ясно: „С постановлението на Министерския съвет от днес (в сряда - бел. авт) се увеличава максималният размер на ангажиментите за разходи или стойността, до която Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) има право да сключва договори през годината, а не извършването на действителни разходи. В този смисъл с постановлението не се предоставят допълнителни средства на Агенция „Пътна инфраструктура". И всъщност не се дава отговор на въпроса: За какво ще бъдат използвани утвърдените близо 180 млн. лв.
На зададени писмено два въпроса от Infostock.bg към АПИ за какво конкретно ще се използват утвърдените от Кабинета средства и има ли промяна в предварителния график за старт на ТОЛ системата, така и не поучихме отговор. Явно колегите са сметнали, че съобщението от МРРБ е достатъчно.
За съжаление не е достатъчно, защото в прессъобщението пише, че промяната е продиктувана от факта, че АПИ е поела ангажимент по договор с предмет „Проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3.5 т (ТОЛ) и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3.5 т (електронна винетка)" в размер на 179 996 400 лв., който не е бил планиран за 2018 г. „Изпълнителят на ТОЛ системата е определен през 2017 г. и съответно ангажиментът беше разчетен за 2017 г., но поради обжалване на решението за избор на изпълнител договорът беше подписан в началото на 2018 г.", уточняват от МРРБ.
Проста аритметика
Това означава, че утвърдената сума е над известната досега 155.99 млн. лв.: 6 млн. лв. за консултанта Световната банка и 149.99 лв., които ще инвестира, но ще си възстанови след 3 години, изпълнителят „Капш трафик солюшън". При това положение излиза, че цената за реализация на ТОЛ системата скача на 329 986 400 лева, като разходите на държавата възлизат на 185 996 400 лева.
Ако одобрената вчера от кабинета сума е за заплащане на изпълнителя, това означава, че договорът с "Капш трафик солюшънс" е променен или анулиран, за което няма съобщение. В края на миналата година, заради много обжалвания, преди да пъде подписан договор с изпълнителя, беше съобщено, че държавата може и сама да реализира проекта, който по предварителни разчети е 180 млн. лева.
Явно изпълнителят "Капш трафик солюшънс" ще реализира проекта, защото министър Нанков каза, че „няма промяна в начина на плащане по договора, а изграждането и внедряването на електронната система ще бъде за сметка на изпълнителя. След успешното й внедряване инвестицията ще се възвърне със събраните приходи."
Още по темата:
Електронна уикенд винетка за леките коли от догодина
1000 км републикански пътища ще бъдат рехабилитирани до края на 2018 г.
Пътният сектор ще генерира три пъти повече приходи от 2019 г., прогнозира регионалният министър
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |