Снимка: БГНЕС
Днес парламентът прие, както се изрази един депутат, атрибутите на бъдещата електронна ТОЛ система, която ще събира таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за моторните превозни средства (МПС) над 3,5 тона и за време - чрез винетки, за МПС до 3,5 тона. С гласовете на 113 народни представители беше приет на първо четене Законът за изменение и допълнение на Закона за пътища, предложени от депутата от ГЕРБ Александър Ненков и група от още 7 народни представители. Против беше само 1 депутат, а 69 се въздържаха.
С изменения нормативен акт се въвеждат нови винетки от януари 2019 г., а от август догодина и самата ТОЛ система. От 1 януари догодина стикерът за автомобил до 3,5 тона става електронен. Въвеждат се и уикенд винетки, които ще важат от 12 часа на обяд в петък до полунощ в неделя.
Крайнитя срок за въвеждане на ТОЛ системата е 15 август 2019 г. Дотогава камиони и автобуси ще се движат с винетка, ако тя е годишна, те ще заплатят 60% от нейната цена. Винетките за камиони, закупени от първия ден на следващата година, ще важат до средата на август. Целта е след 16 август всички тирове да плащат ТОЛ такси.
Таксуването ще зависи от изминатото разстояние, а размерът ще се определя, както на винетките досега, от Министерския съвет по предложение на министрите на регионалното развитие и на финансите.
Разстоянието, което е изминал камионът или автобусът ще се определя от данни от неговата GPS системата. Ако возилото не разполага с такава, законът предвижда възможност за закупуване на еднократна маршрутна карта. Така, по предварително подаден от шофьора маршрут на движение, ще се изминава разстоянието и ще се заплаща за него.
Кой ще управлява системата
Промените се предлагат въз основа на изводите и препоръките в доклад на Световната банка (консултант). В частта относно механизмите за функциониране на системата е предвидена възможността да бъде създадено т.нар. „Предприятие със специална цел", което да осъществява част от функциите на Държавата по експлоатиране на ТОЛ системата и събиране на таксите за ползване на пътищата в България. Консултантът препоръчва предприятието да е част от държавната администрация или като отделен субект, 100% държавна собственост.
Това според Световната банка, не може да се осъществява от Агенция „Пътна инфраструктура", в която е съсредоточен експертен капацитет, разполагащ с необходимите знания за пътната мрежа, управление на трафика и спецификите на ТОЛ системата, чиято експертиза може да бъде използвана при въвеждането на тази сложна и уникална по рода си система. По целесъобразно, според Световната банка, е функциите по управление на ТОЛ системата да се възложат на държавен орган, но може и на частен субект, като се има предвид, че данните, които ще съдържа ТОЛ системата са чувствителни, затова не се препоръчва достъп на трети частни субекти до тази информация с цел запазване националната сигурност и интересите на населението.
Ще има ли пари за общинските пътища?
Преди да започнат спокойните дебати, вносителят на законопроекта Александър Ненков отбеляза, че проблемът е в големите тежкотоварни превозни средства, които са с максимално допустима маса над 3,5 тона. Те рушат пътищата, а приходите от винетки за тях са само 90 млн. лева, докато общите приходи, които влизат в АПИ от винетки са 240 лева. Сами разбирате колко е несправедлив сегашният модел", подчерта Ненков. Той обясни, че по въпроса с ТОЛ системата (която няма да покрива общинските пътища - бел. авт.) и общините трябва да се търси балансиран подход, различен от сегашния „да се прехвърлят средства от едно перо в друго".
Танер Али от ДПС не прие предложението на вносителя и предложи инвестициите да са „синхронно направени и за общинската пътна инфраструктура", като се заделят от приходите от ТОЛ системата и за финансирани за поддържане на общинската инфраструкутра. В крайна сметка до единно мнение не се стигна, защото този казус не е обект на разрешаване в предложеното изменения в Закона за пътищата. Най-вероятно между първо и второ четене ще бъдат направени промени, което ще стане след лятната ваканция на депутатите, които ще се върнат в пленарна зала на 4 септември 2018 г.
Казусът с дублиращите пътища
Никола Динков от ПГ ,,БСП за България" попита дали ще има дублиращи пътища на тези, които са платени ? „В много от страните, където е въведена тази тол система, освен платените пътища има и други, които не са платени - те са дублиращи пътищата, защото много добре знаем, че повишаването на таксата за тежкотоварните автомобили и за автобусите, ще доведе и до повишаването на някои други цени от това, което се ползва". Той не получи отговор от вносителите, но най-вероятно този въпрос ще бъде разгледан между двете четения в комисиите.
Преди да се гласува законопроектът Павел Шопов от „Обединени патриоти" направи коментар: „Къде са видели такова нещо в Европа да си минават ей така като бързи влакове през малка гара, през България, както минаваха и правеха катастрофи и нанасяха щети непрекъснато, пияните шофьори на турските тирове, да не се плаща нищо. Няма, години наред само България им беше на практика безплатна."
Вижте още: Поскъпва или не поскъпва ТОЛ системата?
Приходи и разходи
Според анализа за приходите и ползите от законопроекта към мотивите на вносителите, промените ще доведат до генериране на допълнителни приходи в държавния бюджет, които ще дойдат от таксуването най-вече вътрешния и транзитния тежкотоварен трафик. Увеличението, от своя страна, ще допринесе за финансирането на разходите за изграждане и поддръжка на транспортните инфраструктури в България.
Диференцирането на дължимите пътни такси на база време и на база изминато разстояние съответства на общоевропейската тенденция към прозрачност, ефективност и справедливо ценообразуване в сферата па пътното таксуване, основаващо сс на принципа „потребителят/замърсителят плаща". Осигуряването на действието на този принцип по отношение на платената пътна мрежа в България би довело до постъпления в бюджета, пропорционални на реалното ползване на платената пътна мрежа и свързаните с него текущи разходи по нейната поддръжка и замърсяване на околната среда. Очаква се още промените в начина на събиране на дължимите пътни такси да намалят риска за държавата при упражняване на пълномощията на Агенция „Пътна инфраструктура" като лице, събиращо пътни такси.
От друга страна, осигуряването на функционираща оперативна съвместимост на Европейската услуга за електронно събиране на такса за изминато разстояние ще допринесе за намаляване на дългосрочните разходи за изграждане, поддържане и администриране на електронните системи за събиране на пътни такси.
Същевременно, тези промени ще доведат до допълнителни разходи за държавния бюджет, свързани със сключваните договори с търговците, които ще предоставят услуги по инкасиране на пътни такси, по електронно събиране на такси за изминато разстояние и по доставка на декларирани данни относно позиционирането и изминатото разстояние от пътно превозно средство. Разходи се предвижда да възникнат и за поддържане и доразработване на компоненти от електронната система за събиране на пътни такси, както и по нейното опериране.
Още по темата:
Електронна уикенд винетка за леките коли от догодина
По-малко от година до старта на Тол системата за българските пътища
1000 км републикански пътища ще бъдат рехабилитирани до края на 2018 г.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.856860 |
GBP | 2.351940 |
CHF | 2.087550 |