Снимка: Архив infostock.bg
Най-рано в сряда се очаква Търговският регистър да заработи нормално, но поетапно. Системата е в срив от миналия четвъртък, а МВР, ДАНС и прокуратурата започнаха разследване. От Агенцията по вписванията задействаха авариен план за отстраняване на проблема и твърдят, че щети за информацията няма да има.
Вижте още: Прокуратурата, ДАНС и МВР уведомени за хакнатия Търговски регистър
„По всяка вероятност техническият проблем е свързан със спиране хардуерно устройство, от което зависи пълноценната работа на системата. Може и да се касае за спиране на част от софтуера", обясни на сутрешния блок на Нова телевизия Борислав Сестримски, експерт по информационна сигурност.
Сигурно много хора и граждани и от бизнеса се питат какво означава поетапно. „Това означава, че ще бъдат възстановени модули, в които няма пробиви и работят. Например за една цялостна услуга", обясни експертът. По неговите думи потребителят вижда само предната част на системата, която е видима, а зад нея стоят стотици модули, които работят помежду си. „Когато в една верига един от модулите не работи, цялата услуга, обезпечена с комплекса от модулите, няма да работи. Или поетапно означава, да се пускат една по една услугите, които предлага Търговският регистър", поясни Сестримски.
Както повечето специалисти в бранша и той е притеснен от срива на тази система, която е важна за държавната сигурност, предвид информацията, която съдържа. „Винаги се притесняваме от такива сривове, защото извън нашит представи на специалисти как трябва да се изграждат и да се поддържат електронни системи, съществува и киберсигурността. Тя не е свързана само с борбата срещу хакерите, но и със сигурността на тази система, за да работи тя постоянно и надеждно. Да постигнеш ниво на сигурност е относително лесно, но да я поддържащ е много трудно", казва експертът.
Няма опасност информацията да изчезне
Той изрази съмнение, че част от информацията в Търговския регистър може да е изчезнала, каквито мнения се тиражират напоследък в медиите, като се цитират различни специалисти, тъй като този клас системи имат няколко нива на подсигуряване.
По думите на Сестримски, всяка информационна система трябва регулярно да се одитира за спазването на процедурите и политиките и да се усъвършенстват тези политики в зависимост от предизвикателствата на новото време. Той успокои ползвателите на регистъра, които имат включени в него документи, като нотариално заверени актове за собственост на имот, че ако са изчезнали след старта на системата, те могат да си докажат правата с наличния документ на хартия. „При всички спорове в съда се искат оригинални документи или нотариално заверени такива", подчерта специалистът.
Кой е отговорен за срива на системата
На въпрос кой трябва да е отговорен за срива на системата - Агенцията по вписванията или компютърната фирма, която поддържа регистъра, Сестримски отговори: „На първо място отговорността е на Агенцята, защото тя по закон управлява регистъра, а вътрешната организация къде се съхранява информацията и кой отговаря за нея, колко често се правят копия на дисковете и на информацията, е въпрос на политики и процедури, които се разписват в някакви нормативни документи, в които са посочени и степените на отговорност." Това означава, че ако са спазени всички разписани правила може бързо да се установи кой е виновен и дали има злонамерена намеса, за да не работи Търговският регистър вече почти цяла седмица (от миналия четвъртък, 9 август).
Проблемът не е само в персоналната отговорност, но и със стандартите, които са валидни за целия свят, и дали те се спазват от всички държавни институции, тъй като България като част от тази среда, също трябва да ги изпълнява", обясни Сестримски.
Казано на по-разбираем език, ако се спазват тези стандарти, не може да изчезне информация по време на блокиране на системата - от срива на системата до нейното поетапно пускане в действие. „Това обаче е въпрос на одит", подчерта експертът, и уточни, че всяка система трябва да бъде проверявана как се спазват политиките и как работят съответните звена в системата, дали се спазват всички разписани правила. Както и да се усъвършенстват тези системи и политики в зависимост от предизвикателствата на новото време.
На въпрос нормално ли е при подобен срив да се сезират ДАНС и прокуратурата, Сестримски отговори: „Не мога да дам категоричен отговор, но ако има съмнения за злонамерена намеса в система, която е с национално значение, какъвто е Търговският регистър, може би е нормално."
Скъпо удоволствие
По неговите думи, изграждането на такава система, и да работи тя надеждно, е скъпо начинание. „В нашите среди се казва, че парите похарчени за сигурност имат най-малка възвръщаемост, но това е свързано с репутационния риск на самата компания. Защото ако някой не вярва в теб, ще загубиш и клиенти, и пазари", обобщи експертът.
Осигуряването сигурност на информационните системи, каквато е Търговският регистър, е бързо развиващ се бизнес, с който се занимават много фирми не само по света, но вече и в България. Това е огромен пазар за тази индустрия и могат да се ползват решения, които досега не са били достъпни за местния пазар, но те струват скъпо, защото са авторски защитени. "Не смятам, че трябва да се ограничаваме колко фирми в България могат да правят това, да предлагат и гарантират сигурност на системите", каза Сестримски.
Неговият съвет не само към гражданите, но и към бизнеса е, когато се подават или получават документи, които се издават от държавата, задължително де си изискват със сигнатурата на съответната държавна институция, която го издава, печат, подпис на изпълнителния директор и деловоден номер за връзка с деловодната система, за да може да се сравни какви документи притежава гражданинът и какви документи има за него държавата.
Гражданите и фирмите не бива да се притесняват, че ще изчезна информацията, която се съдържа в Търговския регистър, тъй като хартиените копия се съхраняват в Агенцията по вписванията и е само въпрос на време тяхното поетапно възстановяване, ако някой от дисковете се е повредил, уверяват от ведомството.
Няма опасност за бизнеса, ако изпусне сроковете
Според адвокати, дружествата не бива да се притесняват за сроковете за внасяне на документи, които се вписват в регистъра, тъй като ситуацията се третира като форсмажорна докато заработи напълно системата. От Нотариалната камара също успокоиха, че няма опасност от загуба на имотни документи, тъй като освен при собствениците на имоти, копия се пазят за определен период от време и при нотариусите, при които е изповядана сделката.
Известно забавяне може да се получи при ипотечното кредитиране, което е свързано с обезпечаване на имот, изповядан пред нотариус и вписан в Агенцията по вписванията. И досега тези вписвания се бавеха понякога и с месец, заради натовареността на самата система.
Още по темата:
Имотният и кадастралният регистри ще бъдат интегрирани
Увеличава се щатът на Агенцията по вписванията със 75 служители
Хаос с Търговския регистър след поредната мярка за облекчаване на административната тежест
EUR | 1.955830 |
USD | 1.858800 |
GBP | 2.342870 |
CHF | 2.099880 |