По време на инспекицята на 7 август от премиера Борисови и региналния министър Николай Нанков стана ясно, че 30% от трасето е завършено. Снимка: БГНЕС
На днешното си заседание правителството взе решение да допълнителни средства в размер на 35 256 000 лева по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за 2018 г. за изграждането на 9,3-километровата отсечка от АМ „Хемус" в участъка между гр. Ябланица и с. Боаза. Средствата ще бъдат разходвани за разплащане на извършени строително-монтажни работи и консултантски услуги, съобщи пресслужбата на Министерския съвет.
Сумата по договор
По време на първата копка на отсечката от автомагистралата на 27 март тази година, стана ясно, че участъкът е планиран с по две ленти за движение в посока по 4 м, две ленти за спиране по 3 м, средна разделителна ивица - 2 м, водещи ивици и банкети. Ще бъдат построени 5 селскостопански подлеза и 2 селскостопански надлеза, както и подлез при общинския път Брестница - пещера "Съева дупка". Етапна връзка в близост до село Брестница ще осигурява свързаност с път I-4 Коритна - Белокопитово.
Изпълнител на обекта е Консорциум "ХВП Ябланица" ДЗЗД, в който влизат „Хидрострой", „Водстрой 98" и „Пътстрой Бургас" ЕООД. Договорът за проектиране и строителство е на стойност 54 990 000 лв. без ДДС и бе подписан през юли 2017 година, става ясно от справка от сайта на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ). Строителният надзор ще осъществява ДЗЗД "Консултанти Хемус 1 - 2016" с договор на стойност 595 899,10 лв. без ДДС. По принцип, не може да започне строителство, ако не са осигурени средствата, уверяват от АПИ.
В съобщението до медиите от днес специално е записано, че става въпрос за допълнителни средства. Така че с новите 35 млн. лева цената на обекта от 9,3 км става 108 595 899 лева или по 11.7 млн. лева на километър.
Предстрочно завършване
Според подписания договор между Консорциума и АПИ, срокът за строителство е 910 дни. От тях 180 дни са предвидени за проектиране, а 730 дни са за изграждане на обекта. Това означава, че обектът трябва да бъде завършен и пуснат в експлоатация до 1 април 2020 година. При проверката, която премиерът Борисов заедно с регионалния министър Николай Нанков направиха в началото на август тази година на обекта, беше съобщено, че строителството се извършва бързо и евтино и обектът ще бъде завършен предсрочно до август 2019 година.
Вижте още: Борисов: До 2024 година магистрала „Хемус" ще е готова
Тогава министърът в оставка днес Нанков категорично заяви: "Спестили сме почти 40 млн. лв. В проценти са пак почти толкова. Ако сравним с автомагистрала „Люлин" 2006 г., същия терен и със същите съоръжения говорихме за около 8 млн. евро на километър, тук говорим за под 3 млн. евро на км. имаме почти три пъти разлика в цената."
От телевизионните репортажи през август беше видно, че значителна част от 9.3-километловия участък е през планинско трасе, което е сложно за работа, както каза тогава премиерът Борисов: „И това е най-трудното по цялата „Хемус" цялата. Бързаме, но разумно. Виждате как се строи в планината - тези българи в камионите, в багерите, във валяците, са герои също. Това прави БВП, това ще доведе повече бизнес и туристи. Върви мащабно строителство и така както съм обещал на хората от Тетевен, Севлиево, Габрово, Търново, Търговище, Варна, до 2024 година АМ „Хемус" ще е готова."
Равносметката
В съобщението до медиите на Пресслужбата на правителството пише, че изграждането на АМ „Хемус" е приоритет в програмата на правителството на Република България и има стратегическа цел за ускоряване процеса на икономическо и социално развитие на регионално ниво. Завършването на участъка ще допринесе за подобряване безопасността на пътуващите, намаляване вероятността от възникване на пътнотранспортни произшествия, за достигане на оптимална скорост на движение и осигуряване комфорт при пътуването и ще спомогне за развитието на регионите от Северозападния район на страната. Това навярно не означава, че щом един обект е приоритет на правителството, ще се изгражда скъпо.
Затова и възниква въпросът колко всъщност ще струва на данъкоплатеца въпросните 9.3 км. Ако бъдат платени 11.7 млн. лева на километър, тогава България ще бъде рокордьор по най-скъпо изграден участък от магистрала в Европа.
Какво още се строи от Хемус
В средата на август започна изграждането на 16,32 км от Белокопитово до Търговище. До края на годината трябва да бъдат обявени всички търгове за отсечките между п.в. „Боаза" и Велико Търново, увери преди месец Николай Нанков. Разстоянието между „Боаза и разклона за Ловеч и Велико Търново е 52 км и е разделен на три етапа. Остават още 83 км до Велико Търново, но на този етап няма информация дали е задвижена процедура за търгове и на колко части ще бъде разделено трасето.
Още по темата:
Само 3 от 17-те виадукти и мосове в лошо състояние по магистралите се ремонтират
Следващите месеци стартират търговете за строителство на 137 км от магистрала Хемус
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |