Рестарт на сделката за ЧЕЗ. Рестарт на сделката за бизнеса на ЧЕЗ в България - така може да се определи решението на "Инерком България" от петък да внесе ново уведомление и искане за произнасяне в Комисията за защита на конкуренцията.
Сделката веднъж бе спряна от КЗК на 19 юли, когато антимонополната комисия отказа да одобри покупката на активите на ЧЕЗ у нас от "Инерком". Причината - опасения за концентрация, тъй като и в двете компании има соларни паркове.
Излизайки от бизнеса с фотоволтаици обаче, Гинка Върбакова премахна видяната от КЗК концентрация. Бизнесът с фотоволтаици вече не е в портфолиото на "Инерком", става ясно от прессъобщението на компанията от петък.
Гинка Върбакова не отговаря за контрола и управлението на фирмите, които притежават фотоволтаици, както и чрез собствеността на дружествата.
Паралелно върви обжалването пред Върховния административен съд на "Инерком" за отказа на сделката. Решението се обжалва и от ЧЕЗ. Заседанието на съда е насрочено за 14 май 2019 г. Но "Инерком" и тук иска рестарт - на 10 септември пуска друга жалба и иска пренасрочване за по-скорошно дата.
Дали тези действия ще дадат резутат и ще има ли сделка бързо, вероятно ще стане ясно скоро. Защото изтича и срокът за плащане, който според изявления от централата на ЧЕЗ в Прага е 9-месечен, което означава до края на ноември. Той обаче може да бъде удължен заради изчакването на съдебното решение.
Все още и КЕВР не се е произнесла по продажбата на бизнеса на ЧЕЗ. Не са написани критериите, по които това да се направи.
Още от 2017 г. ЧЕЗ се опитва да напусне България, като преди това компанията търсеше ненатрапчиво купувачи на бизнеса си. Бизнес, който прави годишен оборот за близо 2 милиарда лева и има 3 милиона клиенти. А в началото на 2017 г. официално обяви, че заради интерес от инвеститори започва процедура за продажба.
Първоначално се говореше за интерес на 10 компании, след това станаха 6, после пък се увеличиха до 8. Наддаването тръгна от 530 млн. лв., офертите стигнаха 300 млн. евро, а според последните публикации сделката с "Инерком" е за 320 млн. евро.
Кандидати за активите на ЧЕЗ у нас бяха Николай Вълканов и братя Бобокови, спрягаше се ТЕЦ "Бобов дол" на Христо Ковачки, "Енерго-Про", както и румънската "Електрика".
През ноември 2017 г. за фаворит беше сочен консорциум между българския търговец на ток "Фючър енерджи" и индийската "Индия пауър". Но в началото на декември "Фючър енерджи" излезе от пазара на ток поради невъзможност да обслужва клиентите си. Компанията отпадна и от надпреварата за активите на ЧЕЗ в България, въпреки че индийският партньор продължи да бъде смятан за кандидат и дори за втори купувач.
След това ЧЕЗ избра да продаде активите на "Инерком България" на Гинка Върбакова с решение на Надзорния съвет на чешката компания от 22 февруари.
След 4 г. - за 3 часа и половина с влак от София до Бургас. До 2023 година в България ще има скоростни влакове. Дотогава трябва да са готови няколко от най-големите проекти за модернизация на железопътната инфраструктура. Това съобщи генералният директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" Красимир Папукчийски, който бе на най-голямото изложение за жп техника в света в Берлин.
Само за модернизация на железните пътища у нас в следващите години по европроекти ще се отпуснат близо 2 млрд. лева. Повечето от най-важните проекти вече са в подготовка и затова на панаира "Инотранс" в Берлин от България имаше близо 100 посетители, включително и генералните директори на НКЖИ и БДЖ.
"Тук съм, за да видим иновациите на фирмите, които са първенци в областта на железопътната инфраструктура, жп стрелки и контрол по състоянието на железен път, както и механизация на поддръжка на железопътната инфраструктура", обясни пред "24 часа" Папукчийски.
"Знаете, че този панаир се провежда на две години. От предното ми посещение забелязвам тенденция за много сериозно развитие в посока диагностиката и контрола на железопътната инфраструктура във водещи жп администрации като "Дойче бан", френските и австрийските железници. Нас ни интересува механизацията, свързана с текущата поддръжка на железния път, и оптимизацията на ремонтите, за да намалим времето, в което ще се извършват тези ремонти", посочи още директорът. Един от първите проекти, който трябва да премине към изпълнение, е модернизацията на гара София.
До края на годината ще стане ясно кой е спечелил държавната поръчка за нея и ще се сключи договорът. Проектът е за около 250 милиона лева и предвижда модернизация на отсечката София-Волуяк, което включва двете големи гари София и Волуяк и изграждане на нова гара Обеля. Предвидено е тя да има топла връзка с метрото, за да има бърз и удобен транспорт за хората, пътуващи към София от Драгоман и околността, каза Папукчийски.
Голям интерес има към модернизацията на жп линията Пловдив - Бургас, най-вече към изграждане на нови маршрутно-компютьрни централизации и впоследствие изграждането на диспечерско управление в Пловдив
"Това е бъдещето, защото нивото на сигурност на новите компютърни маршрутни централизации е по-голямо и ще доведе до намаляване на експлоатационния гаров персонал. Вече от няколко месеца в изградения участък между Пловдив и Свиленград имаме три гари, в които нямаме персонал, изцяло видеонаблюдение и диспечерско управление на тези гари. Тенденцията е до средата на следващата година да имаме поне още три гари без персонал и до края на годината да финализираме участъка Пловдив-Свиленград. Ще останат 4 гари с персонал от общо 11 гари в този участък", каза директорът.
Разследват теча от „златния" кран в Карнобат. Образувано е досъдебно производство за нелегалния кран, открит в данъчен склад на групировката "СИС Индустрийс" в Карнобат. От нерегламентираното съоръжение може да се източва готова продукция от етилов алкохол, без това да се отчита от измервателните уреди, свързани към Агенция "Митници". Разследването трябва да установи кога е монтиран кранът, използван ли е за източване на спирт от инсталацията, на какви количества и дали евентуално те са стигали до продажба на пазара без платен акциз. Това обясниха пред "Труд" запознати с хода на поредната афера, свързана с алкохолния бос Миню Стайков.
Както писа "Труд", след проверки в периода 5-20 септември в карнобатските предприятия на Стайков, митничарите се натъкнаха на кран с голям дебит на 96-градусов чист спирт. От него чрез мека връзка могат да се пълнят съдове и резервоари, като експерти са изчислили, че за всеки източени 100 литра се спестяват над 1000 лв. акциз. В петък данъчните складове от системата на "Винпром Карнобат" бяха запечатани за 48 часа, а ден по-късно работниците излязоха на протести и блокираха жп линията София-Бургас. С определение, което не подлежи на обжалване, в неделя Районният съд в Карнобат отмени обезпечителната мярка на митниците и до тази вечер всички складове трябва да бъдат отворени.
Решението на съда не пречи на работата ни по констатираните вече факти и нарушения, коментира зам.-шефът на Агенция "Митници" Юлиян Мирков.
Решението на съда не пречи на работата ни по констатираните вече факти и нарушения, коментира зам.-шефът на Агенция "Митници" Юлиян Мирков.
"Ако не се осигури възможност за 24-часов контрол във фабриките от "Винпром Карнобат", без да скача целият завод във всеки един момент, в който се пипне някой кран, лицензът трябва да бъде отнет", заяви Емил Димитров-Ревизоро, шеф на парламентарната комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата.
Само 27 от 126 сигнала за корупция в МВР са счетени за основателни. Почти 100 сигнала за корумпирани служители са счетени за неоснователни от МВР само за първите 6 месеца на 2018 г. Това става ясно от отчета на вътрешноведомствения съвет за борба с корупцията в МВР. Общо са постъпили 178 сигнала, от които са проверени 126. От тях са счетени за основателни или частично основателни 27. "Неоснователните сигнали, съдържащи данни за корупционно поведение на служители на МВР, са 91", се посочва в отчета. По сигнали на граждани все пак са образувани 15 разследвания. Те обаче се водят от прокуратурата и не е ясно какъв е изходът им.
Сигналите за корупция в МВР постъпват по няколко линии - по административен ред, чрез специализирана телефонна линия и чрез сайта на ведомството. Те се обработват основно от дирекция "Вътрешна сигурност".
Наказания за корупция все пак се налагат, става ясно от отчета. Например от Гранична полиция заради корупция са уволнени 8 души. Броят им е сравнително голям на фона на подадените сигнали - общо 29. Други 7 души са отстранени от служба. Корумпирани служители обаче не са намерени по граничните пунктове. Там са извършени 1988 проверки. Прегледани са и 189 записа от служебни камери от ГКПП-тата. Отново не са открити нарушения.
Общо четирима са уволнени от полицията в Благоевград. Един служител на пловдивската полиция също се е разделил с работата си. През първите 6 месеца на 2018 г. МВР е сколасало да приключи проверка срещу него по сигнал, подаден през 2017 г. Сигналът е бил "за използване на служебно положение за лична изгода, който е приет за основателен и на служителя е наложено дисциплинарно наказание "уволнение". Не е ясно каква част от уволнените са били възстановени на работа. Съдилищата масово отменят наказанията в системата на МВР заради различни нарушения при налагането им.
Далеч по-малко данни за корупция сред служителите са установени в столичната полиция, става ясно от отчета. Срещу служители на дирекцията са подадени общо 41 сигнала. Едва 2 от тях са потвърдени. Корупция няма и в монтанската полиция. Там са подадени 2 сигнала, напълно неоснователни. Същото е било решението и за единствения сигнал срещу служител в Пазарджик. Три от общо шест сигнала във Варна също са неоснователни.
Скоростта на „Тракия" бе ограничена до тази на междуградски път. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) най-накрая призна, че части от магистрала "Тракия" не отговарят на изискванията и за скоростен път. Затова от вчера бе въведено ограничение за максимална скорост от 90 км в час за участъка от Чирпан - Стара Загора. Причината е, че пътната настилка е силно деформирана, което се определя от АПИ като "неравности". Същото ограничение, по същата причина, е въведено и за 8 км около Ихтиман. Подобни участъци, с коловози и бабуни, които правят шофирането много рисково, има и по големи участъци от "Хемус", но там ограничението засега е по-скромно -120 км в час.
Това далеч не са единствените проблеми по двете магистрали. В момента по тях текат ремонти и при по-интензивен трафик са на практика затапени. В началото на почивните дни миналата седмица например разстоянието София - Пловдив се взимаше за около 4 часа.
На „Тракия" поради ремонт на съоръженията при 17-и и 18-и километър в посока Бургас движението се осъществява двупосочно в платното за София. Ремонтира се и мостът над р. Елшишка при 89-и км и затова съветът на АПИ е да се ползват обходни маршрути.
Ocado Technology откри софтуерния си център в България. Ocado Technology откри софтуерния си център в България. Компанията е част от най-големия онлайн търговец на храна в света Ocado Group и създава иновативен софтуер и системи, осигуряващ цялостните платформи за онлайн търговия.
Вече самостоятелно
В центъра вече работят над 60 софтуерни инженери, които разработват проекти в областта на роботиката, машинното обучение, AI & симулации, data science - метод за извличане на данни и анализирането им, складовия контрол, изпълнението на онлайн поръчки и др. Броят на специалистите се очаква да се утрои през следващите години. Софтуерният център е разположен на 1800 кв. метра в офис сграда в близост до Mall Paradise в София. По-рано през годината компанията обяви, че е подписала петгодишен договор за два етажа в сградата.
Ocado Technology работи в България от 2016 г., като досега оперираше центъра заедно с Questers - компания, предлагаща услуги по изграждане, опериране и прехвърляне на бизнес в трети страни. Сега британската компания ще оперира като самостоятелна компания в България.
"Радваме се да разширим нашите възможности в София. Партньорството ни с Questers ни помогна да се установим първоначално в София, а да оперираме самостоятелно ще ни даде повече възможности за бъдещето", заявява в съобщение до медиите Ричард Хейууд, мениджър на Ocado Technology - София.
Ocado Technology разработва софтуер и системи в пет от най-иновативните технологични сфери: AI, Robotics, Internet of Things, Big Data, Cloud. Освен във Великобритания компанията разполага със софтуерни центрове в Полша - два, и с по един в Испания и България.
Ocado Technology също така е създател на Ocado Smart Platform (OSP), което е цялостно решение за електронна търговия, предназначено да помогне на супермаркетите да приемат и изпълняват ефективно онлайн поръчки.
Преход към онлайн пазаруване
Ocado Technology е част от Ocado, която е едновременно търговец на дребно, най-голям онлайн супермаркет в света и технологична компания. Групата има онлайн платформа за поръчки на храни и управлява огромни автоматизирани складове.
Бизнесът настоява за по-високи прагове за задължителен одит. Искането на работодателските организации да бъдат увеличени праговете, над които компаниите подлежат на задължителен одит, очаквано срещна съпротивата на одиторите. След като преди няколко дни асоциацията на четирите най-големи бизнес организации в България (АОБР) изпрати писмо до финансовия министър Владислав Горанов с искане сега съществуващите прагове по Закона за счетоводството да бъдат вдигнати двойно, Институтът на дипломираните експерт-счетоводители (ИДЕС) публикува свое контраписмо до министъра с противоположната теза - че праговете не са ниски.
Казусът засяга най-вече средните фирми в страната, които не участват в обществени поръчки и не са от значение за обществения интерес. Те обаче са задължени да използват услугите на регистрирани одитори, без да е ясно каква е ползата от това.
Какво иска бизнесът
В момента по закон на задължителен независим финансов одит подлежат годишните и консолидираните финансови отчети на фирми, които отговарят на поне два от следните показатели - балансова стойност на активите от поне 2 млн. лв., нетни приходи от продажби над 4 млн. лв. и средна численост на персонала за отчетния период от поне 50 души. Искането на работодателските организации е таванът за балансова стойност на активите и на приходите от продажби да се вдигне двойно- съответно на 4 млн. лв. и 8 млн. лв. Аргументът им е, че така ще се намали административната и финансовата тежест за около 6 хил. малки компании в страната.
"В България за съжаление извършването на одит на малки предприятия се превърна в едно утежняващо задължение, при което поради ограничените финансови възможности на предприятията се избира най-ниската оферта, а не най-качествената услуга. Ниската цена съответно води до формално изпълнение на одиторската дейност, което потвърждава тезата, че одиторската заверка на малките предприятия е излишна и ненужна услуга - и за предприемачите, и за обществото", пише в писмото на АОБР. Работодателите допълват, че в мнозинството малки фирми, които подлежат на задължителен одит, едни и същи хора са както собственици на капитала, така и управители и затова не се нуждаят особено от това трета страна - одитор, да гарантира достоверността на финансовите отчети, което реално е и смисълът на независимия одит.
Бизнесът настоява да отпадне и задължението за одит на индивидуалните и консолидираните финансови отчети на акционерните дружества и командитните дружества с акции, независимо дали са под праговете. Според тях сама по себе си правната форма няма причина да е повод за допълнителна заверка. Друг абсурд според тях е задължението одит да се прави и на дъщерните компании в групи, които изготвят консолидиран отчет, въпреки че самите те може да са и микропредприятия.
Аргументите на одиторите
Според ИДЕС точно защото в повечето малки фирми управител и собственик са едно и също лице, има нужда от независим одит на финансовата информация, която те предоставят на трети лица, за да бъде тя надеждна. Тази теза обаче е най-малкото спорна - всеки контрагент, който иска повече информация за него, би могъл да я изисква, преди да влезе във взаимоотношения с него. Например банка, преди да отпусне голям кредит, може да поиска одиторска заверка. Същото важи и за евентуален купувач на дялове в самата компания, който би могъл да си направи и собствен правен и финансов анализ преди сделката. Одиторите изтъкват като ползватели на техните заверки още данъчните органи, които обаче имат достатъчно лостове за проверки и ревизии. Списъкът продължава още с "клиенти, доставчици, бизнес партньори, наети лица и т.н.".
Само осем БГ общини се топлят с минерална вода. амо 8 общини у нас използват минералната вода за отопление въпреки 700-те извора у нас. Това сочат данните на Министерството на екологията, околната среда и водите (МОСВ).
В Сапарева баня, където са най-горещите извори, с геотермална енергия се топлят обществени сгради. В Сандански, освен за отопление на един от хотелите в града, горещата вода се прилага в оранжерии. Кметството в Стралджа също топли обществени сгради, както и това в Петрич и Нова Загора, Общината във Велинград пък има проект, чиято цел е да се осигурява нормална температура в три читалища, музей и общинска болница. Айтос и Благоевград вкарват минералната вода в оранжерии. Обикновено става дума за отглеждане на цветя и растения за нуждите на озеленяване на съответното населено място. Това са общините, които вече са успели да вкарат природния ресурс в местната икономика. На територията на страната има 102 находища на минерална вода изключителна държавна собственост 37 извори пък са общинска собственост. Отделно 42 кметства управляват 63 находища по договор с държавата.
България е една от най-надарените с минерални извори страни в Европа. Едва 25% от този ценен ресурс обаче се използва ефективно.
Още по темата:
Икономическият печат на 21 септември 2018 година
Икономическият печат на 20 септември 2018 година
Икономическият печат на 19 септември 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |