През тази и през 2019 г. основните ни задачи на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) са свързани с продължаване на строителството на автомагистралите „Хемус" и „Струма", със стартирането на проектите Калотина - София, Видин - Ботевград, Русе - Велико Търново и довършването на обходния път на Габрово. Това съобщи председателят на Управителния съвет на АПИ инж. Светослав Глосов пред участниците в Осмия дискусионен форум „Строителството през 2019 година - перспективи и предизвикателства".
Той заяви, че успешното внедряване на тол системата за превозните средства над 3,5 тона от 16 август 2019 г. и на електронната винетка за леките автомобили от 1 януари догодина е кауза за целия екип на пътната администрация. С въвеждането на новия финансов модел ще се осигури в пъти по-голям ресурс за модернизиране на инфраструктурата, за нейното поддържане и изграждането на ключови пътни направления.
Председателят на УС на АПИ посочи, че в края на август е открита тръжната процедура на най-дългоочаквания и може би най-трудоемък като подготовка и изпълнение проект, свързан със строителството на АМ „Струма" през Кресненското дефиле. Срокът за подаване на офертите за лот 3.2 - платното за София в участъка между Крупник и Кресна, е през ноември. Инж. Глосов каза, че се надява в тръжната процедура за избор на изпълнител при изграждането на най-сложния участък от автомагистралата да участват редица български строителни компании. Той съобщи още, че до края на настоящия строителен сезон бъде готова отсечката от Кресна до Сандански и с това АМ „Струма" ще се удължи с още 24 км.
Председателят на УС на АПИ запозна участниците във форума и с проектите, свързани с развитието на пътната инфраструктура в Северна и Северозападна България. В момента се изграждат близо 26 км от АМ „Хемус". Работи се от двете страни на автомагистралата - в участъците между Ябланица и Боаза, и Белокопитово - Буховци в посока Търговище. Целта ни е цялата автомагистрала да е готова до 2024 г., подчерта инж. Глосов. Той съобщи още, че пътната агенция работи по подготовката и стартирането в кратък срок на търгове за общо 137 км от АМ „Хемус". До края на годината ще бъде обявена обществена поръчка за строителство на 3 участъка с обща дължина близо 52 км за около 494 млн. лв. Първият участък е Боаза - Дерманци, вторият е Дерманци - Каленик, а третият е от Каленик до пресичането с път II-35 Плевен-Ловеч. Работи се и по подготовката на търговете за проектиране и строителство /инженеринг/ на още 3 участъка от АМ „Хемус", с обща дължина 85 км за 700 млн. лв. Трите участъка са разположени между пресичането с път II-35 Плевен - Ловеч и кръстовището с път I-5 Русе - Велико Търново.
Успоредно с доизграждането на „Хемус" към Велико Търново планираме да започне и изграждането на автомагистралата „Русе - Велико Търново", за да можем да се облекчи трафикът за Дунав мост и да се повиши пътната безопасност. Участъкът между Русе и Бяла е една от най-опасните отсечки в България с висока концентрация на тежки пътни инциденти, подчерта инж. Глосов. За съжаление плановете ни за откриване на тръжните процедури в момента са възпрепятствани от жалби на доклада за ОВОС пред Върховния админинтративен съд и делото е отложено за 26 октомври, каза председателят на УС на АПИ.
Ключов проект за Северозападна България е направлението Видин - Ботевград, тъй като съществуващият първокласен път Е-79 отдавна не може да поеме трафика за Дунав мост ІI, отбеляза той. Изграждането на трасето ще започне от двата най-тежки участъка от Мездра до Ботевград и от Видин до Ружинци, които са общо 88 км. Това е малко повече от половината от общата дължина на направлението. Предстои стартирането на тръжните процедури за за участъка между Мездра и Ботевград. Инж. Глосов допълни, че важен обект, за който има финансиране чрез Механизма „Свързана Европа" на ЕК е автомагистралата „Калотина - София". Общата й дължина е 48 км. Изграждането й е разделено на три участъка. Единият от тях ще се финансира чрез Механизма „Свързана Европа", а останалите два ще се изпълнят със средства от републиканския бюджет. Предстои подписването на договорите с избраните изпълнители за участъците между ГКПП „Калотина" и Сливница.
Пред медиите инж. Глосов съобщи, че предстоят локални ремонти в участъка между Чирпан и Стара Загора на АМ „Тракия", в който от началото на седмицата скоростта на движение заради неравности е ограничена до 90 км/ч. До началото на зимния сезон ще се извършат локални ремонти, а през следващата година ще се направи ремонт на отсечката, въведена в експлоатация през 2007 г., каза инж. Глосов. Той посочи, че за обновяването й ще са необходими сериозни средства и припомни, че за ремонта на 22 км от АМ „Тракия" между 134-ти и 156-ти км, завършен преди началото на лятото, са вложени около 40 млн. лв. За следващите 30 км ще са нужни много повече средства, категоричен е инж. Глосов.
След изказването си на форуми инж. Глосов каза пред журналисти, че до края на октомври ще бъдат представени вариантите за плащане на топ такси от Световна банка. Тя е консултант на АПИ. Министерският съвет трябва да вземе решение за цената, която няма да бъде еднаква за всички пътища. Сложно е самото ценообразуване.
Впоследствие приетата цена от правителството, трябва да бъде одобрена от ЕК и след това да бъде въведена. 16 август е датата, на която трябва да бъде въведена тол системата. Дотогава ще има цена, която ще бъде минала през обществено обсъждане. Затова още е рано да говорим за цена.
До край на октомври Световна банка трябва да излезе с предложение, уточни инж. Глосов. По думите му по договор са възложени три методики за образуване на цена. ,3а леките автомобили промяна в цената на електронните винетки няма да има. Цената на тол-а е съобразена с категорията и състоянието на пътя", подчерта председателят на АПИ.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.794830 |
GBP | 2.330590 |
CHF | 2.080230 |