Дyнавски, Черноморски, Югозападен и Тракийско-Родопски ще са новите 4 pегиона на България. "Има проект за промени в Закона за регионалното развитие с няколко основни акцента. Първият е нов териториален обхват -предлага се вариант с 4 района: Дунавски, Черноморски, Югозападен и Тракийско-Родопски." Това съобщи новият регионален министър Петя Аврамова пред кметовете на годишната среща на местната власт в Албена.
Няма да се определят административни центрове на районите, но може да бъдат определени градове, в които да се осъществяват функции по планиране, програмиране, ресурсно осигуряване, наблюдение и оценка на регионалното развитие, обяви още тя.
Предстои тези промени в Закона за регионалното развитие да бъдат публикувани за обществени консултации и съгласуване.
"Колеги, да променим подхода и да се опитаме да мислим в малко по-голямо пространствено развитие - за развитие на регионите", обърна се Аврамова към кметовете. "При едни добри пътища в този регион можем да планираме дейности, които да доведат до неговото икономическо развитие и да се планира по-добре", обясни тя.
Става дума за новото икономическо райониране на страната, варианти за което се обсъждат от няколко месеца. Налага се то да се направи заради правилата на ЕС.
Екипът на предишния министър Николай Нанков бе предложил три варианта - два с по 4 района и един с 5. Сега България се дели на 6 района за планиране. Прекрояването се налага, защото от следващия програмен период на евробюджета Северозападът не отговаря на критериите за самостоятелен район.
Искрен Веселинов, шеф на парламентарната регионална комисия обяви готвени промени и в Закона за устройство на територията. Целта е облекчаване на инвестиционния процес, като законът се раздели на две - за проектирането и за строителството. Вече е създадена междуведомствена група, която да предложи в каква посока да се усъвършенства законодателството в областта на проектирането и строителството, каза Аврамова. След анализ ще се търси оптималният вариант, увери тя.
Парите от ЕС нараснаха с 30%. Получените пари от фондовете на ЕС нарастват с близо 30% и до края на август са в размер на 1,288 млрд. лв., сочат данните на Министерството на финансите. След като до края на юли имаше изоставяне при усвояването на средствата от ЕС спрямо миналата година, през август ситуацията се променя и се отчита сериозен ръст. Само през август от ЕС на България са изплатени 416 млн. лв.
Бизнесът плати с 8,2% повече корпоративни данъци през първите осем месеца на годината, сочат още окончателните данни на МФ. От януари до август от корпоративни данъци в държавната хазна са влезли 1,516 млрд. лв., при 1,4 млрд. лв. за същия период на миналата година. Увеличението на приходите от данък печалба е много добра новина за страната и показва раздвижване на икономиката и излизане на сивия сектор на светло. Това се потвърждава и от приходите от ДДС, които до края на август нарастват с 8%. Увеличението на приходите от ДДС значително изпреварва ръстът на икономиката, който се движи около 3,4%, и до голяма степен се дължи на излизане на оборотите на светло.
Най-голям ръст на приходите през първите осем месеца на годината има при данъка върху доходите - с 14,3%. Това до голяма степен се дължи на вдигането на минималната заплата от 460 лв. на 510 лв. от началото на годината. Освен това, в рамките на година средната заплата нарасна с над 10%, което повишава и приходите от данъка върху доходите. При приходите от осигуровки също има сериозен ръст -със 13,7%. Това се дължи както на повишаването на минималната заплата и на ръста на доходите, така и на вдигането на вноската за пенсия от началото на годината с 1 % до 19,8%.
Приходите в хазната от акциз върху алкохола за първите осем месеца на годината нарастват с 3,6%. Това се дължи на излизане на част от сивия сектор на светло, тъй като тази година няма промени в акциза за спиртните напитки. Приходите от акциз върху цигарите нарастват с 9,23%.
На осмия месец прокуратурта „отрки", че грешно разследва Московски. Прокуратурата постигна нови висоти в мотаенето на разследването на инцидента с моторна шейна, при който на 2 февруари загина 4-годишният син на тогавашния министър на транспорта Ивайло Московски. Вчера стана ясно, че делото е прехвърлено на друга прокуратура с абсурдното обяснение, че държавното обвинение чак на осмия месец се сетило, че министрите всъщност трябва да се разследват от Софийската градска прокуратура. Досега делото бе под надзора на Софийската окръжна прокуратура, тъй като детето загина в Боровец, който попада в района й.
Новината беше съобщена на "Сега" от националното следствие. Оттам обясниха още, че експертизите, които досега се сочеха като причина за протакане на делото, са готови. Какво са показали те обаче, остава неясно, защото само наблюдаващият прокурор може да реши да разкрие съдържанието им.
Говорителката на Софийската градска прокуратура Зорница Таскова потвърди пред "Сега", че делото вече е там. Всички останали въпроси Таскова поиска писмено. До края на деня така и не дойдоха отговори на какъв етап е разследването, какви са изводите от експертизите, има ли повдигнати обвинения, кога и с какви мотиви производството е постъпило в градска от окръжната прокуратура и докога е последното удължаване на срока на разследването.
Интересно как ще реагира сега прокуратурата, след като Ивайло Московски най-после бе освободен като министър заради катастрофата край Своге, при която загинаха 18 души. Но пък бе предложен за вицепрезидент на Черноморската банка за търговия и развитие. Напълно възможно е делото отново да бъде върнато на окръжната прокуратура.
Възможните причини окръжната прокуратура след месеци наблюдение да е пратила делото на градската са, че или търси начин да се отърве от него, или становището на наблюдаващия прокурор там е, че трябва да бъде търсена отговорност от управлявалия злополучната шейна.
От самото начало прокуратурата се държи подозрително по случая. В началото дори не беше съобщено как е станала катастрофата с мощната машина, управлявана от министъра. По неофициална информация тя се е ударила в дърво.
Българите вече търсят по-практично обучение в чужбина. Класическите академични университети по света стават все по-непривлекателни за българските студенти за сметка на висшите училища по приложни науки. Подобна тенденция наблюдават в тазгодишната кампания по прием на наши младежи в чуждестранни вузове консултантите от "Дарби", които този петък за поредна година организират изложението "Уча в чужбина".
По данни на компанията 60% от българските студенти в Холандия, които за м.г. са били около 3000, например са избрали именно приложните университети. Причината според тях е не просто защото в класическите университети приемът и обучението са доста по-трудни, а защото българските студенти все повече предпочитат практически насоченото обучение. Въпреки че в университетите по приложни науки следването е с една година повече - 4 г. вместо 3 г., младежите ги предпочитат заради комбинацията между теория и практика (поне 2 стажа на година) и развитието на конкретни умения, необходими за трудовата им реализация. "По-малката група избира да продължи образованието си, следвайки високоакадемични стандарти с голямо натоварване, а повечето дават приоритет на последващата си бърза кариерна реализация за сметка на дългосрочното учене в перспектива", казват оттам.
Страната на лалетата остава сред най-търсените от нашите младежи страни за обучение в Европа заради разумните такси (2080 евро годишно, а за първокурсници - двойно по-малко) и високото качество на обучение. Все пак най-популярната специалност остава международен бизнес и мениджмънт, следвана от инженерни и компютърни науки и изкуства и култура с превес на специалностите, свързани с дизайн.
Родните кандидати за английска диплома пък са се увеличили двойно. Въпреки че от британското правителство потвърдиха, че и за 2019 г. финансирането за европейските студенти ще продължи, кандидатите все пак са несигурни заради предстоящия Брекзит, заради което кандидатстват "като за последно".
"Булгаргаз" ще може да променя цената по договора с "Газпром". Дългосрочният договор между "Булгаргаз" и "Газпром" за доставка на природен газ в България е вече променен, съобщиха от държавния газов оператор. Между страните са подписани анекси, с които той вече е приведен в съответствие с одобрените от ЕК ангажименти, които руската компания пое към няколко държави от Югоизточна Европа.
Поправките са били направени изцяло по предложение на "Газпром" и са приети от ръководството на "Булгаргаз". Те не водят до промяна в цената на природния газ, а само дават възможност за воденето на преговори в тази посока. Резултат от този процес може да има най-рано в началото на следващата година.
Как се стигна дотук
Повод за анексите е решението на ЕК от 24 май тази година, с което бяха правно обвързани ангажиментите, предложени от "Газпром", за приключване на антитръстовото дело срещу дружеството. С приемането им ЕК прекрати производството, без да се произнесе дали руската компания е извършила нарушение и без да наложи финансова санкция.
Накратко, "Газпром" се съгласи да премахне всички наложени на клиентите си ограничения по отношение на препродажбата на газ през граница, да позволи потоците на газ да текат към и от части на Централна и Източна Европа, които все още са изолирани от другите държави членки поради липса на междусистемни връзки, а именно балтийските държави и България, както и да гарантира, че цената на газа за България, Естония, Латвия, Литва и Полша отразява равнището на цените в конкурентни западноевропейски пазари на газ, особено в разпределителните центрове за втечнен газ.
Какво пише в анекса
Отправените предложения от "Газпром" към "Булгаргаз" и последвалото подписване на анекс не бяха обявени публично. Едва след решението на КЕВР за повишаване на цената на природния газ от 1 октомври с близо 14% и надигналото се обществено недоволство от държавната газова компания обявиха сбито какво са подписали.
Според предоставената информация е изменена клаузата за преразглеждане на цената, така че всяка от страните да може да задейства преразглеждане, ако има значителна промяна на икономическите обстоятелства на европейските газови пазари, които са извън контрола на страните, и/или ако цената не отразява промяната на цените на границата на Германия, Франция и Италия, или промяната на цените на газа в газоразпределителните центрове (хъбовете TTF, NCG и т.н.) в континентална Европа. Честотата на преразглеждане е веднъж на всеки две години, както и извънредно право на всеки пет години. Първото преразглеждане на цената ще е допустимо по всяко време след влизане в сила на клаузата за преразглеждане на цената.
Също така се въвежда възможност "Булгаргаз" да поиска промяна на точката на доставка (сега "Негру Вода") за всички или за част от договорените обеми газ (не по-малко от 50 милиона куб. метра на година). Количествата могат да бъдат доставяни в "Берегово", Украйна, или "Велке Капушани", Словакия. "Булгаргаз" може да поиска тази промяна, ако не е в състояние самостоятелно да организира преноса на газ.
"Предложенията на ООО "Газпром Експорт" за изменения и допълнения в Договора за доставка на природен газ съответстват на поетите ангажименти на "Газпром" пред ЕК и са в полза на "Булгаргаз" ЕАД. Предвид това същите бяха приети от Съвета на директорите на "Булгаргаз" ЕАД и от едноличния собственик на капитала "Български енергиен холдинг" ЕАД", казват от газовата компания.
Промените за касовите апарати са публикувани. С малко облекчение за бизнеса. Шест месеца ще имат регистрираните по ДДС търговци, за да сменят или пренастроят своите фискални устройства. За нерегистрираните по ДДС срокът остава юни 2019 г., а за ползващите интегрирани автоматизирани системи за продажби, като например хотели - краят на следващата година. Промените в Наредба Н-18 за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти са обнародвани в Държавен вестник в петък, като в тях все пак има малки промени.
Една от тях е свързана с дефиницията за софтуера за управление на продажбите. Докато в проекта на финансовото ведомство се изискваше от търговците, които издават електронна фактура, да лицензират програмата, с която работят, което може да включва и Excel, сега лиценз от НАП ще се изисква само за софтуера.
Преди ден Националната агенция за приходите съобщи, че е изработила и публикувала специален софтуер, с който всеки притежател на фискално устройство може да провери дали апаратът подлежи на доработване или не. Може да го намерите тук.
Какво се променя
За да спази новите изисквания, всеки търговец ще трябва да се свърже с производителите на касовите апарати, които използва, както и обслужващите ги сервизи, за да разбере какви софтуерни и/или хардуерни промени са нужни. Производителите и разпространителите на софтуер за управление на продажбите пък ще трябва да декларират пред приходната агенция, че продуктите им отговарят на изискванията на наредбата.
Прекратява се и практиката на издаване на служебни бонове, популярна по заведенията, както и издаването на сторно бележки на хартия. Допълнително електронните магазини ще минат на регистрационен режим към НАП, въвеждат се и нови изисквания към бензиностанциите при отчитането към данъчните.
Дават статут „трамвай" на колоездачите. олоездачите ще имат статут на трамвай или иначе казано, ще имат предимство навсякъде по пътищата. Останалите участници в движението, дори и пешеходците, ще трябва да ги пропускат по велоалеите, на кръстовищата и дори на тротоарите, ако няма обозначена зона за каране на колело.
Ако площите обаче са определени само и единствено за пешеходци, според действащия в момента закон те няма да имат право да се движат там. Предлаганите правила обаче ще могат да ги облагодетелстват и те да се движат навсякъде с пълно предимство.
Това са част от промени, които в момента се обсъждат в работната група от Министерството на транспорта и Министерството на вътрешните работи и Министерството на регионалното развитие, която разделя на три части сега действащия и променян над 100 пъти Закон за движение по пътищата. Предложенията ще бъдат внесени до дни за обсъждане, но не се знае каква част от тях ще минат.
„Колоездачите са крайно недисциплинирани. Те не спазват никакви закони. Само една малка част от тях го правят. Даването на повече права, ще ги направи още по-невнимателни", смятат представители от Пътна полиция, които са категорични, че ще се противопоставят на готвените промени, стигне ли са на обсъждане в парламентарна комисия.
Въпреки многото нарушения, които правят, колоездачите, които са глобени годишно в столицата са едва около 200 и то когато са станали причина за някакво пътно-транспортно произшествие. Последната солена глоба е за любител на велосипеда, който през май месец тази година прегази дете в Южния парк. Той му счупи крака и го влачи десетки метри. Младият мъж беше арестуван, а срещу него беше заведено дело. Според запознати той е санкциониран с около 1000 лева, но от съда, а не от органите на Пътна полиция.
Единствените наказания, които катаджиите могат да налагат, са за липса на жилетка - 10 лева, за каране без светлини и светлоотразители - 50 лева.
Новите промени обаче предвиждат въртенето на педали без жилетка да скочи на 30 лева.
Още по темата:
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |