Снимка: БГНЕС
Обявената вчера спешна обществена поръчка от Агенцията по вписванията за „надграждане на съществуващите дискови масиви за съхранение на данни" със 120 терабайта, предизвика вълна от противоречиви мнения и дори прогнози на някои медии, че се задава нов срив, като този отпреди два месеца, когато на 9 август регистъра спря и не работеше 18 дни.
Последва уволнение на шефа на Агенцията и на новия пост бе назначена Габриела Козарева, след което всичко утихна, а управляващите решиха, че проблемът е ликвидиран. Още повече, че правителството прие решение, по идея на вицепремиера Томислав Дончев, да бъде създадено национално хранилище за резервни копия на данни от всички електронни регистри, което трябва да е готов скоро.
Вижте още: Държавно хранилище за данни от електронни регистри ще заработи до 15 ноември
Процедурата
Опасенията не са за подценяване, тъй като зад обявата прозира известна паника, тъй като не се предлага публичен търг, а Агенцията по вписванията, според съобщението на нейния сайт, е изпратила покана до 4 компании за директно договаряне. Това са: "Сиенсис" АД, „ССАРМ" ЕООД, "Парафлоу Комюникейшънс" ООД и "Телелинлк бизнес сървисис" ЕАД.
Аргументът за избора на процедурата е, че „кръпката", както се изразят ИТ специалисти на своя професионален жаргон, трябва да се реализира много бързо. Избраната компания трябва да осигури въпросните терабайти, да ги прикачи към основния сървър за сумата от 190 000 лева, а може и за по-малко пари, тъй като един от компонентите е цената. Ако не се очаква криза, не се обявява спешна поръчка, коментират от ИТ сектора.
За успокоение от Агенцията по вписванията обявиха, че всички поддържани от нея регистри работят с пълната си функционалност и уточниха, че целта на обявата за договаряне е избрана с цел превенция, но и заради въвеждането в най-кратки срокове на нови електронни услуги.
Във второто съобщение по повод поръчката от Агенцията по вписванията обясняват, че за да се опазят важни за разследването данни, преценката на ръководството е да не се трият данни от информационните масиви, които са в обем общо на 80 терабайта. Освен това, в духа на добрите практики за информационна и мрежова сигурност, Агенцията изпълнява и дейности, които ангажирали още от наличния й технологичен ресурс. Сигурно ИТ специалистите знаят за какво точно става въпрос, но в съобщението на Агенцията това не се обяснява. Със сигурност едно е ясно и буди подозрение: всичко се прави заради изчерпване на свободната памет в сървърите на Агенцията по вписванията, което вече е доста притеснително, особено за бизнеса.
Доводите на Агенцията по вписванията
В момента Информационният център и Резервният информационен център на Агенцията по вписванията имат общо около 40 теребайта свободна памет. Като се има предвид, че на ден от различни вписвания, се запълват по 1.5 терабайта, това означава, че ако не се предприемат мерки, в Търговския регистър няма да се вписват нови данни след около 27 дни.
„Агенцията е поставена в особена ситуация - хем не може да изтрие старите данни, които са значително количество, хем не може да продължава да работи с текущия капацитет. По всяка вероятност, за да се бърза има голяма доза истина", коментира пред БНР тази сутрин специалистът по киберсигурност Спас Иванов.
Той не е притеснен от вида на обществената поръчка, но ситуацията е критична и ако до 20 дни, колкото е срокът за договарянето с изпълнителя, има наистина опасност от нов блокаж на Търговския регистър. „В поръчката е цитиран конкретен модел на дисков масив с конкретни дискове. Това не е нещо, което компаниите биха държали на склад. Това е доста скъпо оборудване и доста специализирано. Обикновено сроковете на производителя за доставка са доста по-дълги от 20 дни, обикновено доставките са в рамките на 30 до 50 дни", обясни Спас Иванов.
Според него, наистина е много важно да се „закърпи" положението с първата поръчка за въпросните 120 терабайта. След това задължително трябва да бъде обявена нова поръчка по Закона за обществените поръчки (ЗОП) при нормални срокове и с ясни параметри за години напред.
Има и още един сериозен аргумент да се бърза с поръчката. Избраният метод не договаряне не позволява процедурата по поръчката да се обжалва пред Комисията за защита на конкуреницията (КЗК) от компания или субект извън поканените.
Притесненията на бизнеса
От бизнеса са притеснени, припомняйки ситуацията отпреди два месеца, затова от компаниите настояват да не се прави компромис с качеството на дисковете, защото тези услуги са изключително важни за цялото общество. Всяка промяна в обстоятелствата на една компания трябва да бъде вписана и всяко забавяне, може да блокира дейността на фирмата, особено за публичните компании.
„Ако трябва да се направят някакви прехвърляния на дялове или по различен начин да се впишат промени в обстоятелствата, това би затруднило изключително много оборота", коментира пред БНТ Даниела Пеева, председател на Асоциацията на директорите за връзки с инвеститорите в България. По нейните думи, бизнесът не се интересува какъв е проблемът, защото именно бизнесът генерира доходите на населението.
И най-голямото притеснение на бизнеса е, че ако отново Търговският регистър спре, като на 9 август, това според Даниела Пеева, „би подкопало доверието на инвеститорите и бизнеса в държавните институции".
Още по темата:
Бизнесът иска да знае кой е виновен за срива на Търговския регистър
Габриела Козарева е новият изпълнителен директор на Агенцията по вписванията
Търговският регистър тръгва поетапно в сряда, увери Агенцията по вписванията
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |