Да няма платен отпуск след майчинството, внася бизнесът. Жените, които са ползвали отпуск за отглеждане на дете до 2-годишна възраст да нямат право на платен годишен отпуск за този период. Тази промяна в Кодекса на труда предлагат от Асоциацията на организациите на българските работодатели. В момента след връщането от майчинство се полага и платен годишен отпуск.
Освен това бизнесът настоява отпускът при майчинство да не се взема предвид при изплащане на обезщетения при прекратяване на трудовото правоотношение. "Считаме, че този въпрос следва да бъде оставен в полето на колективното трудово договаряне, а не да бъде уреден с императивни норми", пише асоциацията до вицепремиера Валери Симеонов и социалния министър Бисер Петков.
Бизнесът се основава на решение на Съда на ЕС в Люксембург, който се произнася по жалба на румънката Мария Дицу заради отказан й платен годишен отпуск след завръщането от майчинство. Магистратите се произнасят, че периодът на родителски отпуск не може да се приравни на действително полагане на труд.
Като мотив българските работодатели посочват и европейска директива, в която се казва, че "работно време означава всеки период, през който работникът работи и изпълнява своята дейност или задължения в съответствие с националното законодателство".
Според Кодекса за социално осигуряване майчинството се брои за осигурителен стаж, но без вноски. "Няма никаква причина този период да се взема предвид при изчисляване на размера на полагаемия се платен годишен отпуск, който има съвсем друго предназначение, а именно -възстановяване на работника и служителя от положения при работодател труд", настояват работодателите.
8,9% ръст на инвестициите. "През 2018 г. очакваме реален растеж от 8,9% на инвестициите в структурата на БВП. Надеждата ни е през 2019 г. той да е 9.5%". Това заяви зам.-министърът на икономиката Лъчезар Борисов по време на конференция за индустриални имоти София.
Борисов допълни, че България се утвърждава като една от най-конкурентните инвестиционни дестинации в Югоизточна Европа, което се дължало на добрите конкурентни предимства и наличните инвестиционни стимули.
Зам.-министърът посочи, че ръстът на годишна база на издадените разрешения за строеж на индустриални имоти през 2017 г. е 15,9%, а за първото полугодие на 2018 г. е отчетен 26% ръст на броя на разрешителните.
Той допълни, че очаква фирменото кредитиране да нараства през следващите 4 години, като започне от 6,3% в края на 2018 г. и достигне 7,8% през 2021 г.
Преля гаврата с българските строители. "Българските строители са наричани "олигарси, крадци, лъжци и убийци". Това пише в остра декларация на Камарата на строителите в България (КСБ). Тя е адресирана до президента Румен Радев, председателя на Народното събрание Цвета Караянчева, премиера Бойко Борисов и председателите на парламентарните групи.
Българският строителен бранш бе подложен на безпрецедентни и злостни атаки, зад които прозират политически интереси", се казва в докумета. "Обвиненията срещу строителните фирми за некачествено изпълнение и непрозрачност на обществени поръчки, прераснаха в обвинения за злоупотреби с евросредства, за да преминат всички граници и да достигнат до зловещата манипулация за връзка с убийство на млада жена, водеща на тв предаване."
Строителите са категорични, че въпреки бързата работа на следствените органи, довела до разкриването на убийството на Виктория Маринова, негативният отзвук в международен план към страната ни е огромен. Продължават и несправедливите обвинения, че българските фирми строят на "високи цени, а качеството е безобразно". Тези атаки се отразяват тежко на авторитета и на работата на строителния бранш, върху който заради недоказани твърдения, хвърлени в публичното пространство, се слагат обидни етикети.
"Строителите на България не са престъпници! Ние сме 250 хиляди души, които искат да работят и да живеят в България", пише още в декларацията на КСБ.
В декларацията се припомня, че от създаването на Камарата фирмите, нейни членове, винаги са работили, спазвайки стриктно законите в България. "Конкурсите и обществените поръчки се провеждат съгласно законодателството и вярваме, че в нашата страна съществуват достатъчно институции, които да гарантират тяхната законност и прозрачност", пишат от КСБ.
Звезди на пътищата според безопасността. Пътищата да бъдат оценени със звезди, подобни на хотелските, според това доколко са безопасни, каква е вероятността да стане катастрофи и да се стигне до смъртни случаи, предлагат от бизнеса. Това обяви в Правец председателят на Българска браншова асоциация "Пътна безопасност" инж. Николай Иванов. Подобна е практиката и в чужбина. Една звезда ще получават трасетата в най-лошо състояние с опасни виражи и наклони, лошо сцепление на асфалта или недобре поставени пътни знаци. Пет звезди ще се дават на шосетата, които са почти напълно безопасни. Данни за пътищата може да се събират с оборудван автомобил, който се движи с 60 км. в час и събира данни, които впоследствие се анализират от експерти.
У нас подобно изследване е правено в периода 2012-2015 г. по европейски проект за пътища с обща дължина от 690 км., или 1,5% от пътната мрежа. Оценявани са отсечките между София и Сандански, столицата и ГКПП Калотина, Русе - Велико Търново, В. Търново - Плевен и Плевен-Русе. Тогава 70% от шосетата са оценени с 1 или 2 звезди, а едва 1,1% са получили 5 звезди.
Не може знаците "черна точка", които показват участъците с повишена концентрация на пътни произшествия, да се поставят като табели за внимание, каза инж. Росица Спасова от асоциацията. Тя даде за пример такъв знак, който от 10 години стои на пътния възел на Плевен, което показва, че не са взети мерки за подобряване на трасето. У нас смъртните случаи при катастрофи са 98 на 1 млн. жители, докато в Западна Европа те са три пъти по-малко.
2000 нелегални мигранти са прескочили оградата на границата за 6 месеца. Оградата по границата с Турция и засилената охрана от полиция и военни не могат да спрат мигрантите, които влизат незаконно у нас, показва статистиката на МВР.
На браздата явно има опашка от преминаващи - през последните шест месеца у нас са арестувани близо 2000 чужденци, а броят им расте, става ясно от данните. В огромната си част -1142-ма, те са задържани във вътрешността на страната, но дори хванатите близо до браздата са преодолели бодливата тел. Очевидно е, че всички те са успели да преминат през уж строго охраняваната гранична бразда. А със сигурност има и нелегално преминаващи, които избягват ареста и стигат безпрепятствено до Западна Европа. Повечето нелегални имигранти са от Ирак и Афганистан.
Статистиката на МВР за тази година доста сериозно се разминава с твърденията на управляващите за нулев натиск по границата. През юни премиерът Бойко Борисов се кълнеше, че у нас може да се влезе само през граничните пунктове. Данните на МВР обаче сочат тъкмо обратното - оттам се влиза най-рядко. Миналия месец 77 от общо 98-те хванати на вход са задържани на зелена граница.
През април полицията е арестувала 148 граждани на трети страни. Почти половината от тях - 70, са установени едва след като се влезли у нас. Как са успели да преминат границата не става ясно, но през следващите месеци тези случаи са все повече. През август броят им вече е 311 от общо 458 задържани, а месец по-рано -169 от 277. Последните публикувани данни за септември сочат общо задържани 464 души. 293 от тях са арестувани в страната. През май и юни се регистрира понижение и на общия брой задържани, и на заловените във вътрешността на страната. Процентът им обаче е все така голям. През май например са арестувани общо 106 души. Повече от половината от тях - 64 -във вътрешността на страната. През юни арестуваните са 108,47 - далече от границата.
Основната цел на незаконно влезлите у нас си остава бързото преминаване на страната, потвърждава статистиката. През септември при опит да излязат през сръбската граница са задържани повече хора, отколкото на турската. Едновременно с това продължават и масовите бягства от общежитията на агенцията за бежанците. От началото на годината там са настанени 1166 души. Избягали са 1032-ма. Единици са тези, които остават. Само за септември са приети 282-ма, а в графата "самоволно напуснали" са отбелязани 264-ма.
Данъчните промени бяха приети без никакви разчети. Пакетът с данъчни промени за догодина бе гласуван на първо четене от парламентарната бюджетна комисия без никакви разчети за ефектите, които ще има за хазната и данъкоплатците. Най-значимата промяна, която ще засегне най-много хора, е новата формула за изчисляване на данъка за колите от догодина. Тя трябва да доведе до по-високо облагане на старите автомобили и да намали данъка за новите, които отговарят на най-високи екологични стандарти. Наред с мощността и годините на производство на колата във формулата ще се включи и екологичен коефициент, който ще утежнява облагането за возилата с категория под Евро 4, и ще носи облекчения за автомобилите с по-висока екокатегория. В същото време отпада облекчението за наличие на катализатор.
Финансовото министерство, което е автор на промените, обаче не дава никакви сметки доколко новата формула ще оскъпи старите автомобили, което засяга по-голямата част от шофьорите у нас. По данни на КАТ над 65% от автомобилния парк в страната е на възраст над 15 години. Извинението за липсата на разчети бе, че няма яснота какви конкретни ставки на облагане ще избере всяка една община, тъй като диапазоните, в които те могат да варират, са твърде широки. Това поражда съмнения, че отново ще се стигне до силно завишени налози за новите, по-мощни коли, независимо че са по-щадящи към околната среда.
Заради липсата на оценка на въздействието БСП не подкрепи данъчните промени. За поредна година финансовото министерство ги вкарва в парламента само с един-единствен закон - в случая за корпоративното подоходно облагане, в чиито преходни и заключителни разпоредби се правят промени в още дузина закони. "Не подкрепяме данъчните промени, защото те не водят до намаляване на различията в доходите. Между първо и второто четене ще внесем нашите предложения", заявиха още от БСП.
"Приблизително смятаме, че увеличението на данъка за старите автомобили няма да надхвърли 30%. Това може да изглежда много като процент, но всъщност данъкът на тези автомобили е изключително нисък, някои плащат от порядъка на 6-7 лв., така че 30% не е сума, която би могла да има съществено значение", разясни по-късно пред журналисти шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова.
"Промяната ще е поносима за гражданите, за да гарантираме, че ще можем да си съберем данъка", успокоиха от Националното сдружение на общините. Кметовете плавно щели да въведат новите налози, като в момента тествали новия начин на облагане. Конкретни сметки ще се правят тепърва.
Новият закон за хората с увреждания: Квотите за бизнеса остават, макар и по-малки. Изискването работодателите да наемат определен брой хора с увреждания остава, но ще важи за компании с над 49 служители. Това стана ясно при обсъждането на проекта на Закон за хората с увреждания от Националния съвет за тристранно сътрудничество (НСТС). Текстовете получиха частична подкрепа - само от КНСБ, но в сряда проектът ще бъде разгледан и от Министерския съвет. Целта е управляващите да спазят сроковете по придвижването му, които обещаха на майките от палатковия лагер и на 19 ноември той да е в парламента. В законопроекта се регламентира и основното им искане - да има някакъв вид индивидуална оценка от каква точно помощ се нуждаят. Освен това ще има лична помощ, която обаче ще бъде уредена в Закон за личната помощ.
"Този закон, вместо да решава проблеми, създава проблеми", коментира вицепремиерът Валери Симеонов, който е председател на НСТС. Той визира натиска и кратките срокове, при които се изработва проектът и които предполагат пропуски в текстовете.
Според Васил Велев от Асоциацията на индустриалния капитал пък този проект ще "реши някои проблеми, свързани с нечий рейтинг или със спиране на протести, но той за нас няма да реши проблемите на хората с увреждания".
Новата квотна система
В първоначалния вариант законопроектът предвиждаше квоти за наемането на определен брой хора с увреждания и санкции за компаниите, които не ги изпълняват. Изискванията засягаха всички фирми с персонал над 20 души. Сега текстовете предвиждат всеки работодател, който има от 50 до 99 служители да назначи двама с трайно увреждане, а ако служителите са 100 или над 100 - 2% от средносписъчния им състав. Глобата, ако това изискване не се спази обаче, остава. Тя ще е в размер на 30% от минималната работна заплата за страната за всяко незаето работно място за човек с увреждане. За 2019 г. минималното заплащане ще се повиши до 560 лв., т.е. месечната компенсационна вноска за работодателите за едно незаето място ще е 168 лв. Ако не плати "вноската", фирма ще бъде глобена с между 1000 и 5000 лв., а при повторно нарушение таванът достига до 10 хил. лв.
Всички санкции ще се събират от Главна инспекция по труда (ГИТ), а новосъздадена Агенция за хората с увреждания, която вече ще е към Министерския съвет, ще разпределя парите.
Трябва да се отбележи, че работодатели могат да се освободят от квотните задължения, ако бизнесът има "специфични фактори с производствен характер", който прави наемането на хора с увреждания невъзможно, или липсват кандидати от Бюрата по труда с подходящи умения за работното място. Решението за изключенията ще се взима изцяло от ГИТ. Зам.-председателят на Българската стопанска камара (БСК) Димитър Бранков отбелязва, че в текстовете не става ясно как ГИТ ще определят изключенията, което отваря вратичка за корупция.
Парите от глобите ще влизат в две национални програми - за заетост и за мобилност и достъпна среда. Допълнително финансиране за тях ще се осигурява от държавния и общинските бюджети и европейски програми.
Подкрепа с едно на ум
По време на тристранката представителите на бизнеса се обявиха твърдо против предложението за въвеждане на квоти, тъй като това на практика означава налагането на нов данък върху фирмите в страната. Според тях правилният подход включва стимули - насочени както към хората с увреждания, за да си търсят работа, така и към предприятията, за да ги наемат.
Българската търговско-промишлена палата отбелязва, че държавата не трябва да прехвърля социалните си функции върху работодателите, ако те от своя страна си плащат коректно данъците.
Търгът за новите паспорти и лични карти привлече четири кандидата. Четири са кандидатите в обществената поръчка за новите електронни лични документи. От имената на обединенията стават ясни само част от участниците, но всички те са международни компании с опит в областта. Обявената през август поръчка е с прогнозна стойност 238 млн. лв. без ДДС. Е-документите са ключов елемент от електронното управление, като те се очаква да са готови най-рано през 2020 г., съдейки по сроковете, зададени в поръчката.
От вътрешното министерство обясняват, че проверката на достъпа до класифицирана информация на участниците може да отнеме повече време. В новите документи за самоличност ще има вграден чип с биометрични данни и електронна идентификация.
Участниците
Първият участник, обявен по време на отварянето на офертите, е Обединение "Ингруп Джемалто". Gemalto, единият участник в обединението, е международна компания за дигитална сигурност с 3 млрд. евро приходи за 2017 г. и 15 хил. служители по света, сочи справка в сайта им. По-рано тази година Gemalto спечели и поръчката за паспорти във Великобритания.
Втората компания в процедурата - Veridos, е собственост на две германски дружества, Giesecke+Devrient GmbH (с оборот 2.14 млрд. евро за 2017 г.) и Bundesdruckerei GmbH (с оборот 475 млн. евро за 2016 г.) Фирмата кандидат е тясно профилирана в издаването на лични документи, като според фирмения им сайт са работили по е-паспортите в Австрия и Босна и Херцеговина, електронните лични карти в Германия и т.н. През 2016 г. Veridos спечели обществената поръчка у нас за 20 млн. лв. за една година за издаването на документите за самоличност.
Третото обединение е "Мюлбауер Ай Ди Сървисис". В него вероятно влиза Muhlbauer - също една от водещите световни компании, които се занимават с издаването на електронни лични документи по света.
В последния кандидат - "Дермалог Ани БГ Консорциум", влиза Dermalog. Компанията се занимава с биометрични продукти и решения и според фирмения им сайт са работили по разработката на електронни документи за самоличност в държави като Филипините, Бруней, Бразилия и т.н.
Друг възможен участник в последния консорциум е унгарската печатница за биометрични паспорти.
Пълният състав на обединенията обаче ще стане ясен на по-късен етап на процедурата.
Какво е заданието
В поръчката се включват няколко различни компонента. От една страна, компаниите ще трябва да изградят централизираната система за новите лични документи заедно с цялата прилежаща инфраструктура за тяхното издаване и регистъра. Поръчката ще включва и поддръжката на системата, затова и срокът на изпълнение е 10 години.
Баничката тъпкана с палма от борсата. Баничките, пиците и шопската салата, които си хапваме навън, често са с имитиращи млечни продукти закупени директно от борсата, вместо сирене, произведено от мляко, научи „Монитор".
Основната причина е стремежът на търговците да бъдат конкурентни. На тържищата, откъдето се снабдяват повечето заведения, цената на имитиращите продукти е 2,90 лв./кг, а на нормалното бяло саламурено сирене около 8 лева или над 2,5 пъти повече.
„В баничка или шопска салата в заведението трудно можем да разберем по вкуса дали са ни пробутали сирене менте. В същото време в общественото хранене - ресторанти, столове, болници, училища контролът е много слаб. В България в обществени заведения и в училищата и детските градини могат да правят проверки само от агенцията по храните, но не и потребителските организации", казва Богомил Николов, изп. директор на Асоциация „Активни потребители". По думите му в суперите вече трудно може да се намери имитиращ продукт, а на борсите го има, защото от там купуват ресторантите.
Товарите по Дунав намаляха с 50%, спряха и круизите. Товарите по Дунав са намалели с около 50 на сто, а круизите на практика са спрени заради критично ниското ниво на реката. Това съобщи инж. Николай Пашанов, шеф на отдел „Експлоатация на флота" в Агенцията за поддържане на плавателния път (АППД).
Река Дунав достигна критично ниски нива по цялото си поречие и на места корабоплаването е спряло.
В български води при Свищов има заседнал кораб вече от 3 седмици и екипажът му бедства. Заради ниското ниво круизни кораби са блокирани в Унгария, Австрия и Германия.
Нивото на Дунав по целия корабоплавателен път критично се понижава и прогнозата е да продължава да пада. Притоците в Горен Дунав също са маловодни, от 3 месеца не е имало валежи, няма и прогноза за дъжд и ситуацията с всеки изминал ден се усложнява. В българския участък има 16 прага, обясни инж. Павлин Цонев - изп. директор на АППД. Като критичност може би приближаваме 2003 г., тъй като вече при пегел Русе наблюдаваме стойност минус 11, което показва, че водата е почти метър под ниското корабоплавателно ниво. Това е характерно не само за българския участък, добави Цонев пред БНТ.
Блокирано е корабоплаването и в Горен Дунав. Русенска компания е прекратила екскурзиите на пасажерите си заради невъзможност плавателните съдове да се придвижват. А пътниците ще трябва да бъдат компенсирани за провалените круизи."
Миналата седмица във Виена целият кей за пасажерски кораби беше затрупан от пасажерски кораби, които престояват и именно заради тези ниски водни стоежи и невъзможността да преминат участъка от Виена до Братислава. Такива проблеми има и в района на Вахау, където реката е свободно течаща", каза инж. Павлин Цонев.
Още по темата:
Икономическият печат на 16 октомври 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |