Край на данъчните хитрини с основното жилище - 50% отстъпка ще има само за 1 имот. Собственик, който има повече от един имот в България и е посочил пред общината две или повече от едно от тях като основно, да не ползва данъчната отстъпка. Това предлага като промяна в Закона за местните данъци и такси финансовият министър Владислав Горанов. Тристранният съвет и МС вече одобриха поправката и предстои внасянето й в парламента.
Ако бъде приета без промени, това ще означава, че всеки, който до момента е плащал половината от данъка, като е посочвал повече от едно жилище за основно, вече ще подлежи на санкция, ако продължи да го прави.
В мотивите за поправката експертите на финансовия министър са посочили, че се въвежда заради
злоупотреба с данъчната отстъпка
При оценката на въздействието не са посочени суми, които ще влязат в общинските бюджети, когато възможностите за злоупотреби се премахнат, тъй като няма пълна и точна информация за разпространението на тази данъчна хитрост.
От анализите за финансовото състояние на общините, които финансовото министерство е направило, става ясно, че те масово събират не повече от 2/3 от местните си данъци и такси. Проблемът със събираемостта се задълбочи след бума на новото строителство особено в големите градове.
Въпреки че всеки нов собственик на имот е длъжен да го декларира до 3 месеца след придобиването му, както и да плаща данък за него, това масово не се прави.
Светът се преобърна, бедните намаляха. Септември 2018 година е повратна точка в световната история - за пръв път 50% от човечеството вече са в средната класа, а бедните и хората в риск от бедност не са глобално мнозинство.
Това съобщава авторитетният американски институт "Брукингс".
Според доклада на "Брукингс", публикуван и от сайта на Световния икономически форум, 3,8 милиарда души вече покриват критерия за средна класа - домакинства, всеки от членовете на които живее средно с над 11 долара на ден. 200 милиона от тях са в графата "богати", т.е. живеят с повече от 110 долара на ден.
Възходът на средната класа идва най-вече от увеличението на доходите и консумацията в Китай и Индия, сочи анализът на "Брукингс".
Според прогнозите в доклада до 2030 г. средната класа сред световното население ще достигне 5,3 милиарда души.
Този повратен момент с населението предлага големи възможности за бизнес, но е предизвикателство за политиците, е един от изводите на "Брукингс".
Изчезваме по естествен път. Населението на България изчезва по естествен път. За 30 години сме намалели с 1 936 566. Това стана ясно от годишния Доклад за състоянието на националната сигурност през 2017 година. Документът бе приет на вчерашното заседание на Народното събрание. В него е посочено, че демографската прогноза на "Евростат" за България за периода 2016 - 2070 година показва трайна тенденция за намаляване на населението в дългосрочна перспектива с 30%. От 7,1 млн. души през 2016 година на 4,9 млн. през 2070 година.
Основните фактори за това са ниските нива на раждаемост, миграцията и смъртността. Задълбочава се дисбалансът в териториалното разпределение на населението. Най-значима демографска тенденция е процесът на застаряването. До 2060 година населението в
трудоспособност възраст (15-64г.) се очаква да намалее с 39%, а населението на 65 години и повече да се увеличи с 23%. По данни на НСИ към 31.12.2017 година населението е 7 050 034. В сравнение с 2016 г. населението е намаляло с 51 825 души или с 0,27 %. Мъжете са 3 422 409 (48,5%), а жените - 3 627 625 (51,5%). Раждаемостта продължава да намалява - през 2017 година са родени 64 359 деца. В сравнение с 2016 година броят на живородените е намалял с 1029. От 1991 година се наблюдава трайна тенденция за увеличаване на абсолютния брой на извънбрачни раждания. Средният относителен дял нараства от 18,5 % през 1992г. на 58,9% от всички раждания през 2017 година.
В доклада е посочена трайна тенденция на напускане от страната от млади българи. През 2017 година 31 586 българи са променили адреса си в страната с такъв в чужбина. Всеки втори емигрант е на възраст 20 - 39 години, което прави над 55% от напускащите страната ни. Българи трайно се заселват в Германия, Великобритания и Испания.
Най-младите под 20-годишна възраст са 14,6%, а над 60 години са 6,9%, В доклада за националната сигурност е посочено, че въпреки намалената интензивност, в сравнение с предходни години, миграционните потоци запазват своята устойчивост. Като причини са посочени продължаващите конфликти в Близкия Изток и Северна Африка, както нестабилното социално-икономическа и политическа ситуация в страни от Близкия Изток и Централна Африка.
България като външна граница е подложена на миграционен натиск, пише в документа. През 2017 година са регистрирани 8044 опита на граждани от трети страни да преминат през границите на страната ни.
"Наблюдава се тенденции значителна част от мигранските потоци да заобиколи страната ни и да се насочат към Италия, Гърция (по море), Македония (по суша) до икономически по развитите страни от Централна и Западна Европа", пише още в документа.
Нужни са 10.5 млрд. лв. за пътна безопасност. Близо 10,5 млрд. лв. са необходими за да се превърнат всичките магистрали и пътища от първи до трети клас в напълно безопасни. Това заяви председателят на Българска браншова асоциация "Пътна Безопасност" инж. Николай Иванов.
Сумата е нужна, за да се подобрят настилката и геометричните показатели на шосетата, да се обезопасят мантинелите, пътните знаци, стълбовете и дърветата край пътя. От години у нас секторът на пътната безопасност се недофинансира и това, наред с превишената скорост, са сред основните причини страната ни да е на второ място в Европа по брой загинали на пътя на 1 млн. жители. Преди нас е само Румъния. У нас смъртта си в автомобила или на пешеходната пътека през 2017 г. са намерили 96 души на 1 млн. души от населението, а в Западна Европа инциденти с фатален край се случват на 30-40 души на 1 млн. жители.
Лошите пътища водят до големи загуби за държавата от нереализиран работен потенциал, лечение на ранените и щети по колите. Лошите шосета носят 19 пъти повече загуби на 1 км. от пътно-транспортни произшествия от безопасните пътища.
С 30% могат да бъдат намалени разходите за поддържане на пътищата, ако бъде въведена Интегрирана информационна система за анализ и контрол. Чрез камери и умни технологии могат да се следят шосетата, да се правят анализи за участъците с много произшествия, да се следят температурите и да се информират шофьорите за условията на шосето, обясни инж. Калин Калчев.
Туризмът и земеделците ползват най-много данъчни преференции. Селското стопанство и туризмът са галениците на държавата. Това са отраслите, които ползват най-много данъчни преференции. Благодарение на държавното рамо през миналата година фирмите от аграрния сектор са си спестили 129.696 млн. лв., а от туризма -127.588 млн. лв. Това сочи анализ на финансовото министерство за данъчните разходи през 2017 г. Той показва какви средства не са влезли като приход в бюджета заради отстъпки и намаления от налозите.
В селското стопанство най-големите отстъпки идват по линия на възстановения акциз върху горивата за земеделската техника. Само от него през миналата година селските стопани са си спестили почти 84 млн. лв. Отделно на регистрираните земеделски производители се преотстъпват до 60% от корпоративния данък, от което през миналата година те са "спечелили" 27.691 млн. лв.
Туристическите фирми са облагодетелствани основно от намалената на 9% ставка ДДС за хотелските настанявания. Туризмът е единственият отрасъл у нас, който ползва намален размер на данъка. За всички останали стоки и услуги той е 20%. През миналата година финансовото министерство отчита 127.588 млн. лв. разходи за бюджета от тази по-ниска ставка, което в сравнение с 2016 г. е с 10.5 млн. лв. повече.
През миналата година у нас са ползвани данъчни преференции за 636.205 млн. лв. От тях малко над 500 млн. лв. са ползвани от фирмите, а едва 134 млн. лв. - от гражданите.
Най-многобройни са отстъпките при корпоративните данъци -19 на брой, с общ ефект от 266.4 млн. лв. през миналата година. За осем от тези мерки обаче не може да бъде оценен ефектът за бизнеса и бюджета. Причината е, че в годишните данъчни декларации фирмите подавали твърде обобщена информация - например за данъчно признатите разходи за амортизация на активите. Липсват също така данни какви облекчения са ползвали фирмите за наемане на безработни лица, както и за освободените от облагане доходи от участие на фондовата борса, за нулевия данък за инвестиционните фондове, висшите училища, БАН и др. По този повод препоръката на авторите на анализа е да се помисли как да бъде променена данъчната декларация така, че да дава повече информация за ползваните преференции.
България изпадна на 51-во място по конкурентоспособност. България изпада на 51 -ва позиция в новата класация за конкурентоспособност на Световния икономически форум - за 2018 г., която обхваща 140 държави от всички континенти. В челната тройка са САЩ, Сингапур и Германия.
В предния рейтинг, изготвен от СИФ, страната ни бе 49-а. Изследването се основава на огромен брой критерии, включително и за ефективност на полицията, качество на здравеопазването, свобода на медиите. То разкрива, че по някои показатели България прилича повече на държава от третия свят, отколкото на член на ЕС. Оказва се, че България дава твърде слаб отпор на организираната престъпност -116-ото място по този критерий е показателно и само потвърждава колко е вярна приказката, че другите държави си имат мафия, а у нас мафията си има държава. Още по-зле е положението по отношение на защитата на правата на собственост - материална и интелектуална, защото страната ни се мъдри на унизителното 118-о място. Проблемите с намирането на качествена работна ръка отпращат България почти на дъното в класацията за конкурентоспособност - на 122-ро място.
Въпреки твърденията на правителството, че много се старае да създава добри условия за фирмите, страната ни е 107-а по критерия "бързо започване на бизнес". Много тревожно и нетипично зле за държава от ЕС е представянето ни по показателите "независимост на съдебната система" и "свобода на медиите" - съответно 95-о и 91-во място. Не са повод за гордост и оценките за „институции" и „здравеопазване", които отреждат на България 70-о място.
Българският бизнес отсрамва страната ни с отлични резултати в използването на информационни и комуникационни технологии (30-о място) и като и по показателя за „способност за иновации"(48). Благодарение на валутния борд, който дисциплинира държавните финанси, страната ни е под №52 по макроикономическа стабилност.
Ситуацията сега не е много по-различна от картината в предишното проучване на СИФ, където отново едни от най-негативните оценки бяха за съдебната система и недостатъчната й независимост, липса на прозрачност в правителствената политика, липса на доверие в политиците и т.н.
Нов скандал, заровен под релсите на ул. "Граф Игнатиев". Нов скандал се разрази около ремонта на новия релсов път на ул. "Граф Игнатиев".
Неправителствената организация "Спаси София" е изпратила сигнал до европейската служба за борба с измамите OLAF, както и до българските власти, с данни за нарушение на Закона за обществените поръчки. Според документите, с които организацията разполага, е била извършена смяна на материала, който се полага под релсовия път и служи за изолация на вибрациите, а този, който е положен в момента, нямало да е достатъчно ефективен за опазване на сградите от вибрациите.
Тези информация беше съобщена в материал на bTV, базиращ се на проверката на "Спаси София" и събраните от организацията документи. След излъчването на репортажа столичният кмет Йорданка Фандъкова съобщи през Facebook профила си, че е разпоредила проверка на случая.
В скандала са набъркани имената на две чуждестранни компании - австрийската Getzner, чийто материал не е използван, и английската Pandrol, чиято виброизолационна система се използва в момента в проекта. От документите става ясно, че характеристиките на материала са сменяни на няколко пъти. В идейния проект са посочени параметрите на Pandrol, от проектанта, който после обаче залага други параметри, на които отговаря австрийската фирма. Те са посочени като изискване към кандидатите. В последствие обаче отново са променени в полза на технологията на Pandrol, като третата смяна се случва след приключването на търга.
В спора има и няколко инженери - Румен Борисов, който е първоначалният проектант, инж. Асен Тасев, който изпраща неофициално становище по темата с материалите за подложка. В последствие се свиква и комисия от 29 души, която подписва смяната.
В крайна сметка "Джи Пи Груп" печели търга с конкретно предложение за материал, който трябва да бъде вложен в реконструкцията на трамвайните релси. Месец след като строителните работи вече са започнали, фирмата използва другия материал, заради който преди това от търга е отстранен нейн конкурент, се казва в разследването на бТВ, именно защото кандидатства с продукта на Pandrol, който се използва в момента.
Включва се и австрийското посолство в защита на Getzner, а търговския представител на компанията за Източна Европа на Pandrol пристига в България.
Към момента все още не е ясно дали спорът е само за опазването на сградите от вибрациите или става въпрос за лобиране за различни производители.
"Плаваща" подложка
Важна част от проекта за реконструкция на железния път по ул. "Граф Игнатиев" е виброизолационната подложка за стоманобетонните "плаващи плочи". Елементът е особено важен, защото районът е гъсто застроен със стари сгради.
В разследването на bTV са показани двата материала. Първият на австрийската Getzner е с тегло 5 килограма на квадратен метър, изработен от полиуретан. Другият е на Pandrol - с тегло 15,6 кг. на кв метър, изработен от рециклирани гуми.
Материалите трябва да отговарят на критерии като маса, статичен коефициент на еластичност и динамичен коефициент на еластичност. Според документацията на търга, по която кандидатстват строителните компании, и двата материала отговарят на поставените условия за статичен и динамичен коефициент.
На условието за тегло, така както е разписано - 5 кг. на кв. метър, отговаря само материалът на Getzner, като подложката на Pandrol e 15.6 кг на кв. метър.
Отстраненият участник
Теглото на подложката на Pandrol e причината един от четиримата участници в търга да бъде отстранен през септември миналата година. Това е обединението "ПСТ градска среда Зона 2", която сега ремонтира градинката на "Кристал". Тя кандидатства за ремонта на "Граф Игнатиев" с материали на фирмата Pandrol (Floating Slab Mats), чиято маса надхвърля зададената и бива отстранена, след като се приема, че нейната оферта не отговаря на изискванията. Победителят "Джи Пи Груп" става ясен през март 2018 г.
Според документите на "Спаси София" до последвалата смяна на материала с този с тегло 15.6 кг. се стига след неофициално становище изпратено от председателя на съвета на директорите на "Столичен Електротранспорт" Асен Тасев, публикувано на сайта "Спаси София". Писмото е от 8 юни 2018 г. В него Тасев прави анализ на различните релсови системи, предлагани за внедряване по ул. "Граф Игнатиев" и стига до заключението, че интегрираната система на Pandrol е по-доброто решение. Компанията доставя и изолацията, която обгръща самите релси.
България бележи ръст в дигиталната икономика, но той е заради ниската база. Можеш ли да накараш ИТ специалист със заплата от няколко десетки хиляди евро на година да работи нощна смяна в предприятие някъде в селските райони? Този въпрос повдигна д-р Андрас Кадокса, партньор в McKinsey & Company - Унгария, по време на презентация за тенденциите в Индустрия 4.0 по време на годишния бизнес форум в Пловдив, организиран от "Икономедиа", община Пловдив и "Тракия тех".
С този въпрос се сблъскват предприятия и в България, и по целия свят. Отговорът, разбира се, е "малко вероятно". Той насочва към един от основните проблеми, с които компании и предприятия се сблъскват в адаптацията си към новата ера на дигитализация и автоматизация. От една страна, тя трябва да направи производството по-лесно и наситено с хора, но от друга - то не може да стане независимо от служителите.
Къде попада България на дигиталната карта
Според анализите на McKinsey България има здравословен ръст в дигиталната икономика, обясни Кадокса. Дигиталната икономика (която включва електронната търговия, ICT и колко потребителите харчат за дигитално оборудване) у нас расте с 8.2% на година, докато ръстът средно в едни от най-големите страни в ЕС (Испания, Франция, Италия, Великобритания и Германия) е едва 3.1%. Шампион е Швеция с 9.9% ръст.
Кадокса отбеляза, че впечатляващият ръст на дигиталната икономика в България трябва да се разглежда с уговорката, че все пак тя тръгва от ниско ниво в сравнение с други страни и затова и ръстът е по-забележителен.
Делът на дигиталната икономика от БВП у нас е също сравнително висок, изтъкна Кадокса - 6.7%, като при дигиталните първенци в Европа (скандинавските страни, Естония, Ирландия, Белгия, Холандия и Люксембург) той е 7.3%.
България се справя по-добре от своите съседи в Централна и Източна Европа по отношение на дигитализацията в сектори като производство и транспорт. Най-сериозно изоставане се наблюдава в сферата на финансите и застраховането.
Частният сектор все още се колебае
Годишната анкета на McKinsey, която се стреми да усети пулса на Индустрия 4.0, изследва нейното развитие в компании с минимум 50 служители и поне 10 млн. долара приходи в Бразилия, Китай, Франция,, Германия, Индия, Япония и САЩ.
Компаниите изпитват силен ентусиазъм за Индустрия 4.0, като това е единствената константа през трите години, в които се провежда анкетата. Същевременно почти всички смятат, че се справят по-добре от конкурентите или поне колкото тях - но това е странно, защото тогава кои са тези, които не се справят, отбеляза Кадокса.
Перничани най-рядко гинат на пътя. Перничани най-рядко гинат на пътя. Това стана ясно от думите на новия началник на "Пътна полиция" Росен Рапчев.
Той изнесе данни, според които в миньорския град и областта от началото на годината са загинали 7 души, което в сравнение с териториите на другите областни дирекции си е своеобразно отличие. В Перник са най-малко и тежките катастрофи. "480 души са загинали при катастрофи в страната от началото на годината, което с 33-ма по-малко от миналата година", каза Рапчев по време на конференция по пътна безопасност в Правец. Там стана ясно още, че са издадени са общо 810 621 фиша за установени на място нарушения, а 412 371 са снимани с превишена скорост. Написаните актове са малко над 205 хиляди. Свалените регистрационни номера са 13 500, като 9054 са за каране без книжка. Пияните са били 3732-ма, а дрогираните малко над 1000. Росен Рапчев обясни, че у нас има 3,7 млн. регистрирани коли и 4 млн. шофьори.
Издадените от началото на годината шофьорски книжки пък са 276 хил. От тях 2000 са на чужденци, които са карали курсове и са преминали успешно изпитите у нас. От думите на Рапчев стана ясно още, че през следващата година ще заработят и новите камери в патрулките, които ще засичат издирвани коло в реално време. Това ще става при сканиране на номера и директна връзка с Шенгенската информационна система. Техническите им изисквания са да могат да засичат и колите без гражданска отговорност.
Още по темата:
Икономическият печат на 17 октомври 2018 година
Икономическият печат на 16 октомври 2018 година
Икономическият печат на 15 октомври 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |