Превозвачи ще плащат 10 пъти повече заради толтаксата, чените на храните се вдигат с 5%. До 5% ще поскъпнат стоките, които хората купуват всеки ден или поне често, след въвеждането на толтаксите, изчислиха за "24 часа" превозвачи. Сметките са за бързооборотни стока като хляб, мляко, сирене, колбаси, месо, които се транспортират всеки ден.
Влиянието на таксуването на база изминато разстояние за стоките, които човек купува рядко като бяла и черна техника, дрехи и други, ще е минимално.
Три варианта за толтакса се предлагат - първият е 12 ст. на километър, вторият - 20 ст., и третият -26 ст. Средно един камион, който извършва вътрешни превози в страната, изминава 100 000 км.
Ако толсистемата се въведе за магистрали и за пътища първи, втори и трети клас, превозвач, чийто камион изминава 100 хил. км, ще плаща 12 хил. лв. на година. Това е близо 10 пъти повече от сегашната годишна винетка, която струва 1340 лв. При цена от 20 ст. на км годишното плащане е 20 000 лв. В пари превозът на стоки с камион на територията на страната за година при първия вариант е с 10 660 лв. в повече, а при втория - 18 660.
Според превозвачи цената на транспорта в момента е между 1,60 - 1,80 лв. на километър. С преминаването към толтакси тя ще се качи на 1,75-2 лв., което е между 9 и 11% увеличение при варианта 12 и 20 ст. на км, а при 26 ст. ще е над 20%. Транспортът е с дял между 10 и 15% от себестойността на бързооборотните стоки. Ако един хляб струва 1 лв., а делът на транспорта сега е 15 ст., при първия вариант на толтаксата с 12 ст. на км поскъпването ще е с 1,35 ст., или с малко над 1 на сто, ако е с последния - 26 ст. на км, то увеличението ще бъде към 3%.
"24 часа" се свърза с производители на бързооборотни стоки, но се оказа, че те все още нямат изчисления как въвеждането на новото таксуване ще се отрази на цените. Има и представители на фирми, които не са съвсем наясно какво представлява толтаксата, други смятат, че тя ще се плаща само от чуждите камиони.
"Досега се плащаше за време, а не за изминати километри. Няма как да се съпоставят новите цени с тези на винетките. Трябва да се пресметне колко километра изминава един тир и да се предположи колко би пътувал след въвеждането на тола", заяви пътен експерт.
"Не е ясно колко ще струва километър, нито за кои пътища ще се плаща. Щом в началото няма да са всички, ще се движим по безплатните", заявиха от фирма за производство на зеленчуци.
"Рано е да правим изчисления и догадки. И сега плащаме винетки за камионите, а с толтаксите не вярвам да е много по-различно", коментира прокуристът на една от най-големите месопреработвателни фирми.
Професор по бионика вдига деца с парализа. Уникален за България метод за бионична рехабилитация на дете с детска церебрална парализа вече дава резултати в Горна Оряховица. Той е дело на професора по бионика и протезиране Евгени Дюкенджиев, който нашумя преди месеци с уникални протези на момиче без ръце и крака от Разград. "24 часа" тогава разказа за работата на професора.
Новата му разработка е ортезна система с кинематичен интелект, която може да се прилага в
домашни условия и дава надежда за достъпна подкрепа и рехабилитация на страдащите от ДЦП.
Пациентът, с когото професорът работи, е 10-годишният Боян, роден с ДЦП и хидроцефалия. "Взехме го за отглеждане, когато бе на 11 месеца. Най-напред се справихме с хидроцефалията и тогава започна да прави някакви движения. До този момент не можехме дори да го облечем, беше абсолютен труп. На 4 години започнахме да го учим да пълзи. Има проблем и с вестибуларния апарат", разказва осиновителката на момчето Румяна Добрева.
Вече 10 години тя се е посветила на мисията да направи сина си равностоен човек. Търсила е помощ у нас и в чужбина. В резултат на всички тези усилия сега Боян учи в 4-и клас в ОУ "Иван Вазов" и е над средното интелектуално ниво сред
връстниците си, казват неговите учители. Има обаче двигателни проблеми в краката - сухожилията му са изключително скъсени и стъпва на пръсти. Мозъкът изпраща различни импулси към двете половини на тялото му и едната се развива по-бързо от другата. В резултат започва изкривяване на гръбначния стълб. "А това е много опасно, защото с изкривяването на гръбнака се изкривява цялото тяло и може да се разместят вътрешните органи, което ще доведе до други физиологични проблеми, да се върне в начална позиция", обяснява Румяна.
Майката открива робот за рехабилитация - локомат, но той струва милион и половина долара. "Имат специфични сензори, които четат импулсите на мускулите и точно там, където има нужда, дават допълнителна енергия. Но това е изключително скъпо и недостъпно, освен това трябва да се преместим в чужбина, защото процедурите с него са само в болнични условия", продължава разказа си жената.
Един ден, съвсем случайно, докато търси къде да паркира в центъра на Горна Оряховица, забелязва надпис "Лаборатория за атипично протезиране". Надничайки през прозореца, вижда ортезна система, която много й наподобява лакомат. Така се свързват с професора. Той пък е грабнат от умното и любопитно болно момче и иска да му помогне. Заедно със съпругата си доц. Татяна Дюкенджиева започват да изработват уникална система за бионична рехабилитация на Боян.
"ДЦП никак не е рядко срещано увреждане и с него се борят хиляди семейства в България. ДЦП не се лекува, но може да се направи така, че страдащите да имат по-добър и по-продължителен живот", смята проф. Дюкенджиев. Той е патентовал своя метод в Латвия, където е работил повече от 20 г. В Рига са извършени проучванията и практическите експерименти по разработването на ортезната система на Дюкенджиев, но малкият Боян е първият случай у нас.
Борисов спря ценоразписа на Менда в застраховането. Премиерът и председател на ГЕРБ Бойко Борисов разпореди на парламентарната група да не гласува внесените промени в Кодекса за застраховането, според които ще се въведе таван за неимуществените обезщетения при катастрофа. Мотивите на Борисов са, че липсва широк обществен дебат по темата.
Промените бяха внесени от председателя на бюджетната комисия Менда Стоянова от ГЕРБ само преди дни на заседание в Народното събрание между първо и второ четене на измененията на Кодекса за застраховането. Вчера тя не беше открита за коментар по темата. От своя страна браншът настояваше за по-ниски суми за обезщетения, за да няма драстично поскъпване на задължената застраховка "Гражданска отговорност".
Стоянова предложи най-високата сума за неимуществени вреди да е 20 хил. лв. обезщетение за съпруга или човека, с когото е съжителствал загиналият. Тази сума се предлага и за децата, включително осиновените, както и за всеки родител, включително осиновител. По 15 хил. лв. да се полагат за всеки брат или сестра, а по 5 хил. лв., по изключение, за човек, който е създал емоционални отношения със загиналия.
Причината за предлаганите промени е тълкувателно решение на Върховния касационен съд (ВКС) от юни тази година, според което се разшири кръгът на хората, които могат да предявяват претенции за обезщетение от застрахователите заради емоционални болки и страдания при смърт на пътя на техен близък. Освен най-близките - съпруг, съпруга, деца или родители, съдебното решение позволи и на братя, сестри, баби, дядовци, внуци и всеки, който докаже трайна емоционална връзка с починалия, да търсят обезщетения по съдебен път със задна дата.
Според застрахователен експерт, който коментира темата за "Труд", е нужно да се фиксира таван за неимуществените обезщетения, за да могат застрахователите да изчислят каква да е цената на задължителната "Гражданска отговорност" през 2019 г. и дали тя ще може да покрие сумите, които ще се дължат на роднини и близки за смъртен случай.
Построени са близо 300 км магистрали. Близо 300 километра нови магистрали са изградени в България само през последните 7 години. Това показват данните на Националния статистически институт за периода 2010-2017 г. Така общо в страната към края на миналата година в експлоатация са 734 км. магистрали. В момента обаче се изграждат отсечки от магистрала "Струма", а през тази година започва работата и по 160 километра от магистрала "Хемус" за довършване на трасето между София и Варна. Оказва се, че близо 40% от магистралната мрежа у нас е построена през последните 84 месеца, по време на управлението на Бойко Борисов. Сметките показват още, че всеки ден през последните 7 години са завършвани средно по 116 метра магистрален път в страната.
Само за последните 5 години между 2012 и 2017 г. са построени общо 259 км. пътища, като 193 км. оттях с магистрален габарит. В същото време не са забравени и така наречените "пътища на хората" от третокласната мрежа, които осъществяват връзките между по-малките населени места. За последните пет години общата им дължина се е увеличила със 120 км., като в това число освен третокласната пътна мрежа са включени и пътните връзки при кръстовища и възли. Като общата дължина на третокласните пътища достига 12171 км.
Най-много нови пътища през последната петилетка са построени в Югозападна и Южна централна България. За пет години в региона на Югозападна България са завършени общо 163 км. шосета, от които 131 км. са магистрали, 94 км. третокласни и 11 км. второкласни пътища.
Данъкоплатците са единствените наказани за потопа в с. Бисер. Пострадали от наводнението в хасковското село Бисер на 6 февруари 2012 г. спечелиха нова порция обезщетения срещу община Харманли и Министерството на отбраната - за 280 хил. лв. Преди година първите потърпевши, завели дела, спечелиха на първа инстанция общо 570 хил. лв. заради удавените си родители. Така сумата вече гони 1 млн. лв. и това е само началото. При бедствието, когато се скъса стената на язовир "Иваново", се удавиха осем души, а приливната вълна отнесе повечето постройки в селото и унищожи покъщнината. В резултат в Софийския градски съд бяха заведени над 30 дела за обезщетения и е сигурно, че те ще бъдат спечелени, а данъкоплатците ще платят за безотговорността на управляващите.
Според последните решения община Хасково трябва да плати 109 178 лв. самостоятелно, а солидарно с военното министерство - още 172 130 лв., показва проверка в съдебните регистри. Част от парите са заради унищожените домове и стопански постройки, друга част се дължат заради съсипаната покъщнина. Има обаче и присъдени обезщетения заради неимуществените вреди от шока, ужаса и стреса, преживени заради наводнението.
Повечето пари се дължат от община Харманли, защото практиката на съдиите е различна. Някои отхвърлят исковете срещу военното министерство, като приемат, че то не е собственик на язовира и че не е доказано, че му е предоставен за ползване. Според други съдии и МО носи отговорност за трагедията.
В решенията по делата се казва, че има много доказателства, че тежкото състояние на язовир "Иваново" и на стената му е било известно на общината и на министерството няколко години преди трагедията. Те обаче са бездействали. В решенията се припомня, че и общината, и министерството са отричали своята собственост върху язовира. В такъв случай законът вменява поддръжката му на областната управа, която също е бездействала. Това обаче не изключва отговорността на общината и на МО. В същото време искове срещу областната управа няма.
Шест години и осем месеца след трагедията никой още не е понесъл наказателна отговорност за престъпното бездействие. Дни след като през 2017 г. изтекоха петте години, в които хората можеха да завеждат граждански дела за обезщетения, прокуратурата повдигна обвинение на Ирена Узунова - бивш областен управител на Хасково.
Банките вземат от нула до 20 лв. за разплащателна сметка. Конкуренция на банковия пазар у нас все пак има. Това се вижда ясно при прегледа на таксите на различните финансови институции. Сравнението вече е по-лесно, след като БНБ най-сетне изпълни свой ангажимент и пусна сайт за сумите, които банките събират за най-разпространените услуги за физически лица - откриване, водене и закриване на разплащателна сметка, обслужване на дебитна и кредитна карта, теглене на пари от каса и от банкомат, преводи и т.н.
Оказва се, че банките, работещи в България, всъщност имат доста разнообразна тарифна политика, което подсказва, че се състезават за привличане на потребители. За поддържане на левова разплащателна сметка например месечните такси са от 0 до 3 лева, като има значение дали клиентът има издадена дебитна карта или не. Ако сметката върви с дебитна карта, таксите обикновено са по-ниски или дори са нулеви, както е при Уникредит, ЦКБ, Юробанк и др. При ОББ обаче и в двата случая за поддръжката на разплащателна сметка клиентът дължи 2.50 лв. месечно. Прокредит банк пък удържа 10 лева, като не предлага опция без дебитна карта, а Търговска банка "Виктория" взема рекордните 20 лева, показва електронната справка на сайта на БНБ. "Виктория", дъщерна на фалиралата КТБ, бе купена от Инвестбанк, като в края на октомври управителният съвет на БНБ разреши преобразуването й.
Пъстра е картината и в ставките за откриване на сметка. Банките събират от нула до 3.91 лева за отваряне на левова сметка, като отново има значение дали потребителят иска и дебитна карта или не. При отделни трезори сумите зависят и от това дали услугата се заявява в банков офис или виртуално. При Сосиете Женерал Експрес банк откриването на разплащателна сметка във всички случаи е безплатно, Алианц банк удържа 3 лева, а Българо-американската кредитна банка - 2 лева. В ДСК Банк обаче, ако човек отиде на гише, ще му вземат 2 лв. за отваряне на сметка, но ако заяви услугата по електронен път, не дължи нищо. ОББ също насърчава интернет общуването - ако си получите IBAN-a онлайн, ще спестите 2 лева, които иначе се събират, когато клиентът реши да бъде обслужен в офис.
Възходът на енергийните цени. Измамното спокойствие в енергетиката през последните три години в комбинация с умерения икономически растеж успя да изтрие спомените за поскъпващите ток, парно и природен газ. Но днес ситуацията вече е друга. Още следващия месец потребителите ще усетят тежестта на решенията на Комисията за енергийно и водно регулиране, с които на няколко пъти бяха повишени тарифите на топлофикациите и "Булгаргаз". Поскъпването ще продължи и през новата година, когато неизбежно ще има и съществен скок в цената на електроенергията.
Сигналите за това са налице от няколко месеца - все по-високи цени на петрола и въглищата, рекордни стойности на въглеродните емисии и значително поскъпване при борсовите сделки с електроенергия не само у нас, а и в цяла Европа. Икономиката на ЕС расте, потреблението на енергия и цените й - също.
Всичко това е отбелязано и в последните доклади на Европейската комисия за пазарите на газ и електроенергия, които бяха публикувани в края на октомври и обхващат второто тримесечие на 2018 г. Данните в тях показват общата картина на сектора в ЕС и разкриват конкретните особености за България - все още евтина енергия от местните лигнитни въглища и АЕЦ, но и нереформиран сектор, който трудно ще се справи с новите предизвикателства.
Всичко върви нагоре
Като цяло през второто тримесечие на 2018 г. потреблението на електроенергия в ЕС нараства незначително (с 0.3%) спрямо ръста на БВП, който е 2.1% на годишна база. В същото време обаче цените на тока, въглищата, природния газ и въглеродните квоти са значително по-високи.
Поскъпването на природния газ в западноевропейските хъбове и по-специално холандския TTF, който е най-големият в ЕС, е около 35% на годишна база. Това е продиктувано от намаленото местно производство и увеличения внос. Причина за поскъпването според доклада на Еврокомисията са и растящите цени на алтернативни енергоносители, като петрола и въглищата. За страни като България, чиито тарифи на газа са обвързани с петролен индекс пък, тази зависимост е още по-пряка, но се отразява с няколко месеца закъснение. Точно затова отсега е ясно, че на 1 януари 2019 г. КЕВР ще трябва отново да вдигне тарифите на "Булгаргаз".
При въглищата нарастването на цените също е значително през тримесечието, но тук причината е основно силното глобално търсене, особено в Китай и Индия. За България обаче това е без особено значение, тъй като ТЕЦ-овете тук работят с местни лигнитни въглища, чиито цени са регулирани и все още сравнително ниски. Много по-важно за нас е поскъпването при CO2 емисиите, които вече са основен разход за държавната ТЕЦ "Марица-изток 2". От около 7 евро за тон в началото на годината цената на квотите стигна 16 евро в края на юни, а през септември и октомври бе над 20 евро. Известно намаление се наблюдава през последната седмица, като стойностите отново са около 16 евро за тон, но и това е достатъчно високо ниво, за да оскъпи тока от всички въглищни централи в ЕС и особено силно замърсяващите като "Марица-изток 2".
Според еврокомисията заради тези цени на въглищата и вредните емисии повечето ТЕЦ вече са нерентабилни. Например при цени от над 20 евро на тон "Марица-изток 2" ще трябва догодина да даде 80% от приходите си за емисии. Все още обаче няма достатъчно заместващи мощности, които да произвеждат на конкурентни цени, и затова тези централи ще продължат да работят, макар и на загуба. Което пък повдига въпроса за необходимите реформи в сектора и прехода към нисковъглеродна икономика. Проблемът на България е, че 40% от електроенергията идва именно от ТЕЦ и на практика това производство няма как да се замести с други източници.
На този фон делът на ВЕИ през второто тримесечие в енергийния микс на ЕС е изчислен на 38%, което е рекорд. Но трябва да се има предвид, че това се дължи преди всичко на увеличеното производство от ВЕЦ поради дъждовната пролет и пълноводието на реките. У нас тази година водноелектрическите централи са произвели с над 50% повече ток от 2017 г.
Токов удар
По-високите цени на енергоносителите и на вредните емисии с леко закъснение се отразяват и на електроенергията. Според изчисленията на ЕК през второто тримесечие токът на борсата е поскъпнал с 18% на годишна база - до 44 евро/МВтч. Средните цени варират от 34 евро/МВтч за България до 60 евро/МВтч за Великобритания, като тенденцията е тази разлика между пазарите да става все по-малка. Показателно е, че цените на електроенергията на едро у нас се увеличиха значително от средата на септември - с около 50%, достигайки средни стойности от 50 евро за мегаватчас.
Въпреки това стойностите у нас остават под тези на западните пазари, където сделките се сключват на нива от около 60 евро/МВтч. Борсовите цени в България са по-ниски и от тези в съседните страни като Гърция, Сърбия и Македония, поради което има сериозно увеличение на износа. По данни на Електроенергийния системен оператор от началото на годината до 28 октомври износът на ток е с над 36% повече спрямо същия период на 2017 г.
Хедж фонд от Ню Йорк купува 3.1% от Deutsche Bank. Американски хедж фонд е купил дял от 3.1% в Deutsche Bank, което дава знак, че инвеститорите са обнадеждени и най-големият кредитор в Германия най-накрая ще прекъсне дългогодишния период на загуби, пише Financial Times.
Hudson Executive Capital, който е ръководен от бившия главен финансов директор на JPMorgan Chase Дъг Браунщайн и управлява активи на стойност 550 млн. долара, в четвъртък обяви покупката, след като акциите на Deutsche достигнаха най-ниското си ниво. "Това е доста привлекателна възможност", каза Браунщайн.
Кристиан Зевинг, който беше назначен за главен изпълнителен директор на Deutsche тази година, приветства инвестицията и акцентира върху "опита на Браунщайн с финансови компании".
"Оценяваме доверието на изпълнителния директор на Hudson Executive Capital в способността ни да изпълняваме нашите стратегически цели", каза Зевинг, който беше повишен в длъжност през април, след като неговият предшественик Джон Краян беше освободен.
Инвестицията
Фондът стана четвъртият по големина акционер в Deutsche Bank след китайския конгломерат HNA, който притежава дял от 7.6%, два катарски фонда, които общо държат 6.1%, и BlackRock с 5%.
Делът на хедж фонда, който според регулаторната документация не включва финансови деривати, е малко по-голям от този, който американското дружество за частни инвестиции Cerberus придоби преди 3 години.
След новините акциите на Deutsche Bank, които достигнаха едни от най-ниските стойности в историята си заради разочароващите резултати за тримесечието, се повишиха с 3% в четвъртък на обяд на борсата във Франкфурт. Браунщайн отстъпи като финансов директор на JPMorgan през 2012 г. и създаде Hudson Executive Capital през 2015 г.
В писмено изявление хедж фондът подчерта, че подкрепя управленския екип на Deutsche Bank, ръководен от Зевинг и неговата стратегия. Той каза, че "кредиторът има значителна дългосрочна стойност, която е добре капитализирана и високо ликвидна".
От Hudson, които прекараха повече от година в анализирането на стратегическите предизвикателства за германската банка, твърдят, че Зевинг правилно насочва кредитора към традиционния банков бизнес, търговското банкиране и управлението на активи. Те също така приветстват съкращенията на изпълнителния директор в инвестиционната банка на Deutsche, което "демонстрира ангажимент да изпълни заявените цели за контролиране на разходите и генериране на ефективност, която е мащабна".
Всеки десети с мерак за оръжие е психар. Всеки десети кандидат, който иска да вземе разрешително за оръжие, се оказва психар. Това показва проверка на „Монитор" в редица здравни заведения, които са оторизирани да издават документ за психическа годност на кандидати за придобиване на пистолет или ловна пушка.
Според повечето лекари около 10% от кандидатите не са успели да преминат психотеста, който не е никак сложен. Това ще рече, че всеки десети, който иска да закачи пистолет на колана си, има някакви психически отклонения.
Заради леснотата за получаване на разрешително не е ясно колко хора с отклонения са успели да се сдобият със заветния документ. Въпросът беше повдигнат преди седмица, когато 26-годишният Викторио, за когото се твърди, че има отклонения, е успял да се сдобие освен със служебно оръжие и с лично такова. Множество психолози изразиха мнение, че той има налудничав поглед и ако се е бил явил при тях за получаване на удостоверение за психическа годност, са щели да го скъсат. Викторио уби с личното си оръжие приятелката си и едногодишното си дете, които в неделя бяха изпратени в последния им земен път, а след това опита да се самоубие. Въпреки това още през 2014 година е получил напълно легално свидетелство, че е психически годен да носи бойно оръжие.
„За съжаление тестът е почти проформа. Малко колеги обръщат внимание на кандидатите, а просто гледат да им издадат документа. За това свидетелства и сериозната бройка на въоръжени хора само в столицата. Според статистиката на служба „Контрол на общоопасните средства (КОС) те са над 75 хил. души. Това са служители на охранителни фирми, както и частни лица", обясниха пред „Монитор" служители от служба КОС към Министерството на вътрешните работи. Те нямало как да проверяват дали документите са истински, задачата им била просто да ги окомплектоват и при пълното им наличие да издадат разрешително за закупуване и притежание на огнестрелно оръжие. Единствено можели да откажат, ако мотивите за закупуването му не са достатъчно надеждни. Мераклията за пищов трябва да докаже за какво му е оръжието. Ако не успее, дори и пълният набор от документи не му върши работа.
Още по темата:
Икономическият печат на 2 ноември 2018 година
Икономическият печат на 1 ноември 2018 година
Икономическият печат на 31 октомври 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |