1000 лева, а не 300 за "Гpажданска отговорност", ако няма таван на обезщетенията. Ако не се въведе лимит на обезщетенията за неимуществени вреди поне временно - до създаването на методика за изчисляването им, задължителната застраховка "Гражданска отговорност" ще трябва да струва 1000 лв., а не сегашните 200-300 лв. Това е непосилна цена за повечето българи, притежатели на леки автомобили, заяви в понеделник председателката на управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи Светла Несторова.
Тя и колегите й от управата на асоциацията напомниха, че лимитът от 20 хил. лв., който те са предложили и който шефката на парламентарната бюджетна комисия Менда Стоянова внесе в края на миналата седмица като промяна на застрахователния кодекс, се отнася само за т.нар. неимуществени вреди. В това число влизат обезщетенията за болки и страдания, които в случаите с катастрофа претърпяват близките на загиналия.
Общото обезщетение за най-близките, което включва плащането за загуба на доход, за издръжка на децата на загиналия, за медицински разходи и за всички материални щети, не е било споменато в проекта за промени просто защото съществува като текст в кодекса и не се променя.
Общото обезщетение е без лимит, но то се доказва значително по-трудно пред съда,
защото трябват доказателства за получавания доход, за медицинските разходи и други.
"На адвокатите им е много по-лесно да хванат двама свидетели и те да кажат пред съдията, че са получили емоционални травми", каза изпълнителният директор на Застрахователно дружесто "Армеец" Константин Велев, който е и зам.-председател на асоциацията.
Застрахователите са поискали да се сложи лимит за обезщетенията за неимуществени вреди заради решението на Върховния касационен съд (ВКС) от лятото, с което кръгът на лицата, които могат да претендират за такива обезщетения, се разшири. В бранша твърдят, че това решение ще доведе до невъзможност да издържат финансово,
като доказателството им са няколко случая, които са приключили засега само на първа инстанция. При единия на малко момче са присъдени 50 хил. лв. за загиналата му сестра, а в другия - 60 хил. лв. на баба на загинал в катастрофа. Става въпрос за случаи, по които вече са изплатени обезщетения за имуществени вреди, но тъй като не са обхванати от 5-годишната давност, сега има възможност да се отворят наново.
Промени! Гинка Върбакова влиза в надзора на ЧЕЗ у нас. Гинка Върбакова, Маринела Пенева и Илиян Скарлатов ще са новите членове на надзора на ЧЕЗ в България. От него излизат Карел Клусак, Ростислав Дижа и Томаш Пектор.
Това предвижда решение на общото събрание на "ЧЕЗ Електро България", което ще се проведе на 27 ноември, става ясно от документи в Търговския регистър.
Там е записано още, че промените в управата на дружествата ще са в сила, след като приключи сделката за продажбата на бизнеса на ЧЕЗ у нас на фирма "Инерком", която е собственост на Върбакова.
По предварителния договор срокът за плащане по сделката изтича в края на ноември. Той обаче може да бъде удължен заради изчакването на съдебното решение по придобиването на активите.
"24 часа" потърси представители на "Инерком", но на този етап от компанията отказаха коментар.
Влизането в сила на промените в надзора и финал на продажбата може да се очаква най-рано в средата на следващата година. На 14 май 2019 г. е насрочено делото в съда по жалбата на "Инерком" и ЧЕЗ срещу отказа на Комисията за защита на конкуренцията да разреши продажбата на бизнеса на чехите у нас.
България е в „червената зона" на имотните сделки. България излезе от топ 10 на жилищните пазари с най-бърз ръст на цените в света, заемайки 12-то място в Глобалния индекс на цените на жилищата на консултантската компания Knight Frank за второто тримесечие на годината. В индекса са включени 57 страни и територии.
Цените на жилищата у нас в периода април-юни са нараснали с 8,2% на годишна база и с 3,6% спрямо четвъртото тримесечие на миналата година. Спрямо първото тримесечие на 2018 г. цените на жилищата са се повишили с 1,6%. Страната ни слиза с пет позиции надолу спрямо класацията от първото тримесечие, когато заемаше седмо място в индекса на Knight Frank, но все пак остава в "червената зона", където попадат най-бързо растящите пазари в света. България се нарежда непосредствено след Хърватия и преди Чехия и Колумбия.
През второто тримесечие Малта изпреварва Хонконг и оглавява индекса на Knight Frank. Според данните на Малтийската централна банка цените на жилищата в страната са нараснали с близо 17% на годишна база и с 9,4% спрямо последното тримесечие на миналата година. Спрямо предходното тримесечие ръстът на цените е 3,6%. Ограниченото предлагане наред със силната икономика, която постигна ръст от 6,6% през 2017 г„ и процъфтяващата технологична индустрия тласкат цените нагоре.
Хонконг заема второ място с ръст на цените на жилищата с 15,9% на годишна база и с 10,4% от началото на годината. Спрямо първото тримесечие те са нараснали с 5,2%. Knight Frank прогнозира охлаждане на пазара в Хонконг заради растящите лихви по ипотеките. Третото място е за Латвия с годишен ръст на цените на жилищата от 13,7%.
Топ 10 в класацията се допълва от Словения, Унгария, Ирландия, Турция, Мексико, Сингапур и Холандия.
Украйна остава най-слабият жилищен пазар в света с годишен спад на цените от 4,5% през второто тримесечие, въпреки че спрямо първите три месеца отбелязва скромен ръст от 7%.
Затягат контрола над складове на търговци. Данъчните ще имат по-голям контрол върху складовете на търговците. Това ще стане с новите изисквания в наредбата за отчитане на продажбите в търговските обекти. Софтуерът за управление на продажбите на фирмата (в който се записват операции като доставка, продажба, връщане, изплащане на вноски или прехвърляне на стока от един склад в друг) ще трябва да бъде свързан с касовия апарат, ако се използва в търговски обект, където се извършват плащания в брой, с дебитна или кредитна карта. Това става ясно от отговори на НАП на поставени от бизнеса въпроси за новите изисквания към касовите апарати.
Софтуерът за управление на продажбите не трябва да позволява изтриване или промяна на вече записани данни за приключени продажби. Освен това софтуерът трябва да позволява архивиране на създаваните данни, а при проверка от страна на НАП да позволява извличане на поисканите данни. Целта е да има пълно съответствие между софтуера, който следи складовите наличности и отчетените продажби на касовия апарат. Което ще премахне възможността да се отчита един оборот за пред НАП и един за пред собственика на фирмата.
При всяка продажба с плащане в брой или с банкова карта, ще трябва да се генерира уникален номер за продажбата, който да се запазва в софтуера дори при анулиране на сделката. Онлайн магазините също трябва да имат касов апарат, ако приемат плащане в брой или с банкова карта. Като техният софтуер за управление на продажбите също трябва да е свързан с касовия апарат, предвижда наредбата.
Крайният срок за изпълнение на новите изисквания от фирмите, регистрирани по ДДС, е 31 март 2019 г. За останалите фирми срокът е края на юни следващата година. За компаниите, използващи интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност (ИАСУТД) срокът е до края на 2019 г.
Печалбата на ВМЗ-Сопот спадна с близо 150 млн. лв. Добрите приходи и печалби на част от оръжейните предприятия явно вече отминават. Оказва се, че част от дружествата, които са под шапката на Държавната консолидационна компания (ДКК) вече са далеч от рекордните си постижения. ВМЗ-Сопот например отчита срив в резултата си. Към септември 2018 г. печалбата на дружеството спада до 2.2 млн. лв. на фона на 151.9 млн. лв. година по-рано. Това показва финансовият отчет на компанията за деветте месеца на годината. Обяснение защо има такъв драматичен спад в печалбата няма, но най-вероятно става въпрос за договори, които са изтекли и предстои да бъдат подновени.
От компанията скромно отбелязват, че като цяло брутният им резултат е с по-ниски показатели, като това се потвърждава и от отчетените приходи от продажби. Те са в размер на 111 млн. лв. при 289 млн. лв. през същия период на миналата година. През 2018 г. дружеството произвежда и продава противотанкови управляеми и неуправляеми снаряди, авиационни неуправляеми снаряди, артилерийски муниции, взривители и др.
Казанлъшкият НИТИ също регистрира спад в продажбите на стоки и услуги, като за деветте месеца на тази година те са 1.7 млн. лв. срещу 2.3 млн. лв. година по-рано. Общите приходи от дейността на дружеството са 1.8 млн. лв. на фона на 2.3 млн. лв. за деветте месеца на 2017 г.
Все пак има и положителни новини - към края на септември ремонтният "Авионамс" отчита увеличение на печалбата си - 7.3 млн. лв. при 2.9 млн. лв. година по-рано. Като най-голям риск за успешното реализиране на проектите на дружеството в пълен обем от ръководството се оценява състоянието на българската отбранителна индустрия, както и външно-икономическите и политическите отношения между Русия, ЕС и НАТО, пише още в отчета на дружеството.
Търговецът "Кинтекс" също се представя добре. Той увеличава печалбата си до 29.4 млн. лв. за деветте месеца на годината. За същия период на миналата година печалбата му е била 17 млн. лв. Към 30 септември износът е за 231 млн. лв. при 198 млн. лв. година по-рано. "Кинтекс" работи основно по договори с Индия, Алжир, Етиопия. За тях са били доставени стоки за 87.6 млн. долара, като основната част е за Индия - 80.3 млн. долара.
БЕХ търси нови трезори за парите си. Българският енергиен холдинг (БЕХ) си търси банки, в които да държи парите си през следващите три години. Това става ясно от съобщение на Министерството на енергетиката, под чиято шапка се намира холдингът. Процедурата се провежда от министерството на Теменужка Петкова, тъй като БЕХ не е задължен да обявява обществени поръчки.
Целта на процедурата е да се изберат пет кредитни институции, които да обслужват дейността на мегаструктурата. До участие няма да се допускат банки, с които холдингът има сключен договор за обслужване със същия предмет със срок, изтичащ след 30 ноември 2018 г. Едно от условията към банките е размерът на собствения им капитал да бъде не по-малък от 150 млн. лв. към последното счетоводно приключено тримесечие. Друг критерий изисква да няма клаузи от страна на банката за задължително използване на съпътстващи услуги, от които БЕХ няма нужда.
Изборът на банки е особено важен и интересен, тъй като БЕХ е определян като най-голямата компания в България. Под контрола на холдинга работят ключови енергийни предприятия като АЕЦ "Козлодуй", НЕК, "Марица-изток 2", "Булгаргаз" и др. Въпреки че част от тях не се представят с много добри финансови резултати за полугодието, БЕХ отчита печалба преди данъци и лихви от над 130 млн. лв., което е с 24% повече в сравнение със същия период на миналата година. През юни обаче холдингът изтегли трети облигационен заем за 400 млн. евро, а месец по-късно увеличи размера му до 150 млн. евро.
Отказът от референдум за инсталацията за горене на отпадъци в София ще отиде в съда. Столичният общински съвет ще отхвърли в четвъртък предложението за референдум по темата за бъдещата инсталация за горене на преработен отпадък в "ТЕЦ София", а отказът ще бъде обжалван в съда. Този сценарий описаха общинските съветници от "Политическа група 5", които заедно със съветници от БСП, ДСБ и "Нормална държава" внесоха миналия месец предложението за референдум. То съдържа три въпроса: съгласни ли сте общината да изразходва 157 млн. евро за инсталацията за горене на отпадъци; съгласни ли сте инсталацията да се изгради в центъра на София - на територията на ТЕЦ-а; съгласни ли сте инсталацията да се изгради до Завода за механично и биологично третиране на отпадъци до с. Яна?
Всички комисии в общинския съвет отхвърлиха предложението с мотива, че въпросите са противозаконни, тъй като засягат въпроси за бюджета на столицата. Това е тълкуването на Закона за прякото участие на гражданите в управлението, дадено от юристи на ГЕРБ. "Това означава, че референдум в София никога няма да се случи", коментира Венци Мицов от "Глас народен". "Всички въпроси са свързани с бюджета, дори провеждането на референдум, което би струвало 1.5 млн. лв.", посочи той.
Решението на комисиите логично води до отхвърляне на предложението и в Столичния общински съвет, който ще заседава в четвъртък. Точката за референдума е първа в дневния ред. "Ще обжалваме решението на СОС пред Административен съд - София. Нека съдът каже дали аргументите на ГЕРБ са валидни, дали е спазена процедурата. Ако съдът се произнесе в наша полза, най-вероятно възможността за референдум ще трябва да се обсъди наново, може да се наложи прецизиране на въпросите. Това е нашата цел - да се води дебат по темата с изграждането на тази инсталация", коментира Иван Велков от "Зелените".
Какъв е проблемът
С пари от еврофондовете Столичната община финансира система за управление на отпадъци. Две от фазите ѝ вече са завършени: депо, площадка за компостиране и завод за механично и биологично третиране. В завода за боклук край с. Яна отиват неразделно събраните отпадъци от сивите контейнери, от тях се отделят металите и някои други материали, а остатъкът се раздробява и изсушава. Крайният продукт е т.нар. RDF (от англ. - refuse derived fuel), или твърдо гориво от отпадъци, което може да се използва за производство на топло- и електроенергия. В момента произвежданото RDF гориво се транспортира до циментови заводи в страната, където се изгаря, а това е свързано с разходи за общината от порядъка на 5 млн. лв. годишно. Третата фаза на системата предвижда общината да изгради собствена инсталация за изгарянето на RDF, която да е свързана със системите на "Топлофикация София". С построяването на площадката "Топлофикация" ще спестява около 11% от потреблението на газ, или между 15 млн. и 18 млн. евро на година.
За този проект се говори от 11 години, но детайлна информация за ползите от него и има ли алтернативи липсва. "Това е причината да настояваме въпросът да бъде поставен на обществено допитване", обясни Иван Велков. Ако мине предложението за референдум, той ще е свързан с информационна кампания, с експертни мнения, с представяне на доводите "за" и "против", с обсъждане на алтернативите. Това е нашата цел", каза общинският съветник.
Общината планира да финансира инсталацията със заем от 67 млн. евро от Европейската инвестиционна банка, който ще се изплаща в следващите 30 години. Подобно решение многократно надхвърля мандата на това управление и освен това е скрита държавна помощ за губещо предприятие, каквото е "Топлофикация", посочват още съветниците от "Група 5". Според тях трябва да се помисли за алтернативи като преработка на RDF до гориво за градския транспорт или за изграждане на инсталация до завода за боклук в с. Яна. Тя би била три пъти по-евтина и 6 пъти по-малка по обем и би могла да се свърже с "Топлофикация" или Кремиковци с газопреносна връзка, чието изграждане би струвало около 1 млн. лв. Такъв подход ще спести извозването на 500 тона преработен боклук всеки ден от завода до площадката за изгаряне зад Централна гара, което отново е свързано с разходи и замърсяване на въздуха.
"Демографският бюджет" на БСП: Повече социални разходи, по-високи данъци. Увеличение на данъчно-осигурителната тежест за хора с високи доходи, минимална работна заплата от 640 лв. и максимален осигурителен доход от 3900 лв. Това предлага БСП в своя алтернативен бюджет за 2019 г. Според сметките на опозицията така в държавата ще постъпят допълнително почти 3.3 млрд. лв., които ще се разпределят предимно за социални политики - по-високи обезщетения за безработни, за гледане на деца до 2-годишна възраст, за преизчисляване на пенсиите.
БСП нарича бюджета си "демографски", като "начало на преодоляване на демографската катастрофа". Опозицията също така отправя критики към липсата на дългосрочни политики и реформи в предложения вече проектобюджет на правителството. В алтернативния проект на левицата обаче също няма нагласи за структурни промени, а по-скоро за изливане на пари без критерии, което също прилича на реверанс към избирателите догодина.
Пари за всички
С над 3 млрд. лв. повече приходи и разходи планира БСП в своя алтернативен бюджет за 2019 г., а заложеният дефицит е 700 млн. лв. Постъпленията трябва да дойдат основно от хората с по-високи доходи. За тази цел се планира увеличение на максималния осигурителен доход с 1300 лв. до 3900 лв. (предложението на управляващите сега е 3000 лв.), прогресивна скала на данъчно облагане на работещите на заплата над този таван, увеличение на минималната работна заплата от сегашните 510 лв. до 640 и на вноските за фонд "Пенсии".
Междувременно се въвеждат данъчни облекчения за млади семейства (няма оценка на въздействието), преференциални ставки по ДДС за лекарства и хляб (400 млн. лв. по-малко за бюджета).
Планират се почти двойно по-високи обезщетения за безработица, което при сериозен недостиг на кадри на пазара на труда е спорна мярка. Двойна става еднократната помощ за майките студентки - от 2880 лв. в момента на 6500 лв. Въвежда се и еднократна помощ в размер на 6400 лв. при раждане на второ и трето дете в семейство с работещи родители, които са се осигурявали минимум две години преди това. Няма разчети какъв ресурс е нужен за тази мярка. Старите пенсии ще бъдат преизчислени, а таванът им се качва до 1560 лв.
По сметките на БСП ефектът за държавните финанси от всички тези мерки ще е балансиран, макар че тук има доста особености. От по-високата данъчна тежест за хората с високи доходи в бюджета би трябвало да постъпят 1.6 млрд. лв. (по-висока ставка на данък общ доход и на данък дивидент). Ако става дума за 100 хил. души, както смята КНСБ, това значи, че данъчната тежест на всеки нараства средно с 16 хил. лв. за годината. Междувременно се залагат допълнителни 700 млн. лв. от корпоративни данъци, при положение че ставките там не се пипат. От по-високи осигурителни и здравни вноски се очаква над половин милиард повече, а загубата от преференциалните ставки по ДДС ще се компенсира с акцизи и "допълнително събран" ДДС.
Няма анализ как ще се отрази всичко това на икономиката и стимулите на работещите.
Старата идея за инвестиционен фонд
Подобно на кабинета "Орешарски" от БСП предлагат формирането на "инвестиционен фонд" в бюджета за насърчаване на инвестиционната активност. Той е предвиден в размер на 1.2 млрд. лв., като 500 млн. лв. от него са за инфраструктурни проекти и привличане на инвеститори в индустриалните зони, а 700 млн. лв. за слаборазвити региони, с акцент върху публично-частните партньорства. Повече конкретика и по двете пера не беше представена.
През 2014 г. беше създаден подобен инвестиционен фонд с бюджет от 500 млн. лв., които трябваше да се разпределят за приоритетни инвестиционни програми. На теория идеята и тогава беше добра. На практика обаче, както често се случва, изпълнението не отговори на очакванията. За справка, тогавашният кабинет "Орешарски" одобри списък от 368 общински проекти в рамките на едва 11 дни. Критериите за подбор останаха неясни, някои кандидатури бяха от по едва един лист, нямаше санкции и контрол. Ефектът за икономиката остана спорен.
КЗК проучва цените на бензиностанциите. Комисията за защита на конкуренцията ще извърши анализ на пазарите на производство и реализация на бензин и дизелово гориво. Причината са медийни публикации за масово поскъпване на горивата от бензиностанции в редица градове в страната.
Също така в регулатора е изпратен сигнал, че бензиностанция във Велико Търново е продавала горивата си на съществено по-висока цена, отколкото другите бензиностанции от същата верига в останалата част на страната.
При проучване на съдържанието на голяма част от съобщенията в масмедиите от регулатора са установили, че увеличението се наблюдава в градовете Пазарджик, Пловдив, Хасково, Бургас и в част от градовете в Северна и Северозападна България - Враца, Видин, Монтана, Велико Търново и др. и че съществуват големи различия в цените на бензиностанции от една и съща верига в отделните региони и дори в зависимост от разположението на обекта.
Освен това, в голяма част от статиите се коментира, че бензиностанциите в някои градове в България продават гориво на цени, които са доста по-високи от средноевропейските, което също така не кореспондира и с тенденциите на чувствително понижение в цените на петрола на международните пазари.
Комисията ще извърши „детайлен анализ на функционирането на конкурентната среда на пазарите на производство и реализация на автомобилни горива в Република България, разгледана в контекста на цените на петрола в международен аспект, както и спазването на принципите, валидни за общия европейски пазар, като събере и актуализира информация относно динамичното развитие на конкурентната среда в сектора на автомобилните горива".
Още по темата:
Икономическият печат на 5 ноември 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |