Снимка: БГНЕС
След серия публикации в медиите за повсеместно увеличаване на цената на автомобилните горива за крайни потребители в редица градове на България, както и получен сигнал в самата Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), че цената на горивото на бензиностанция във Велико Търново е съществено по-висока от тази на другите бензиностанции от същата верига, ръководството на антимонополния орган реши в понеделник следобед да извърши секторен анализ на конкурентната среда на пазарите на производство и реализация на бензин и дизелово гориво в страната.
Каква е целта на проверката
Подобен анализ ще даде на КЗК детайлна представа за развиващите се към момента пазарни процеси и за нуждата от предприемане на евентуални допълнителни мерки от страна на Комисията, съгласно разпоредбите на Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК№, които да допринесат за правилното функциониране на пазарната среда, става ясно от публикуваното на интернет страницата на антимонополния орган решение за започване на анализа.
КЗК призовава обществеността за активно съдействие за предоставяне на всякаква информация и данни във връзка със състоянието на конкурентната среда в сектора.
В анализа ще се обърне специално внимание на нивото на вертикална интеграция и установяването на търговските взаимоотношения на вертикално свързаните пазари по веригата производство - търговия на едро - търговия на дребно с автомобилни горива, с цел реализация на продуктите до крайните потребители. Анализът на конкретни практики, относими към тези отношения, ще покаже дали има предпоставки за евентуално антиконкурентно поведение на някои от участниците по така описаната верига, както и дали съществуват съществени бариери за навлизане на нови участници на тези пазари, уверяват от антимонополния орган.
В рамките на анализа, КЗК определя съответни пазари, изследва техните характеристики и структура, бариерите за навлизане, участниците на пазара, степента на пазарна концентрация, нормативната уредба и др., и прави изводи за състоянието на конкурентната среда.
Ценови дисбаланс
От сигнала до КЗК е видно, че на едната бензиностанция във Велико Търново цената на дизеловото гориво за литър e 2.27 лв. и на бензин Super 95 e 2.28 лв., а на друга от същата верига цената за литър дизелово гориво е 2.42 лв., а за бензин Super 95 е 2.40 лв/литър.
През последните два месеца се появиха и серия публикации в пресата, както и съобщения в средствата за масово осведомяване за осъществявано в редица градове на България повсеместно увеличаване на цената на автомобилните горива за крайни потребители.
При проучване на съдържанието на голяма част от съобщенията в медиите се установи, че увеличението се наблюдава в градовете Пазарджик, Пловдив, Хасково, Бургас и в част от градовете в Северна и Северозападна България - Враца, Видин, Монтана, Велико Търново и др. Общото твърдение е, че цените на горивата в последния месец са поскъпнали съществено.
Посочва се, че най-масовият бензин А95 е поскъпнал с около 11 стотинки, а дизелът с около 13 стотинки, само за месец, като повишаването на цените от началото на годината е още по-осезаемо. Редица изявления в медиите сочат, че към настоящия момент най-скъпи са горивата в най-бедния район на страната - Северозападния - в областите Враца, Видин и Монтана.
В медиите се твърди, че средната цена за литър бензин А-95 в Монтана е 2.42 лева, а дизелът по 2.47 лева. Най-евтино е в област Хасково, където литър дизел се продава на цена от 2.37 лева, а бензин А-95 на цена от 2.34 лева. Следват областите Добрич и Пловдив, където е по-скъпо с около стотинка. В заключение се посочва, че съществуват големи различия в цените на бензиностанции от една и съща верига в отделните региони и дори в зависимост от разположението на обекта - на магистрала, на главен път или в малко населено място.
На следващо място, в голяма част от статиите се коментира, че бензиностанциите в някои градове в България продават гориво на цени, които са доста по-високи от средноевропейските, което също така не кореспондира и с тенденциите на чувствително понижение в цените на петрола на международните пазари, което се наблюдава в последно време.
Аргументите на регулатора
С оглед социално - икономическата значимост на горивата, както и прекия им ефект върху цялата българска икономика, в това число и по отношение на цените на стоките и услугите, предлагани на българския пазар, Комисията извършва постоянен мониторинг на публично достъпни факти и обстоятелства, имащи отношение към правоприлагането на ЗЗК. Повдигнатите в средствата за масова информация от граждани и граждански организации въпроси, свързани с посоченото по-горе чувствително покачване на цените на дребно на автомобилните горива (автомобилен бензин А-95 и дизеловото моторно гориво), за последните няколко месеца в редица градове на България и изразените съмнения за евентуални непазарни причини за това увеличение, пораждат необходимостта от актуализиране на информацията относно динамичното развитие на конкурентната среда в сектора на автомобилните горива.
Как влияят световните цени на петрола
Цената на суровия петрол на международните пазари се отразява пряко върху цените на горивата на вътрешните пазари, тъй като е основна суровина за производство на автомобилни горива. През октомври и двата вида петрол, които се търгуват на световните стокови борси - европейския Brent и американския WTI, показаха най-лошото си представяне от юли 2016 годна насам: Brent спадна през месеца с 8.8%, а WTI - с 10.9%.
И тъй като това са цени на фючърси с доставка месец след договарянето (сключването на сделка), това би следвало да се отрази на цената на дизела и бензина у нас в края на ноември, най-късно в началото на декември.
Вижте още: Петролът поевтиня, САЩ позволиха на 8 държави да внасят ирански петрол
Ново поевтиняване се очаква и през ноември, след като САЩ разрешиха на 8 държави да внасят още 180 дни ирански петрол, след като Вашинтон задейства санкциите срещу Техеран на 5 ноември сутринта. С други думи, би трябвало да се очаква постепенно поевтиняване на цените на горивата в България до края на годината.
Не бива да се забравя, че цената на петрола е вторият по тежест компонент за крайните цени на горивата, след акцизите, ДДС и екологичната такса. При бензина е 40%, а при дизела 41 на сто.
Затова и от КЗК уверяват, че при анализа на българския пазар на производство и доставка на горива ще се разгледа внимателно функционирането на конкурентната среда на пазарите на производство и реализация на автомобилни горива в Република България в контекста на цените на петрола в международен аспект, както и спазването на принципите и изискванията, валидни за общия европейски пазар.
Какво показаха предишните анализи на КЗК
В дългогодишната практика на Комисията, и най-вече в периода 2009-2017 г., няколко пъти е анализирано развитието на конкурентната среда в сектора на автомобилните горива, като са разгледани множество аспекти на пазарите на производство и реализация на автомобилен бензин и дизелово моторно гориво в страната.
През 2009 година...
КЗК е изследвала пазарите на търговия на дребно с горива и на производство на петролни продукти, в периода 2005 г. - 2008 г., за евентуална съгласувана практика и/или забранено споразумение между основните вериги бензиностанции в страната, както и за евентуална злоупотреба с господстващо положение от страна на единствения производител на горива в Република България, но не е установила забранени от ЗЗК практики.
През 2011 година...
КЗК е анализирала пазарите на производство и реализация на бензин и дизелово гориво в страната, в периода 2009 - 2011 г., като в резултат на заключенията в него е образувала две производства по собствена инициатива за установяване на нарушение по чл. 15 от ЗЗК и по чл. 101 от Договора за функциониране на Европейския съюз (ДФЕС) и чл. 21 от ЗЗК и по чл. 102 от ДФЕС. В хода на проучването, Комисията е установила координирано ценово поведение между някои от участниците на пазара на реализация на едро на бензин А-95Н и дизелово гориво и е предявила твърдения за извършено нарушение на чл. 15 от ЗЗК и чл. 101 от ДФЕС на ответните дружества. Същите са предложили, и Комисията е одобрила, конкретни задължения, с които ответните страни да преустановят описаното поведение.
През 2013 година...
КЗК е извършила проверка и е установила, че поетите от посочените дружества задължения се спазват. По отношение на образуваното производство по чл. 21 от ЗЗК и по чл. 102 от ДФЕС, КЗК е установила, че „Лукойл България" ЕООД е с господстващо положение на пазара на реализация на едро на бензин и дизел в национален мащаб, но не е установила нарушения на ЗЗК.
През 2015 година...
КЗК по собствена инициатива отново е образувала производство за извършване на Секторен анализ на пазарите на производство и реализация на бензин и дизелово гориво, обхващащ периода от 01.01.2012 - 30.06.2015 година, във връзка с наблюдаваното динамично развитие на конкурентната среда в сектора на автомобилните горива и наблюдаваните от края на 2014г. тенденции на чувствително понижение в цените на петрола на международните пазари.
В резултат на заключенията в секторния анализ, Комисията е образувала производства за установяване на нарушения по чл. 15 и чл. 21 от ЗЗК, и е предявила твърдения за извършено нарушение на чл. 15 от ЗЗК и чл. 101 от ДФЕС на ответните дружества. Страните са предложили конкретни задължения, с които да преустановят описаното поведение. В тази връзка с Решение № 318/28.03.2017 г. Комисията е одобрила поети от „Лукойл България" ЕООД, „Еко България" ЕАД, „Шел България" ЕАД, „ОМВ България" ООД, „НИС Петрол" ЕООД и „Петрол" АД задължения за приемане на вътрешни процедури, с цел възстановяване на конкуренцията на определените за целите на производството пазари. В решението от тогава на КЗК е записано, че са ограничени предпоставките и възможността страните (6-те дружества) да си влияят при вземането на стратегически решения по начин, който ограничава конкуренцията по смисъла на чл. 15, ЗЗК и чл. 101 от ДФЕС.
Още по темата:
Прогнози вещаят над 3.22 лв. за литър бензин А95 и повече от 3.26 лв. за дизела
Петролът поскъпва, расте надеждата САЩ и Китай да разрешат търговския спор
Нарасналите запаси смъкнаха цените на петрола
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |