До 25% по-евтини полици за добрите шофьори, до 400% по-скъпи за лошите. С до 25% по-евтини полици ще купуват добрите водачи. До 400% ще поскъпват задължителните застраховки за нарушителите на пътя.
Това предвижда наредба за коригиране на базовите тарифи за "Гражданска отговорност", която Комисията за финансов надзор обяви за обществено обсъждане.
Системата, популярна като "Бонус-малус", ще заработи реално една година след приемането й. Тя разделя всички водачи и автомобили в 20 класа.
Базовият клас е 8-и и за него ще важи цената на полицата, обявена от съответния застраховател.
Такъв клас получават автоматично всички водачи, всички собственици на коли и всички автомобили.
Бонус класовете, които ще носят поевтиняване, са общо седем- от 1 до 7. Максималното намаление от цената на полицата за безрисково шофиране ще стига до 25% от базовата цена.
Малус класовете са общо 12 - от 9 до 20. По тях ще се определя цената на застраховката за водачи, които шофират рисково и имат един или повече инциденти. Увеличението на цената за тях ще стигне до 400%, или 5 пъти спрямо базовата цена.
Ако за 1 година от въвеждането на системата, т.е. от 2020 г., водач или собственик
няма нарушения, преминава в следващ клас и започва да получава поощрения през цената. След достигане на максималния клас бонус точките не се натрупват.
Регистрирането на всеки отделен инцидент се оценява по специална таблица и води до начисляване на съответен брой наказателни точки.
Нарушенията, които носят малус точки, са класифицирани в 7 категории, в зависимост от тежестта им. Най-леките са в първа категория и носят една наказателна точка. За такова се приема превишаване на разрешената скорост с 10 км в населено място, както и превишаване на разрешена скорост с 10-30 км извън населено място. Превишаване на скорост с 31-50 км извън населено място води до 2 наказателни точки.
Който шофира със скорост над разрешената или причини имуществени вреди до 300 лв., получава 3 наказателни точки. Неразрешено изпреварване, както и превишаване на скорост с над 50 км в час, трупат 3 или 4 точки в зависимост от това дали са в населено място или извън него. Цели 7 стават точките при управление на автомобил след употреба на алкохол, отнемане на предимство, опасни маневри, неспазване на дистанция, както и хулиганско поведение при шофиране.
10 наказателни точки ще носи умишлено причиняване на значителни имуществени вреди, телесни повреди, както и наличие на алкохол в кръвта с над 1,2 промила. Всички тези нарушения трябва да са установени с влязъл в сила акт или наказателно постановление. Информацията за него застрахователят ще взема от системата на КАТ.
Най-тежките нарушения са поставени в 7-а категория и имат общо 19 степени, като собственикът или автомобилът отиват в най-високия "Бонус- малус" клас, който води до 5-кратно поскъпване.
АЕЦ "Козлодуй" с 69% ръст на печалбата. АЕЦ "Козлодуй" отчита 69% ръст на печалбата за първите три тримесечия на тази година в сравнение със същия период на миналата. До края на септември 2018 г. печалбата достига 169. 6 млн. лв. спрямо 101 млн. лв. за година по-рано. Това показва отчетът на дружеството за първите 9 месеца на годината.
Атомната централа има по сметки на дружеството 417 млн. лв., като това е увеличение с 227,5 млн. лв., сравнено с предходната година.
Печалбата на Българския енергиен холдинг, в чийто състав влиза и АЕЦ "Козлодуй", е 134,3 млн. лв. спрямо 116,2 млн. лв. за година по-рано.
"Булгартрансгаз" отчита увеличение на печалбата с близо 20 млн. лв. на годишна база, като тя достига 68,8 млн. лв. Към 30 септември 2018 г. 484,19 млн. лв. са наличните средства на дружеството, като увеличението е с 54,43% спрямо същия период на м.г.
След кратък период, в който Националната електрическа компания отчиташе печалба, сега тя е на загуба в размер на 153,4 млн. лв.
Рекордьор по загуби в енергетиката обаче е държавната ТЕЦ "Марица-изток 2". Към 30 септември 2018 г. отрицателният финансов резултат е 260,4 млн. лв. Основна причина са разходите за квоти за емисии, струващи 259,1 млн. лв., което е близо 3 пъти увеличение спрямо 89,1 млн. лв. за същия период на 2017-а.
Спад на печалбата отчита и Електроенергийният системен оператор. За третото тримесечие този спад е 18 млн. https://www.24chasa.bg/novini/article/7140918лв. м.г. на 25,1 млн. лв. през тази.
В държавната отбранителна индустрия ВМЗ-Сопот отчита спад на печалбата от 136,6 млн. лв. на едва 1,3 млн. лв.Финансовият отчет на "Кинтекс" показва, че дружеството достига 29,4 млн. лв. печалба спрямо 17 млн. лв. за година по-рано.
Мая Манолова на всеки километър. В 6:40 ч. сутринта на 6 ноември на Централната гара в София настъпва необичайно оживление. В демонстрация, че може да пътува и като редови гражданин, след като остана без превоз от НСО (виж другия текст), Мая Манолова пристига на перона за бързия влак №2601 „Златни пясъци" за Варна.
В понеделник тя пътува с автобус до Стара Загора, но случва на бивш шофьор от службата за охрана. Във вторник, облечена в черно спортно яке на бели точки, загърната с дебел шал, с малко куфарче на колела в ръка, в 6:55 ч. националният омбудсман се оставя в ръцете на Българските държавни железници.
За да не бездейства по време на близо осемчасовото пътуване, е обявила „приемна" във второто купе на първия вагон от втора класа. „Ивентът" е промотиран сред гражданите във фейсбук страницата й и на сайта на институцията още в неделя следобед. Но най-многобройните участници в него, разбира се, се оказват репортерите, операторите и фотографите - около 15 на брой. Пиарката на омбудсмана разпитва от кои медии са малцината сред тях, които не познава.
Още преди влакът да излезе от София, вече има пряко включване по една от телевизиите, до Мездра - и по всички останали. „Това, от което ми е неудобно, е огромният медиен интерес. Ежедневно хиляди хора пътуват с влак и автобус", казва Манолова. Самата тя за последно използвала услугите на БДЖ преди три години - до Мездра, в подкрепа на протест срещу закриване на линии.
Изнесохме оръжие за Индия за 80.3 милиона долара. Оръжие и специална продукция на стойност 231,3 млн. лв. са изнесени от „Кинтекс" през първите девет месеца на годината. Това е ръст с 16% спрямо постигнатия резултат за същия период на миналата година, пише в отчета за дейността на дружеството.
Само в рамките на третото тримесечие осъщественият износ за Индия, Алжир и Етиопия е на стойност 87,6 млн. щатски долара. Като доставките за нуждите на отбранителната промишленост на Индия са на стойност 80,3 млн. долара, износът за Алжир е за 7,2 млн. долара, а за Етиопия - 41 хил. долара. В изпълнение на вече подписани договори се очаква значителен износ за Индия и Алжир и през четвъртото тримесечие. При намален обем на продажбите спрямо третото тримесечие на миналата година печалбата на „Кинтекс" нараства, което показва по-голяма рентабилност на сделките и намаляване на разходите. Общо за първите девет месеца на годината печалбата на дружеството е 32,667 млн. лв., което е ръст със 73% на годишна база.
Не така добри обаче са финансовите резултати на ВМЗ-Сопот. Печалбата на дружеството за деветмесечието е 2,241 млн. лв., при 151,9 млн. лв. година по-рано. Този спад на печалбата с над 98% се дължи на намаление на продажбите. От януари до септември те са за 111 млн. лв., при над 400 млн. лв. година по-рано.
Другото държавно дружество от военно промишления комплекс на страната -„НИТИ" отчита печалба от 65 хил. лв. за деветмесечието.
Съдът на ЕС отсече: отпуск не може да се губи. Работникът не може да изгуби автоматично придобитото от него право на платен годишен отпуск, дори ако не е поискал да го ползва, реши съдът на ЕС по повод две германски дела, от което ще произтече същото правило и за останалите държави в ЕС, включително и за България.
Ако обаче работодателят докаже, че работникът съзнателно и като е бил напълно наясно с евентуалните последици от това, не е взел платения си годишен отпуск, след като му е била осигурена възможността действително да упражни това си право, може да не получи финансово обезщетение в случай на прекратяване на трудовото правоотношение.
С изменение на българския Кодекс на труда през 2011 г. бе добавен чл. 176а, озаглавен "Погасяване на правото на ползване". Той гласи: "Когато платеният годишен отпуск или част от него не е ползван до изтичане на две години от края на годината, за която се полага, независимо от причините за това, правото на ползването му се погасява по давност". През 2015 г. бе добавена втора алинея, според която "когато платеният годишен отпуск е отложен при условията и по реда на чл. 176, ал. 1 (работодателят да откаже по производствени причини разрешение за отпуск - бел. ред.), правото на работника или служителя на ползването му се погасява по давност след изтичане на две години от края на годината, в която е отпаднала причината за неползването му".
Германските казуси са следните: Себастиан Кройцигер преминава подготвителен стаж към провинция Берлин (Германия) за упражняването на юридическа професия. През последните месеци на стажа той не ползва платен годишен отпуск. След като стажът приключва, г-н Кройцигер иска финансово обезщетение за дните неизползван платен годишен отпуск, но провинцията му отказва. Тогава той обжалва отказа пред германските административни съдилища.
Вторият случай е с Тецуи Шимицу, който е служител на "Макс Планк гезелшафт". Около два месеца преди прекратяване на трудовото правоотношение работодателят приканва г-н Шимицу да вземе оставащия му отпуск (без обаче да го задължава да вземе отпуска на определени дати). Служителят ползва само два дни отпуск и иска да му се плати обезщетение за неизползваните дни, но "Макс Планк гезелшафт" отказва. Тогава г-н Шимицу се обръща към германските съдилища по трудови дела.
Превозвачите подадоха нова жалба срещу продуктовите такси. Нова жалба с искане да спре събирането на продуктови такси за тежкотоварни камиони и автобуси внесе в съда Съюзът на международните превозвачи (СМП). Това става, след като Върховният административен съд (ВАС) отказа да спре изпълнението на текстове от Наредбата за продуктовите такси до окончателното произнасяне на съда. Магистратите смятат, че декларираните загуби от 91 000 лв. само за първите няколко седмици от влизането в сила на наредбата не са достатъчно голяма вреда. Освен това ВАС смята, че събирането на таксите защитава обществения интерес срещу вредните емисии във въздуха.
В жалбата си превозвачите питат "дали тежките превозни средства и автобусите са масово разпространен отпадък и могат ли да се приравнят към реда за управление на отпадъка от пластмасови торбички". От съюза изтъкват, че никъде в ЕС подобни такси не се заплащат от собствениците на камиони и автобуси, тъй като е прието те да се заплащат от производителите на машините.
Новата жалба се позовава на конкретни цифри за регистрирани возила от началото на година до момента, в който надхвърлят 8528 броя. При средно заплащане от около 1475 лв. (средноаритметично между най-ниската и най-висока такса) изчисленията за бъдещи вреди от действието на наредбата възлизат на над 12 млн. лв. в годишен план. За деветте месеца на годината тя струва на тежкотоварните камиони и автобуси над 12.5 млн. лв.
България е на радара на Volkswagen за нов завод на Skoda. Германската Volkswagen Group планира да изгради нов завод за дъщерната си компания Skoda извън Чехия, като е възможно той да се намира в България или Турция. Това пише германското бизнес издание Handelsblatt, позовавайки се на свои източници от сектора. Според изданието инвестицията се оценява на 1 млрд. евро, а решението къде да бъде построен новият завод може да бъде взето още следващата седмица.
Заводът
До момента се смяташе, че производството на Skoda в Чехия ще бъде разширено. Според предварителна оценка обаче страната не разполага с достатъчно кадри, които да бъдат наети за работата. Австрийската агенция APA припомня, че в страната се произвеждат над 1.2 млн. коли на Skoda годишно, като плановете са това число да се увеличи поетапно през следващите години. Чешката компания вече аутсорсва част от продукцията си в други заводи на компанията майка именно поради липсата на капацитет.
Информацията за възможната инвестиция у нас е част от по-голям текст на Handelsblatt във връзка с плановете на концерна за изграждане на нови производствени бази за електрическите модели, като за тази вероятност се споменава в последното изречение на статията.
Източноевропейски страни - такива като България или дори Турция, се считат за възможни дестинации за милиардния проект. Засега няма коментари нито от Volkswagen, нито от Skoda, която от 27 години се контролира от германския концерн. Заседанието на надзорния съвет на VW Group за преглед на стратегията е насрочено за следващия петък, 16 ноември, когато на дневен ред ще бъде инвестиционната програма за 2019 г. Според Handelsblatt тогава може да бъде взето окончателно решение и къде ще бъде построен заводът.
От информацията на Handelsblatt става ясно, че планът е в завода да се произвеждат предимно автомобили на Skoda, но и на други марки, собственост на групата.
"Капитал" потърси за информация по темата Любомир Станиславов, изпълнителен директор на "Аутомотив клъстер България". Той заяви, че през последната половин година проучвания за потенциални инвестиции в автомобилен завод в България се правят по две на месец от големи чуждестранни компании в сектора. Такива проучвания обикновено продължават една-две години. "Това, че Volksawagen има такова намерение и проучване, не означава, че заводът в България ще бъде факт. Факт е обаче, че страната ни все по-често попада в шорт листата за избор на дестинация за строителство на нов автомобилен завод. Например официално беше съобщено, че BMW са избирали къде да строят завод между Унгария, България и Румъния. Не сме се преборили, но и включването в шорт листата е голямо постижение. Големите автомобилни компании търсят зрял пазар, в който доставчиците на автомобилни компоненти са над 300. В България те са между 180 и 200, за сравнение - в Румъния са 660, но ние се приближаваме към подходящата среда за производство на автомобили", отбеляза Станиславов.
Транспортната "Дискордиа" планира инвестиции от 350 млн. лв. за 5 години. Автомобилната компания "Дискордиа" планира инвестиции в размер на 350 млн. лв. през следващите пет години. Това обяви изпълнителният директор и създател на компанията Христо Христов. Инвестициите ще позволят на дружеството да увеличи автомобилния си парк на 1380 камиона в края на 2022 г. при 535 към момента.
Броят на служителите ще нарасне с 1800 души, от които 1600 шофьори при 700 водачи сега. А приходите на дружеството ще достигнат 141.8 млн. евро при 91.4 млн. лв. за 2017 г. Това предвиждат плановете на компанията, която си е поставила като цел да стане лидер в Източна Европа като големина.
В началото са два камиона на старо
Основите на компанията са положени през 1992 г. от Христо Христов и съпругата му. Бизнесът започва с два камиона на кредит от шуменския завод "Мадара", като подкрепа идва от дядото на Христов, който е готов да заложи къщата си на село и лозето. Бизнесът започва във Варна. Впоследствие е приватизирана обособена част от "Товарни превози" - Варна, където е имало стари автомобили, 20 декара база, халета, бензиностанция. Голяма инвестиция компанията прави за нови гуми. Договорено е и първото гориво с отстъпка. Скоро обаче предприемачът установява, че шофьорите са продали новите гуми, а при първата инвентаризация на бензиностанцията се оказа, че има 4-5 тона вода. Христов стига до заключението, че не желае да се занимава с дейности, които трудно може да контролира и могат да бъдат аутсорснати на друг.
Така сега гумите са собственост на Michelin, а всички камиони са с договор за обратно изкупуване в края на третата година, като средната възраст на автомобилния парк е 1.3 години.
Друг момент, който носи сигурност на компанията, е големият брой на клиентите, като само около десет компании имат дял от приходите над 1%. Основните три пазара са Германия, Турция и Австрия. Така всяка от последните четири години ръстът на бизнеса на компанията е между 35 и 40%.
Камиони в света на високите технологии
Компанията по традиция е сред най-иновативните на пазара на автомобилни превози, като през годините въвежда много технологични решения за по-доброто управление на автомобилния парк и разходите си. Преди 12 години се внедрява цялостното ERP решение Microsoft Dynamics NAV, надградено от NaviTrans на белгийската Young & Partners. Въведени са системите за управление на парка като Volvo Dynafleet, MAN TeleMatics, Transics на WABCO и още няколко.
Борчът към КАТ скача двойно за месец. Неплатеният борч към Пътна полиция от акт или електронен фиш за скорост ще скача двойно, ако не бъде оправен в рамките на 30 дни. Това предвиждат последните промени в Закона за движение по пътищата, които само след седмица ще бъдат внесени за обсъждане в Народното събрание, научи „Монитор".
В последните корекции е заложено шофьорите, които направят плащането в 14-дневен срок, да се ползват от 50 процента отстъпка. Тези, които го направят до 30 дни след първоначалните две седмици, ще си плащат целия размер на глобата, а останалите, които превишат едномесечния срок, ще броят двойно пари.
За по-добра събираемост глобите от електронни фишове ще се качват и в интернет. Така нарушителите, които не са открити на адреса им, ще се водят за известени. По този начин шофьорът няма да може да се измъква с обяснението, че не си е платил санкцията, защото не му е била връчена и той не е знаел за съществуването й.
Важните промени, които целят да увеличат събираемостта на глобите и да дисциплинират шофьорите, са записани в чл. 189 от ЗдвП, поясняват от СБА.
Сега съществуващият текст на ал. 5 за електронния фиш се допълва в края с ново изречение, което описва каква ще бъде процедурата на връчване на фиша след гласуването в парламента и влизането в сила на закона. Първо на водача, чието нарушение е записано от камера, му се изпраща електронен фиш по пощата с обратна разписка. Той има 14-дневен срок да плати. Проектозаконът предвижда, ако не е намерен на постоянния му адрес, а новият му адрес не е известен, след връщане на обратната разписка да се извършва нова проверка от служител на съответната Областна дирекция на МВР по настоящия му адрес.
Ако нарушителят отново не е открит, полицаят съставя протокол за извършено посещение на адреса. В този случай електронният фиш се поставя на таблото за обявления и в интернет страницата на съответната Областна дирекция на МВР или се оповестява по друг обичаен начин. Така той ще се счита за връчен от момента на обявяването му.
При неплащане на глобата задължението ще бъде изпращано в НАП, където ще се образува изпълнително дело. Ако един водач бъде хванат с неплатена глоба, книжката му ще бъде временно отнемана до плащането на сумата. Не е изключено и колата му да бъде спряна от движение.
Идеята на МВР и на депутатите е с тези промени да запушат дупката в нормативните документи, които позволяват на водачите масово да не си плащат глобите. В момента почти всеки втори водач избягва да си внася паричните санкции. МВР ползва куриерски фирми, които връчват фишовете на нарушителите, но половината от тях се връщали неподписани, така наказателното постановление не можело да влезне в сила.
Според статистика на Пътна полиция наложените глоби за година са над 180 млн. лева. В същото време не се събират повече от 90 млн. лева. По закон санкциите имат двегодишна давност. Ако в рамките на този период спрямо виновния шофьор е започнала процедура по събиране на дължимото, този срок става 3 години. МВР не води статистика за отпадналите по давност санкции.
При всички случаи за период от пет години държавата губи стотици милиони, които могат да отидат в закупуването на най-елементарна техника като още снимащи радари за контрол на движението по пътищата, тестове за наркотици, камери за патрулките, които да следят действията на полицаите при проверките на пътя, и др., констатират експерти от СБА.
Борисов на четири очи с Тръмп догодина. Уговаря се среща на премиера Бойко Борисов с президента на САЩ Доналд Тръмп догодина. Това стана ясно след разговора на вицепремиера и външен министър Екатерина Захариева с държавния секретар на Щатите Майкъл Помпео.
Двамата се срещнаха в понеделник вечерта във Вашингтон, където Захариева е на официално посещение до 7 ноември. Сред обсъдените теми между двамата са били отпадането на визите, социалното осигуряване на 400 000 българи в Америка, газовия хъб "Балкан" и Близкия Изток.
След среащата Захариева уточни, че от няколко месеца се работи върху посещението на Борисов в Белия дом.
За първи път българския премиер се видя с президента Тръмп в края на септември по време на 73-ата сесия на Общото събрание на ООН в Ню Йорк. Борисов взе тогава участие в Срещата на високо равнище "Глобален призив за действие за справяне с проблема с наркотиците", организирана по инициатива на президента на САЩ.
Една от основните теми между Захариева и Помпео била отпадането на американските визи за българските граждани. Българският дипломат съобщи след разговора с американския си колега, че САЩ ще продължат да подпомагат страната ни в процеса на намаляване на броя на отказаните за визи на българи, който е един от критериите за включване в безвизовия режим.
Още по темата:
Икономическият печат на 6 ноември 2018 година
Икономическият печат на 5 ноември 2018 година
Икономическият печат на 1 ноември 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |