За качеството на въздуха основната отговорност е на местната власт, която трябва да се концентрира върху конкретни мерки в техните планове. Промените в Закона за чистотата на атмосферния въздух предвиждат общините да постигнат конкретни резултати, за да не бъдат санкционирани. Това каза в студиото на Сутрешния блок на БНТ1 министърът на околната среда и водите Нено Димов. Той коментира проблемите със замърсяването на въздуха на прага на зимата.
По неговите думи, чистота на въздуха зависи от икономическия растеж, а битовото отопление е основен източник на замърсяване през зимата. „Северозападна България, която е и най-бедна, диша и най-мръсен въздух. Има пряка връзка между богатството на хората и чистотата на въздуха, затова от изпреварващия икономически растеж пряко следствие ще бъде и подобреното качество на околната среда. Така че това е пътят към устойчивото решаване на проблема, обясни министърът на екологията.
Законодателни промени
Той каза още, че още през пролетта в парламента са внесени промени в Закона за управление на отпадъците, които касаят и битовите отпадъци. „В момента тече обществено обсъждане на предложените текстове, припомни министър Димов и подчерта, че срещу всяко ново нещо има съпротива. „Но тук въпросът е да се намери онзи баланс, в който всеки да намери своята отговорност и своята реализация", посочи министърът на околната среда и водите.
„И ако за редица мерки в борбата с мръсния въздух се очаква решението на Народното събрание, то вдигането на данъците и таксите на старите автомобили ще влезе в сила още от началото на следващата година", допълни министър Димов.
По неговите думи здравето е поставено на кантар: „От едната страна стоят тези данъци и такси, а от другата страна стои здравето. Балансът определено трябва да е в полза на здравето, защото чисто икономически то е по-скъпо, да не кажем, че понякога е необратимо."
Марките срещу замърсяването на въздуха в София се бавят
София няма проекти за намаляване на замърсяването на въздуха от битово отопление, а то е значим източник на фини прахови частици. Това беше основният извод от доклад на Европейската сметна палата, представен през септември. Според него, Планът за качество на въздуха на София не съдържа никакви мерки за намаляване на замърсяването на въздуха от домакинствата. Палатата е направила проверка на мерките за прочистването на въздуха в Брюксел, Краков, Милано, Острава, София и Щутгарт.
България заема челно място в таблицата за загуба на години живот в добро здраве заради мръсен въздух. Отбелязва се, че София не разполага с места за наблюдение "от промишлен вид" на качеството на въздуха, въпреки че в града има електроцентрали и други промишлени съоръжения.
Съпротива на еколозите за Витоша
Министър Димов очаква съпротива и около новия устройствен план на планината Витоша. Той информира, че в ръководеното от него ведомство, е получено писмо от Министерството на младежта и спорта относно работата на експертна комисия и старта на процедурата, с която да бъде започната промяната на устройствения план на природен парк „Витоша". По думите на министъра, устройственият план трябва да бъде изменен, защото в момента действа такъв, който не позволява строителство, само ремонти.
И даде конкретен пример: Неотдавна се е возил на Драгалевския лифт и го сравни със „запорожец". В момента ремонти на съоръженията може да се правят, но е проблем откъде ще бъдат намерени частите за „запорожеца", при положение че отдавна не е в производство. По думите на министъра, за да се направи ремонт, трябва да се използват същото трасе и стъпки.
„Едва след като устройственият план бъде променен, ако бъде, могат да се правят конкретни инвестиционни предложения. „Запорожеца", на който се возих на „Драгалевци", аз самият като данъкоплатец не искам да продължа да се возя и да ремонтирам. Искам съвременно съоръжение от началото на 21 век. Това означава да има ново строителство", подчерта Нено Димов.
Той препоръча да бъдат оставени експертите да си свършат работата, но е категоричен, че „Витоша трябва да бъде върната на софиянци, които заслужават много повече".
Замразен проект със 7-годишна давност
Преди 7 години фирмата „Витоша ски", която стопанисва ски съоръженията на Витоша, предложи инвестиционен проект за 70 млн. евро за обновяване на ски влекове, лифтове и ски писти, както и модернизация на туристическата и ски зона „Алеко". Заради съпротивата на екологични организации, проектът беше замразен, въпреки решение на Върховния административен съд, че инвестиционното намерение е законно.
Още тогава, компанията предупреди, че в действащия план за управление на парк „Витоша" има текстове, които са рестриктивни и противоречат на два закона, заради това не може да се строят и нови лифтове. Това беше и основната причина, посочена от „Витоша ски", че компанията не може да модернизира съществуващите въжени линии. В инвестиционния план на компанията беше предвидено Драгалевският и Симеоновският лифт да бъдат подменени с 8-местни кабинки. Капацитетът на седалковите влекове да бъде увеличен. Според проекта трасето на Княжевския кабинков лифт ще се удължи и той ще стига до Златните мостове и „Офелиите" и от там се обмисля 10-местен кабинков лифт.
Още по темата:
България и още 8 страни от ЕС искат забрана за износ на стари коли
Капаните на новия данък за колите
Нови 6 инсталации за преработка на отпадъци ще бъдат изградени с пари от ЕС
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |