И колата с по-скъпа застраховка, ако собственикът има много нарушения. И колите на шофьори, които са натрупали множество нарушения на пътя, ще са с по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност".
Това предвижда предложената от Комисията за финансов надзор наредба, пусната за обществено обсъждане.
Клас, който оценява риска, ще получава не само шофьорът, но и автомобилът. Ако той бъде продаден, но е бил собственост на недисциплиниран водач, новият собственик ще трябва да плати по-скъпа полица, дори самият той да е без нарушения.
Текстът е предложен, за да се избегнат застрахователни измами, при които кола се продава фиктивно, за да не плаща скъпа застраховка, а след това се ползва от предишния собственик, заяви зам.-шефът на КФН Владимир Савов.
Катастрофа с убит или ранени, както и бягство от местопроизшествието са най-тежките прегрешения по системата "Бонус-малус", пише още в наредбата.
Те носят 19 наказателни точки, които изпращат водача директно в най-рисковата категория. Това ще оскъпи полицата му с 400%.
Проектът е приет от финансовия регулатор на първо четене. Той ще влезе в сила след дебати и най-вероятно ще бъде променен преди окончателното му гласуване.
Най-малки са санкциите за превишаване на скорост с 10-30 километра извън населено място.
При старта на системата от 1 януари 2019 г. всички водачи, собственици и автомобили ще получат базовия клас - 8-ми. Това означава, че догодина цената на полицата ще бъде стандартната, която при повечето компании очакват да се движи около 300 лв.
Инерком: Не сме политически обвързани, не ползваме политически протекции. "Не сме политически обвързани, не ползваме политически протекции, не ни въвличайте в политически кампании."
С едно изречение така "Инерком България" отговори на коментари от вторник на Елена Йончева.
Говорителката на БСП в парламента атакува предстоящото влизане на кандидатите за покупката на българските активи на чешката компания ЧЕЗ в надзорните й органи. На 27 ноември предстои извънредно общо събрание на електроразпределителното дружество.
Според Елена Йончева това е скандално, тъй като Комисията за защита на конкуренцията отказала на собственика на "Инерком" Гинка Върбакова да закупи ЧЕЗ, а премиерът Бойко Борисов в края на март обяснил, че българската държава е поискала да участва в сделката. Йончева попита дали Гинка Върбакова е държавата.
В сряда ръководството на българската компания излезе с официално изявление по повод коментарите на говорителката на БСП.
Изявление на ръководството на „Инерком България" ЕАД
Във връзка с публично изказване на г-жа Елена Йончева, депутат и говорител от БСП, по повод избор на представители на "Инерком" в надзорните органи на групата ЧЕЗ в България изразяваме категорично несъгласие с подхода търговски дружества и бизнес организации да бъдат въвличани като инструмент за водене на политически кампании.
"Инерком България" не е политически обвързана и не се ползва с политически протекции.
Твърдението на г-жа Йончева не отговаря на истината и е извадено от контекста.
Предлаганата смяна на част от членовете на надзорните съвети на публичните компании "ЧЕЗ Електро България" и "ЧЕЗ Разпределение България" е под условие сделката да получи необходимите разрешения, които са предпоставки за нейното финализиране.
Трима нови милионери всяка седмица. Всяка седмица в страната се появяват по трима нови милионери. В края на септември броят на депозитите на граждани със суми над 1 млн. лв. в тях е 862, което е нов рекорд, сочат данните на БНБ. За три месеца милионерските депозити са нараснали с 36 броя. А общата сума в тях е 2,133 млрд. лв. В рамките на година милионерските депозити нарастват с 87 броя (11,2%), а общата сума в тях се увеличава 282 млн. (15,3%).
Най-голям ръст обаче има при влоговете със суми между 500 хил. лв. и 1 млн. лв. Те се увеличават със 17,5% за година до 1508 броя, а общата сума в тях нараства с 16,9% до 1 млрд. лв. На второ място по ръст са влоговете със суми между 200 хил. и 500 хил. лв., които като брой и като обща съхранявана в тях сума нарастват с около 16%.
Сериозен ръст от над 11% има и депозитите със суми между 100 хил. и 200 хил. лв. Оказва се, че най-много нарастват депозитите на хората с големи финансови възможности. При по-малките влогове със суми от 20 хил. до 100 хил. лв. увеличението на спестяванията е по-бавно и е в рамките от 7% до 9% за година. При по-малките влогове ръстът на спестените суми е още по-малък. Броят на най-малките влогове до 1000 лв. и общата сума в тях дори намалява. Оказва се, че депозитите на богатите нарастват най-бързо, а бедните теглят от спестяванията си за да вържат семейния бюджет.
Мръсна зима пак трови големите градове. Мръсен въздух за поредна зима ще дишат жителите на големите български градове заради битовото отопление прогнозират експерти пред „Труд". Причината е, че записаните мерки в Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух не са съобразени със социално-икономическото положение в страната ни, категорични са специалистите.
Анализите показват, че между 50 и 60 процента от населението на България в студените месеци използва за отопление твърди горива (дърва, въглища), тъй като тази суровина е най-евтина. При изгарянето на дървата и въглищата комините бълват огромни количество фини прахови частици с индекс 10, които са най-опасните за здравето и живота.
В Националната стратегия, представена в края на септември, една от приоритетните мерки е подмяната на горивните инсталации - старите печки ще бъдат сменени с нови, които се зареждат с пелети.
За да стане подмяната, българските общини ще получат пари по Оперативна програма „Околна среда" (ОПОС), като за целта трябва да имат готови програми за подобряване на качеството на атмосферния въздух (КАВ), които трябва да отговарят на определени изисквания.
Въпроси
Въпросите, които поставиха пред „Труд" експертите, до днес нямат отговор. Например правени ли са досега замервания до колко новите печки на пелети намаляват отделянето на ФПЧ, има ли значение марката на новия отоплителен уред, какъв е пазарът на пелети у нас и на каква цена се предлагат.
Както „Труд" пише през последните месеци в публикациите си по темата, и при пелетните печки има значително изхвърляне на фини прахови частици във въздуха, което достига и надхвърля 50%. Отделно за 100 квадратни метра жилище за отопление през целия зимен сезон са необходими поне 4 тона пелети, чиято пазарна цена е около 1520 лева.
Парламентът вдигна данъците на 2 милиона автомобила. Собствениците на стари автомобили ще плащат по-висок данък от догодина. Това гласува окончателно парламентът, след като одобри вчера новата формула за изчисляване на налога върху моторните превозни средства. Тя вече ще включва два компонента -досегашния имуществен, който е на базата на мощността и годината на производство, и нов екологичен.
Промяната във формулата трябва да доведе до утежняване на данъка за стари автомобили с категория под Евро 4 и ще засегне близо 70% от автопарка в страната, т.е. над 2 млн. автомобила. За новите коли с най-добри еконорми трябва да има намаляване от сегашния размер. Колко конкретно ще бъдат налозите догодина ще зависи от ставките, които ще определи всяка една община. Те варират в голям диапазон и това е причината финансовото министерство да не представи разчети как промяната ще се отрази на хората.
Според ГЕРБ няма увеличение на данъци, а само преразпределение. "Вдигането на налога на старите автомобили ще бъде компенсирано с намаление за новите", заяви депутатът от ГЕРБ Александър Иванов. От ГЕРБ смятат, че за колите над 15 години налогът ще нарасне с около 30%. "На практика собствениците на тези автомобили ще бъдат натоварени допълнително с минимална сума, но това ще промени навиците им за опазване на околната среда", посочи Евгения Ангелова от ГЕРБ. Александър Иванов обясни, че това всъщност било екологична санкция, която цели намаляване на замърсяването на въздуха и смъртността, породена от него. "На национално ниво смъртността може да бъде намалена с 4300 души, а само в София със 750 души", отчете Иванов.
Според опозицията обаче мярката няма да има ефект върху екологията. "Само ще бръкнете в джоба на най-бедните, защото така е най-лесно. Но тези хора ще продължат да карат старите си коли, защото не могат да си купят нови", заяви Явор Божанков от БСП. „Кой замърсява повече, бедният човек, който минава 1000 - 2000 километра на година, за да стигне до болницата примерно, защото е отдалечена, или богатият, който със скъпия си автомобил, ако ще и с Евро 10 да е, а не с Евро 5, който минава 100 - 200 хиляди километра на година?", попита Филип Попов от БСП.
Срив на информационната система на летище София подлуди пътниците. Информационната система на летище София се срина и проблемът продължава вече 10 дни - за ужас на пътниците, които на сляпо търсят гейтовете за своите самолети. Таблата с данни за полетите са тъмни, а на гишетата за информация няма служители, оплакаха се потърпевши в социалните мрежи. На сайта на най-голямото българско летище няма и дума за проблема и пътниците пристигат напълно неподготвени за хаоса. Едва в сряда, след като новината се разнесе и по медиите, от държавната компания обясниха, че има "временни технически затруднения във функционирането на системата за летищна информация на полетите" и че се полагат усилия за отстраняване на затрудненията "в най-кратък срок". А първите сигнали за засечки със сървъра на аеропорта са още от 30 октомври! Ето че държавният аеропорт повтаря печалния случай с Търговския регистър, който напълно излезе от строя за 20 дни - също по "технически причини", заради изгорели дискове.
В съобщение до медиите от сряда ръководството на летище София обясни, че "създава организация за по-добра осведоменост на пътниците". По-добрата организация се изразява в засилване на честотата на излъчваните аудиосъобщения. Освен това били ангажирани служители, които да насочват пасажерите към гейтовете в зоната след граничния контрол. От аеропорта не казват кога таблата отново ще светнат. "Можете да се осведомите за своя полет от гишета "Информация" на Терминал 1 и Терминал 2", добавя прессъобщението.
Но ето ситуацията, описана от Ana Klissarskas1 във "Фейсбук": "Летище София, терминал 2. След граничен контрол. Таблата за информация не работят. На гишетата за информация няма никой. Пътници притичват от гейт на гейт в отчаян опит да разберат кой е техният. Деца пищят на всякакви езици, майките ги влачат нагоре-надолу и нийде надежда взорът не вижда. Заблудени служители, оказали се на пътя им, ловко се шмугват встрани, за да не бъдат попитани как, по дяволите, да си намерят самолета. "Ми вижте в сайта", съветва един от тях и бързо се оттегля. "Обадете се някъде", добавя друг. Оказва се, че от седмица сървърът нещо не работи. Цяла седмица! Човек би предположил, че все ще се сетят една черна дъска да сложат, да има служител на гишетата, ама къде ти такива глезотии. Welcome в България бе, хайтех столица на Балканите", пише с горчива ирония очевидката.
Пощенска банка купува Пиреос за 75 млн. евро. Пощенска банка купува Банка Пиреос за 75 млн. евро, след като централите на двете институции в Атина подписаха спорезумение за финализиране на сделката за придобиване. В конкуренцията за покупката с оферти по информация на "Капитал" са участвали още БАКБ на Цветелина Бориславова и Инвестбанк на Петя Славова, както и активен в региона фонд.
Продажбата на малката банка тече от месеци заради натиск, оказан от кредиторите на гръцките им банки-майки да се разделят с нестратегически активи покрай дълговата криза в южната съседка. Резултатът от сделката ще е в подобрение на позицията на Пощенска банка, която в момента е пета по размер на активите на българския пазар. Заявеното отсега намерение на купувача е да осъществи сливане и така да стане №3 по активи на пазара. След приключване на сделката Пощенска ще остане единствената гръцка банка в страната.
Поредна придобивка
След като купи Алфа банк България през 2016-та година, с тази сделка Пощенска банка консолидира и последното останало на местния пазар от гръцкия бизнес в сектора. Това бе очаквано и логично предвид сходната корпоративна култура и клиентела на институциите, което не предвещава съществени трудности при предстоящото сливане.
За да се пристъпи към него, предстои да бъдат получени регулаторни одобрения, като при позитивно развитие потвърждението на сделката ще стане през първата половина на 2019 година.
Към деветмесечието на тази година Пощенска банка (която работи през дружеството "Юробанк България") има активи за 8.1 млрд. лв., а Пиреос банк България е с 3.1 млрд. лв. активи, като очакванията са, че сливането ще подобри позициите на Пощенска банка в топ 5 на банките, където конкуренцията силно се изостри през последните две години заради концентрации. Прогнозите са, че сумарните активи на Пощенска банка след сделката ще надхвърлят 5 млрд. евро, с което институцията ще изпревари ПИБ и може би ОББ, която неотдавна престана да е гръцка, след като я придоби белгийската КВС.
"След придобиването Юробанк България ще бъде третата по големина банка в страната", коментира в прессъобщение Ставрос Йоану, заместник главен изпълнителен директор на гръцката Eurobank. "Придобиването следва стратегията на Eurobank да се фокусира в разрастването на международните си пазари, които счита за важни, какъвто е българският. Нашата цел е да обслужваме още по-добре нашите клиенти, да подкрепяме българската икономика, както и гръцкия бизнес в нашата съседна държава", добавя още висшият мениджър на гръцката банка.
Парламентът прие на първо четене Бюджет 2019. Държавният бюджет беше приет на първо четене в пленарна зала в сряда със 115 гласа "за" и 85 - "против", които идват от БСП и ДПС. Левицата не подкрепи предложената рамка, тъй като не вижда целенасочена инвестиционна политика, ръст на доходите и икономическото развитие. На фона на критиките от ляво, председателят на бюджетната комисия в парламента Менда Стоянова (ГЕРБ) посочи, че основният приоритет в Бюджет 2019 е именно политиката по доходите. Ден по-рано зелена светлина от депутатите получиха и бюджетите на здравната каса и държавното обществено осигуряване.
"Бюджетът за 2019 г. не е предизборен. Работим върху предизборния си бюджет, но ще го разглеждаме в края на 2020 г.", посочи финансовият министър Владислав Горанов с обяснението, че от ГЕРБ виждат следващите избори да са през 2021 г., като така направи заявка за пълен мандат на "Борисов 3".
Връзката с икономиката
ДПС не гласува "За" предложения от управляващите бюджет за 2019 г., тъй като не отразява цикъла на икономическото развитие и не подкрепя растежа, стана ясно от думите на зам.-председателя на партията Йордан Цонев. Според него държавните финанси трябва да се планират на излишък, да се спестят средства, за да се посрещнат очакваните разходи при обрат на икономическия цикъл. Представителят на ДПС обърна внимание и на високите капиталови разходи, които се планират, а след това се разходват с постановления на Министерски съвет през последните месеци на годината.
От своя страна БСП насочиха критиките си към липсата на целенасочена инвестиционна политика. Те визират предложения в техния алтернативен бюджет "инвестиционен фонд" от 1.2 млрд. лв. Тази идея обаче има потенциал да повтори неуспеха на подобна инициатива от 2013-14 г., когато половин милиард се раздаде на общини набързо, без контрол и последваща оценка на въздействието.
"Бюджетът е голям. И "Титаник" беше голям, но потъна. Слагайте си спасителните жилетки и плувайте към предсрочни избори!", обяви Румен Гечев.
И докато в дебата опозицията заложи на най-опитните си депутати, ГЕРБ пусна напред не толкова популярни лица. Основен позитив на бюджета е политиката по доходите, отбелязаха те в подкрепа на предложената рамка. Депутатът Александър Ненков избори плюсовете на проекта като заяви, че във "всяка мярка в бюджета има политика, има реформаторско мислене".
4 топобщини плащат 1,7 млн. лв. за лоши пътища. Живеещите в четирите най-големи града осъдили общините за 1,7 млн. лв. в последните пет години заради инциденти, причинени от лоша инфраструктура, сочи справка на „Монитор". Най-много пари са изплатили София и Пловдив.
Столичната община е платила над 955 хил. лв. обезщетения по спечелени дела на граждани, пострадали от лошата инфраструктурата в града. Софиянци завеждат искове заради изкълчен или счупен крак при пропадане в дупка или подхлъзване на заледен тротоар. Столичани претендират за обезщетения и при сцепена джанта и спукана гума на колата. Така от хазната на софиянци годишно изтичат стотици хиляди за изплащане на обезщетения.
От справка, изготвена за „Монитор", става ясно, че през 2014, 2015 и 2016 година са платени над 420 бона за обезщетения на пострадали. Прави впечатление, че миналата година от „Московска" 33 са дали 90 хил. лв. на граждани, спечелили дела срещу общината, а до края на септември 2018 г. сумата надвишава 333 хил. лв. От Столичната община обясниха, че голямата разлика в парите не се дължи на повече заведени дела в последната година. Причината е протакването на решенията на съда.
Вторият по-големина град у нас Пловдив също понася загуби заради искове срещу общината. За последните пет години пловдивчани са завели 462 дела срещу местната власт. Исковете за обезщетения през периода 2013-2018 г. срещу общинската администрация са за настъпили пътно-транспортни произшествия, заради необезопасени дупки или шахти на пътното платно или в резултат на падане на клони и дървета, са 436 броя. Другите 26 дела са за претърпени имуществени и неимуществени вреди. Общо претендираните суми за периода са в размер на 864 198,09 лв., от които община Пловдив е изплатила по силата на влезли в сила решения 497 424,15 лв. Разликата между претендираните и изплатените суми, в размер на 366 773,94 лв. са вследствие на необосновани и недоказани претенции от страна на ищците. За периода 2013-2015 г. делата за настъпили катастрофи заради проблем в инфраструктурата са 290, а за периода 2016-2018 г. са 146, което бележи тенденция към спад с около 50%, уточниха от община Пловдив.
Още по темата:
Икономическият печат на 7 ноември 2018 година
Икономическият печат на 6 ноември 2018 година
Икономическият печат на 5 ноември 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |