Снимка: БГНЕС
Георги Вулов
Финансовият министър Владислав Горанов е против служителите на Агенцията по вписванията, които поддържат Търговския регистър, да получат бонус за времето, в което е имало технически проблеми. Въпреки това, пред журналисти в кулоарите на Народното събрание той призова „да не се дамгосват" експертите и служителите от Агенцията по вписванията.
„На мнение съм, че служителите, които добросъвестно са изпълнявали дейностите си в Агенцията и които не носят пряка отговорност и вина за техническия проблем, възникнал с Търговския регистър, биха могли да получат допълнително възнаграждение", обясни Горанов, цитиран от News.bg.
Как се определят бонусите
По думите на финансовия министър, след промяната на Наредба, направена през 2012 година, държавните служители могат да получават допълнителни възнаграждения до 4 пъти в годината (или на всяка тримесечие), но не повече от 80% от от начислените му за същия период основни заплати. Освен това, заплатите на държавните служители се формират при съотношение 75% фиксирана част и 25% гъвкава част. Парите за бонусите могат да бъдат от допълнителни приходи, икономии от незаетите щатове и спестени пари (обикновено от болнични, тъй като обезщетенията за тях се плащат от НОИ (държавата).
От пресцентъра на Агенцията по вписванията потвърдиха, че има заповед на изпълнителния директор Габриела Козарева за поощряване на служители за три месеца - юли, август и септември, но сумата не беше назована. За повече подробности ни посъветваха да поискаме информация по реда на Закона за достъп до обществена информация.
700 000 лева бонуси от джоба на данъкоплатците
Според източници на столични медии, разпределени са 700 000 лева, но не за всички служители, които по щат в Агенцията, заедно са регионалните подразделения, са около 600 души.
Вижте още: Габриела Козарева е новият изпълнителен директор на Агенцията по вписванията
Четирима софийски директори са си разделили 20 хил. лв., твърди вестник „Сега", позовавайки се на свои източници. Директори са получили по над 2 хил. лв. и са поощрени ръководители на отделите, които пряко са били отговорни Търговският регистър да бъде блокиран на 9 август за 18 дни. Най-малко са получили хората, които обслужват офисите на Агенцията в страната - техните бонуси са били под 700 лв.
Ако наистина са били „наградени" служители, чиято работа е свързана пряко с функционирането на Търговския регистър, възмущението на Горанов е основателно. А и не само на него!
Нека припомним,че след като беше отстранен проблема с Търговския регистър, стана ясно, че пряко ангажираните с него са били наясно, че системата може да се срине, затова на 16 октомври бе обявена обществена поръчка за разширяване на капацитета на архива на регистъра за „надграждане на съществуващите дискови масиви за съхранение на данни със 120 терабайта".
Според ИТ специалисти, това не е достатъчно,а и никоя фирма не държи на склад такъв технически ресурс. Дори предупредиха, че може да последва нов срив.
Вижте още: Спешно „кърпят" паметта на Търговския регистър
Последва уволнение на шефа на Агенцията и на новия пост бе назначена Габриела Козарева, след което всичко утихна, а управляващите решиха, че проблемът е ликвидиран. Преди това се наложи спешна намеса на вицепремиера Томислав Дончев, който предложи и правителството прие спешно да се разработи система за национално хранилище, където всеки държавен регистър още веднъж ще трябва да прави копие на своята информация.
Вижте още: Държавно хранилище за данни от електронни регистри ще заработи до 15 ноември
Бизнесът така и не получи ясен отговор кой е виновен за срива на Търговския регистър дали се вземат адекватни мерки да не се повторят онези 18 дни през август, когато на практика много от дейностите на фирмите бяха блокирани, защото не можеха да вписват промени.
Вижте още: Бизнесът иска да знае кой е виновен за срива на Търговския регистър
Кога ще заработи държавното хранилище
Според утвърдения от правителството план за защита и съхранение на данни на критичните системи и регистри в България чрез създаване на хранилище за резервни копия, то ще бъде разположено в Основния център за данни на електронното управление към Държавна агенция „Електронно управление" (ДАЕУ). До 10 септември т.г.
Институциите, които обработват и съхраняват данни, бяха задължени до 10 септември да изпратят на председателя на ДАЕУ изготвени от тях детайлни процедури за създаване на резервни копия и възстановяване на данни.
До 15 ноември 2018 г. трябва да бъде обезпечен необходимият капацитет за работа на хранилището. Административните органи ще получават пространство, където задължително да съхраняват резервно копие по утвърдена процедура. По предварителна информация на Томислав Дончев, за хранилището са планирани 800 000 лева.
И така, остават още пет дни, за да заработи хранилището!
Още по темата:
Търговският регистър тръгва поетапно в сряда, увери Агенцията по вписванията
Прокуратурата, ДАНС и МВР уведомени за хакнатия Търговски регистър
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |