Директорите ще следят какво ядат учениците. Директорите да имат право да следят за качеството на плодовете и зеленчуците и на млечните продукти, които се доставят в училищата. Ако то не е добро, да имат право да ги връщат. Това се е разпоредил премиерът Бойко Борисов на заседанието на правителството в сряда,става ясно от стенограмата. Кабинетът прие наредбата за плодове, зеленчуци, мляко и млечни продукти в училищата.
Дебатът по нея е започнат от вицепремиера Томислав Дончев, който настоява директорите на училищата да имат отношение към качеството на продуктите, тъй като са на място.
Министърът на земеделието Румен Порожанов пояснява, че сирената, кашкавалите и млеката са по БДС с изключение на прясното мляко и че качеството се приема на входа.
"Тук в конкретния случай даваме възможност на училищата, където няма хора, които да разпределят доставката, да бъдат дистрибутирани вътре в училището. И хората, които приемат протокола, приемат и качеството. Ако има, особено за плодовете и зеленчуците, нарушение в качеството, то се вижда. Останалото е в индивидуална опаковка. Самият директор трябва да оторизира човек, който да се занимава с това", обяснява Порожанов.
Дончев обаче настоява директорът да има право да следи за качеството.
Премиерът Борисов пита може ли директорът, ако не му хареса, да каже: Върнете си тези ябълки. Министър Порожанов отговаря утвърдително. Дончев обаче казва, че се стига до такива ситуации като с мухлясал кашкавал. "Кой го е приел мухлясал?", пита той.
Тогава Борисов нарежда контролните функции на директорите да бъдат записани в наредбата. Порожанов се съгласява, но реагира, че те така или иначе го имат това право.
КФН: Шофьорите са наказани само, ако са собственици или сключват „Гражданска отговорност". Промените при „Бонус-Малус" предвиждат по-лошите шофьори да плащат повече, а добрите да получават 25 % отстъпка от гражданската си отговорност ако 7 години са карали без нарушения или катастрофи. Мнозина обаче попитаха защо малус точки ще се пишат и на автомобилите. Николай Петров, началник на отдел в "Застрахователен надзор" в Комисията за финансов надзор (КФН) обясни, че необходимо малус точките да бъдат записвани и на автомобила, за да не стават злоупотреби, предаде NOVA.
„Основният принцип, по който трябва да работи е на базата на собственика, т.е. аз притежавам една кола и оттук нататък пътнотранспортните произшествия и наказания се пишат на моя сметка, независимо от това кой управлява колата. Ако под някаква форма малусът не бъде прикачен и към автомобилът, начинът за заобикаляне на системата би бил много по-лесен", обясни той.
Той обясни, че точки се пишат на автомобила и в Румъния само за служебните и това е така, защото в другите има друг принцип на регистрация на автомобилите.
„Бонусът се трупа с времето. Трябва да е минала една година и се слиза с един клас надолу. Системата предвижда, че се взима по-лошият клас от този на собственика и от този на автомобила", каза още Петров.
„Шофьорите са наказани само, ако са собственици или сключват „Гражданска отговорност". Системата ни е направена така, че ако вие цял живот карате чужди автомобили и нямате собствен, вие никога няма да усетите системата „Бонус-Малус", защото вие никога няма да сключите "Гражданска отговорност", но ако законът не ви позволява да карате автомобил без да сте вписан в неговия регистрационен номер не би могло да бъде направено така, т.е. ние не можем да създадем 100 % справедлива система в ситуация, в която обстоятелствата са несъвършени", уточни той.
Политически дивидент на гърба на строителите. Опит за некоректно трупане на политически дивиденти се прави на гърба на строителния бранш, смятат от Камарата на строителите в България (КСБ). Браншовата организация изпрати писмо до директора на Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) Биле Итала с искане за незабавна среща. На нея искаме да представим позицията си във връзка с разпространението от определени медии на подвеждащи, не отговарящи на истината информации, касаещи изпълнението на инфраструктурни проекти, финансирани с пари от европейските фондове, каза за „Труд" изпълнителният директор на Камарата на строителите инж. Мирослав Мазнев.
„КСБ и фирмите, нейни членове, винаги са работили, спазвайки стриктно законите, като усилията ни са били насочени към създаване на честна и прозрачна конкурентна среда и ясни правила в бранша", пише в писмото до ОЛАФ. В страната са регистрирани близо 5100 строителни фирми, в които работят над 250 хил. души. Конкурсите и обществените поръчки се провеждат съгласно българското и европейското законодателство и вярваме, че в страната съществуват институции, които работят добре и гарантират тяхната законност и прозрачност, посочват от Камарата. „С оглед наближаващите европейски избори, които през 2019 г. съвпадат с местните избори в България, ставаме свидетели на медийни атаки, зад които прозират политически интереси. Сайтове, наричащи себе си „разследващи", а всъщност работещи на принципа на пощенската кутия, с неясно и непрозрачно финансиране, разпространяват фалшиви новини (fake news) срещу водещи строителни компании, изградили едни от най-мащабните инфраструктурни проекти, големи работодатели и данъкоплатци", посочват в писмото. „Обвиненията срещу строителните фирми за некачествено изпълнение и непрозрачност на обществени поръчки прераснаха в обвинения за злоупотреби с евросредства, за да преминат всички граници и да достигнат до зловещата манипулация за връзка с убийство на млада жена, водеща на тв предаване. Въпреки бързата работа на следствените органи, довела до разкриването на това престъпление и задържането на извършителя негативният отзвук в международен план към страната ни бе огромен", посочват от камарата. Кулминацията в тази груба манипулация настъпи с внасянето на т.нар „петиция за независимо разследване и замразяване на еврофондовете", на сайта „Биволъ". КСБ счита, че всички договори по европейските програми са реализирани законосъобразно и под контрола на българските и европейските институции.
Бунтът на шофьорите блокира България. Масовите протести срещу високите цени на горивата, планираното поскъпване на „Гражданска отговорност" и раздутата държавна администрация ескалираха и буквално блокираха България вчера. Затворени бяха магистрали и основни пътища, движението в градовете бе затруднено. През целия ден до вечерта, въпреки мащаба на протестите, не последва никаква реакция от управляващите.
Протестът в столицата бе пешеходен. Няколко хиляди души тръгнаха от площад "Александър I", след това шествието премина по бул. "Дондуков", при паметника на Васил Левски протестиращите отдадоха почит към Апостола с едноминутно мълчание, след което продължиха до Орлов мост. "Започваме от "Гражданската", следват горивата и стигаме до данъка, който е направо кръвнина за старите автомобили", заявиха протестиращи пред БНР. "Тези цени, които са обявени за граждански застраховки, за данъци, за винетки, за горива и при заплатите, които се получават в България - това просто е едно безумие, което ние трябва да спрем като нация", допълниха протестиращите.
Многолюдно шествие блокира за известно време и ключовото кръстовище при Орлов мост в столицата.
Част от протестиращите в страната обявиха гражданско неподчинение. На места се стигна и до пререкания и сблъсъци с полицията. Освен намаляване на цените на горивата на места бяха издигнати и политически искания - за незабавна оставка на правителството. Протестиращите настояха за диференциране на данъчните ставки за горива, лекарства и храни. Исканията засягат новата наредба за формиране на цените на "Гражданска отговорност", така наречения Бонус-малус. Гражданите настояват още за ревизиране на възнагражденията на депутатите и висшите държавни служители, които да бъдат обвързани с минималната работна заплата. Протестиращите искат и съкращение на многото държавни агенции и други институции, които намират за ненужни и паразитни.
Протестиращи от Перник блокираха пътен възел Драгичево, като така затвориха подходите към автомагистралите "Люлин" и "Струма". Беше блокиран и пътят към Владая. Колоната на протестиращите из Перник достигна 10 км. За да не се прехвърли протеста им в София, жандармерията зае позиции на изхода на града.
НЕК затъва с нови 62.4 милиона лева. фирмите от българската енергетика завършват деветте месеца на годината с разнопосочни финансови резултати. Така, ако БЕХ, АЕЦ "Козлодуй" и "Булгаргаз" се отчитат с добра печалба, то НЕК, ТЕЦ "Марица-изток 2" и позабравеното "Булгартел" за пореден път са във финансова криза и вероятно отново ще търсят помощ.
Заемите, които Българският енергиен холдинг (БЕХ) е раздал на дъщерни фирми и други партньори, вече достигат почти три милиарда лева. Към края на септември вземанията на дружеството са за 2.9 млрд. лв. в сравнение с 2.7 млрд. лв. година по-рано. Една от причините за увеличението са начислените лихви по заеми, отпуснати на НЕК. Отделно от това през август и размерът на вземанията на БЕХ от "Топлофикация-София" бе увеличен със 100 млн. лв. Тогава държавният холдинг пое част от задълженията на столичното парно към "Булгаргаз", за да може то да продължи да работи. Това показва финансовият отчет на холдинга към края на септември.
През юли предприятието, снабдяващо софиянци с парно и топла вода, бе заплашено от кредитори с принудително събиране на дългове за около 100 млн. лева. Малко след това стана ясно, че енергийният холдинг се е разбрал с "Булгаргаз" да плати вместо "Топлофикация-София" за доставения природен газ, макар да не е съвсем сигурно, че парното в София няма скоро отново да изпадне в ситуация да не може да плаща.
Иначе БЕХ приключва деветмесечието с печалба преди данъци от 137.7 млн. лв., което е ръст от 14.9 на сто в сравнение със същия период на миналата година. Интересно е, че приходите от дивиденти на компанията растат с почти 23%, или с 19.5 млн. лв. Те идват основно от АЕЦ "Козлодуй", чиято печалба бележи ръст от 69% за деветте месеца на годината.
Първа атомна се представя повече от добре с финансите си и не е чудно, че дружеството неофициално не бе съгласно с изказаната неотдавна идея за сливане с губещата ТЕЦ "Марица-изток 2". Дружеството приключва деветмесечието на плюс от 178 млн. лв. при печалба от 105 млн. лв. за същия период на миналата година. Отчетът на компанията показва, че приходите от продажба на ток са почти 812 млн. лв., с 22.4% повече (148 млн. лв.) в сравнение със същия период на 2017 г.
Държавната "Автомагистрали" без конкуренция за поддържането на магистрала "Тракия". Поръчката за поддържане на магистралите за общо над 130 млн. лв. не предизвика особен интерес сред строителните фирми. Търгът беше разделен на пет обособени позиции, съответно за различни части от "Тракия", "Марица" и "Хемус". Тъй като оферти могат да се подават за всички позиции, донякъде е странно, че поръчката не е привлякла повече кандидати.
Договорите се сключват за пет години с Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и включват аварийни ремонти, зимно почистване и всякакви дейности за поддържане на магистралите.
Кой се появи все пак
Държавното дружество "Автомагистрали" е единствен кандидат в позицията за магистрала "Тракия" в районите на София, Пазарджик Пловдив и Стара Загора, както и за Сливен, Ямбол и Бургас. Общата прогнозна стойност на двете позиции е над 60 млн. лв. без ДДС. Единствената функция на компанията е да изпълнява подобни поръчки на пътната агенция. Досега тя отговаряше за магистрала "Хемус" в частта й откъм София, за "Тракия" от София до Стара Загора и за първите 21 км от "Марица".
Като конкуренция на "Автомагистрали" в позицията за поддържането на "Хемус" край София и Ловеч се появява само "Инфра експерт". Тази фирма заедно с "Пътинженерингстрой - Т" участва и в изграждането на оградата по границата с Турция, както и беше част от консорциума, спечелил поръчката за пречиствателната станция за отпадни води в Добрич за над 26 млн. лв.
АБ е единственият кандидат за "Марица", като фирмата отговаряше за магистралата до Турция и досега. Там прогнозната стойност е 16.4 млн. лв. В бранша фирмата се сочеше за близка до депутата Делян Пеевски.
Единствената позиция, в която има по-сериозна конкуренция, е за участъка на "Хемус" при Варна и Шумен. Единият кандидат е консорциум "Хидрострой" на Велико Желев с "Инфра Експерт", "Инжстройинженеринг" и "Автомагистрали София". Последното дружество до 2015 г. е било собственост на "Инжстройинженеринг", след което преминава на името на Методи Аврамов.
Вторият участник по тази позиция е обединение между "Пътинженерингстрой - Т", "Пътперфект - Т" и "Пътинженеринг", като първите са партньор на "Автомагистрали Черно море" и "Инфраексперт" в строителството на "Хемус" между Белокопитово и Буховци. Участват заедно и "Пътища и мостове", "Команс 2000" и "Пътно строителство". Самостоятелно кандидатства и "Автомагистрали Черно море".
Договори без край
През последните години през търговете за поддръжка на пътищата под наслова "превантивен ремонт" се възлагаха дейности за стотици милиони левове, вместо да се обявяват отделни поръчки и да се създава конкурентна среда. В документацията на сегашния търг е посочено: "Сумата от всички плащания по договор за съответна обособена позиция за целия срок на изпълнението му може да надвишава определената в настоящата документация и в него максимална прогнозна стойност на изпълнението по договора." Това значи, че и тук има шанс да се случи подобно възлагане на допълнителни ремонти.
Total започва трети проучвателен сондаж за нефт и газ в блок "Хан Аспарух". Френският енергийна група Total започва трети проучвателен сондаж за нефт и газ в блок "Хан Аспарух". Сондажът "Мелник-1" се намира в изключителната икономическа зона на България в Черно море на приблизително 107 км източно от Варна, съобщиха от "Тотал Е&П България". Заедно с партньорите си - австрийската OMV и испанската Repsol, компанията има разрешение за търсене и проучване от 2012 г.
Организация
Това е третият дълбоководен проучвателен сондаж в блок "Хан Аспарух", който е част от работния проект на дружеството. Той ще бъде извършен от сондажния кораб Noble Globetrotter II, с който бяха проведени първите две сондажни кампании. Логистичното подпомагане отново ще става в пристанищната база на "Леспорт" във Варна и ще се използват същите снабдителни кораби, уточниха от компанията. Проектът на практика започва близо година след като дружеството обяви инвестиционното си намерение и подаде документи в регионалната екоинспекция във Варна.
В очакване на резултати
Първият сондаж в блока - "Полшков-1", беше направен през 2016 г. и тогава от Total обявиха, че са открили залежи на нефт, но без да дават подробности. Вторият сондаж - "Рубин-1", приключи през тази година и на базата на резултатите от него беше определена третата площадка. "Третият сондаж бележи нов значим момент в нашата работа в Черно море и показва ангажимента ни към проучването на пълния въглеводороден потенциал на блок "Хан Аспарух", коментира Кевин Ханафорд, управител на "Тотал Е&П България", в официалното съобщение.
Потенциал
България се надява в блока край Варна да бъдат открити залежи, които да разнообразят източниците на нефт и газ в страната. Добър сигнал е фактът, че "Хан Аспарух" се намира в съседство с блок "Нептун" в румънски води, където бяха открити потенциални запаси на 84 млрд. куб. м природен газ и до 2-3 години се очаква да започне добив. Концесионер там е консорциум между OMV Petrom и американската ExxonMobil.
Свършиха противогрипните ваксини. Противогрипните ваксини свършиха. Оказва се, че имунизациите липсват от пазара от две седмици. Това обясни за „Монитор" главният държавен здравен инспектор д-р Ангел Кунчев.
В аптечната мрежа са били разпространени 130 000 дози както обикновено, но те са се оказали недостатъчни.
„Търговците ги внасят на база на консумацията от предишни години. Единият дистрибутор този сезон намали броя на ваксините с 20 000, а другият пък съответно ги увеличи с 10 000 и така отново се разпространиха около 130 000, както обикновено. Въпреки че у нас традиционно се имунизират около 2% от населението, явно тази година има по-голям интерес", коментира д-р Кунчев. Той уточни, че здравното министерство се е договорило с един от производителите да бъдат вкарани допълнително 7000 дози от други пазари, които обаче според него ще свършат от аптечната мрежа за отрицателно време. Все още в страната няма случаи на грип, стана ясно от главния държавен здравен инспектор.
Кунчев допълни и че обстановката след регистрираните случаи на хепатит А у нас вече се нормализира и заради ваксините до около месец проблемът ще бъде решен.
От своя страна пък шефът на педиатричното отделение в Инфекциозна болница в столицата доц. Атанас Мангъров коментира, че пикът на болестта е бил юли-август, когато на ден при тях са постъпвали по 2-3 деца.
„Най-зле беше положението във „Факултета". Досега сме приели около 140 деца, но обстановката се нормализира. Единственият начин да се предпазим е да се ваксинираме, защото все пак става дума за фекално замърсяване. И колкото и да спазваш хигиена, когато до теб живеят хора със странни хигиенни навици, нищо не можеш да направиш", обясни доц. Мангъров. Имунизацията може да се постави по всяко време на деца над 1-годишна възраст.
Екипите за връщане в училище събуждат деца по домовете им. Екипите за връщане на децата в училище посещават всеки ден домовете им и дори се налага да ги събуждат, за да станат за училище. Това заяви вчера образователният министър Красимир Вълчев пред БНР.
„През миналата година записахме отново в училище 24 000 деца и 2000 отпаднаха. През тази година 9000 се върнаха обратно в училище. Общо това са 31 000 деца и проблемът е в това не да бъдат записани, а да бъдат мотивирани да посещават занятия редовно", добави той.
„Ако мотивирането на родителите не даде нужния ефект, се активират мерките за принуда като спиране на помощи, издаване на наказателни постановления от кметовете и другите предвидени от закона", разясни Вълчев.
В училищата се полагат още по-големи усилия, защото тези отпаднали деца много често не знаят български. Те пътуват много в страната и чужбина, женят се или се омъжват рано, което води до прекъсване на тяхното обучение. Вълчев сподели и думите на една учителка, пред която момиче помолило целият екип да отиде в дома й, за да накара майка й да я пусне на училище.
"Следващата година за първи път средната учителска заплата ще надвиши средната за страната от може би над две десетилетия", каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. И поясни, че вече има увеличение в търсенето на професията учител от младите хора:
"При всички случаи увеличението на възнагражденията увеличава желанието за включване в професионално направление в системата на висшето образование, които приключват със завършване на педагогическа правоспособност. Увеличава желанието на хора, които са придобили такава педагогическа правоспособност, но са напуснали системата", коментира той.
Още по темата:
Икономическият печат на 9 ноември 2018 година
Икономическият печат на 8 ноември 2018 година
Икономическият печат на 7 ноември 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |