Снимка: БГНЕС
Бензиностанциите са подложени на двоен държавен контрол, а от няколко дни попаднаха и под натиска на общественото недоволство, което в неделя прерасна в общонационален протест срещу поскъпването на бензина и дизела.
В момента успоредно вървят проверките на два регулатора - Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН).
Какво е качеството на бензина и дизела
По думите на Кирил Войнов, и.д. председател на ДАМТН, започналите през миналата седмица масирани проверки за качеството на горивата по бензиностанциите в страната, ще продължат и през настоящата.
Като защитник на държавните интереси, а респективно и на гражданите, ДАМТН е започнала проверките по собствена инициатива, след като вече втори месец цените на горивата постоянно се увеличават. Тяхната цел е да се установи дали предлаганото от бензиностанциите отговаря на качеството, според българските стандарти.
„Неизправностите са в рамките на допустимото - 9 % от качеството на горивата не отговаряха на качеството в Сливен и Ямбол. Проверени са засега Плевен, Ловеч, Велико Търново и Стара Загора", обяви в интервю за сутрешния блок на БНТ Войнов. Той подчерта, че изненадващите проверки дават своя резултат. Окончателните резултати от проверките ще станат известни по-късно, тъй като самият процес на проверка изисква време, тъй като освен от подвижната лаборатория, взетото за проби гориво се изследва и в стационарни лаборатории.
Липсата на биодобавките в горивата е основен проблем
„На този етап основният проблем е, че не се поставят биодобавките", посочи Войнов. Нека припомним, че с приетите промените в Закона за енергията от възобновяеми източници, се въвежда по-високо процентно съдържание на био добавка в горивата. От 1 април 2019 г. горивото за дизелови двигатели трябва да съдържа биодизел минимум 6%, като минимум 1% от него да бъде биогориво от ново поколение „А" - отпадъци и остатъци от слама, водорасли, гроздови джибри, животински тор, утайка отпадъци и др.
Също от 1 април догодина 7% става задължителния праг на биокомпонентите за бензинови двигатели, произведени от зърнени или енергийни култури, отглеждани върху земеделски земи в крайното потребление. На производител и търговец на горива, който предлага на пазара течни горива от нефтен произход в нарушение на тези изисквания, ще се налага глоба в размер на 50 000 лева или имуществена санкция в размер на 100 000 лева.
България е определила и представила в Европейската комисия национална цел за потребление на биогорива от ново поколение - това са биогорива, произведени от отпадъци и остатъци, като слама, водорасли, гроздови джибри, животински тор, утайка, отпадъци и др.) в размер 0.05% енергийно съдържание от задължителния дял на енергия от възобновяеми източници във всички видове транспорт. Тази цел трябва да бъде постигната до 2020 г.
Първоначалната идея на правителството, което е вносител на измененията в Закона за енергетиката от възобновяеми източници, беше новите норми биодобавката да влязат в сила от 1 септември, но по настояване на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) срокът беше удължен.
Това, което в момента проверяват инспекторите на ДАМТН дали бензиностанциите са променили обозначенията на бензина и дизела, които са в сила от 12 октомври тази година. По силата на eвpoпeйcĸa диpeĸтивa, пpиeтa пpeди чeтиpи гoдини, a крайният й срок изтече на 12 октомври, имената на бензина и дизела се променят така, че дa cтaвaт яcни дoбaвeнитe биoĸoмпoнeнти.
Haпpимep бeнзин A95 c 10% eтaнoл вeчe тpябвa дa бъдe oбoзнaчaвaн яcнo нa ĸoлoнĸитe ĸaтo E10. Πpи 5% дoбaвĸa, oбoзнaчeниeтo e E5.
Дизeлът пъĸ би трябвало да е три вида - В7, В10 или ХТL - в зaвиcимocт от дaли имa 7 или 10 пpoцeнтa биoгopивo. ХТL oзнaчaвa, чe пpoдyĸтът e cинтeтичeн и нe e извлeчeн oт пeтpoлни пpoдyĸти.
Никой не контролира какво става с откритото некачествено гориво по бензиностанциите
От началото на годината досега ДАМТН е наложила санкции на бензиностанции в размер на 1.7 млн. лева, но проблемът с последващия контрол не е решен нормативно. Според Войнов, е много важно ръководената от него държавна Агенцията да има надзор и контрол при транспортиране и преработка на установено некачествено гориво. Досега инспекторите на ДАМТН са констатирали над 1 милион литра некачествено гориво, което трябва да се върне за преработка. „За да се проследи извозването за преработка на некачественото гориво, законодателството трябва да се промени", препоръча шефът на метрологичния и технологичен надзор. Така той призна, че всъщност никой в страната, освен производителя, който в повечето случаи е санкционирания, не проверява какво се случва с некачественото гориво и дали то не се връща обратно по бензиностанциите.
Затова Кирил Войнов е поискал от председателят на парламентарната комисия за контрол на приходните агенции Емил Димитров-Ревизоро, законодателна инициатива, за променя на сегашното положение, и да бъде възложено на ДАМТН да контролира какво се случва с некачественото гориво.
Какво ще проверява антимонополната комисия
Все още няма информация докъде стигна проверката на КЗК на бензиностанциите и дали реално е започнала такава проверка, чиято крайна цел е да бъде направен секторен анализ на пазарите на производство и реализация на бензин и дизелово гориво в Република България.
Вижте още: Нова проверка на цените на бензина и дизела започва КЗК
Нека припомним, че подобен анализ антимонополният регулатор е правил четири пъти - през 2009, 2011, 2013 и 2015, и в нито един от случаите не е открит картел между търговците на горива в България. В решението след проверките през 2015 година, в решението на КЗК е записано, че са ограничени предпоставките и възможността страните (6-те дружества - „Лукойл България" ЕООД, „Еко България" ЕАД, „Шел България" ЕАД, „ОМВ България" ООД, „НИС Петрол" ЕООД и „Петрол" АД) да си влияят при вземането на стратегически решения по начин, който ограничава конкуренцията по смисъла на чл. 15, ЗЗК и чл. 101 от Договора за функциониране на Европейския съюз (ДФЕС).
Цените на горивата падат
За успокоение на претистиращите в неделя, през последните две седмици се наблюдава лек спад на цените на дребно на бензина и дизела в страната.
Например на 1 ноември цената на най-масовия бензин А95 е била 2.37 лв./л, а на 12 ноември - 2.25 лв./л, сочат данните на специализирания сайт Fuelo.net.
При дизела на 1 ноември за литър се плащаше 2.41 лв./л, а на 12 ноември - 2.37 лв./л.
Най-вероятно мрачните прогнози от началото на лятото за цени от над 3 лева за литър бензин и дизел, няма да се сбъднат.
Вижте още: Прогнози вещаят над 3.22 лв. за литър бензин А95 и повече от 3.26 лв. за дизела
Като се има предвид, че цената на петрола заема дял от 41% при дизела и 40% при бензина, при формирането на крайната цена на двата вида горива за автомобили, би трябвало през следващите месеци цената да продължи да пада.
Последните данни от световните пазари сочат, че през втората половина на октомври и началото на ноември цените на фючърсите (с доставка месец, след сключване на сделките) на европейския вид петрол Brent са спаднали с около 20% на годишна база. Това означава, че в средата на декември би трябвало цените по бензиностанциите да паднат до 2.15 лв./л за бензина и до 2.21 лв./л за дизела, ако, както се изрази един от протестиращите, търговците на горива започнат да играят по правилата. А дали те играят по правилата, трябва да установи КЗК.
Още по темата:
Какво говори понижението в цената на петрола за световната икономика
Мечи пазар на петрола, предлагането увеличено, търсенето намалява
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |