Снимка: БГНЕС
Георги Вулов
Ако се вземат достатъчно мерки, понижаването на цените на бензина и дизела може да е с повече от 5 стотинки на литър. Това каза в сутрешния блок на Нова телевизия вицепремиерът Томислав Дончев. Той обясни, че по време на срещата с представители на Българската петролна и газовата асоциация (БПГА), по негова инициатива, са обсъждани пет различни варианта за намаляване на цените на горивата, заради които има протести на много места в цялата страна.
По думите на Дончев, част от идеите, предполагат законодателни промени и тепърва ще се анализират. „Обяснения има всякакви. При тази ситуация, при която исканията, питанията и недоволството са насочени срещу цените на бензина, аз поканих вносители, производители и търговци на горива да проведем разговор. Ако има истинска конкуренция, това означава, че цените са реални", каза Дончев. Той обаче не пожела да уточни, дали се съмнява в конкурентната среда на пазара.
Поради същите съмнения, а и заради сигнали, Комисията за защита на конкуренцията започна миналата седмица поредното си пето проучване на пазара на горива в страната.
Вижте още: Нова проверка на цените на бензина и дизела започва КЗК
Вицепремиерът подчерта, че в България акцизът на горивата е най-нисък, ставката на ДДС от 20% не е от високите в Европа.
Какви са идеите
След срещата с Томислав Дончев в четвъртък от Петролната и газовата асоциация разпространиха съобщение до медиите, в което обясняват своите конкртени предложения, които биха довели до намаляване на цената на дребно по бензиностанциите. На първо място посочват премахването на биодобавките през зимния сезон. Такава била практиката в европейски държави като Австрия и Германия. А като допълнителен аргумент се посочва, че биодобавката е двойно по-скъпа спрямо цената на самото гориво. „Това може да стане, без да се нарушава общото задължение на България в изпълнение на своите цели за влагане на биокомпоненти, произтичащи от европейското законодателство", посочват от БПГА.
От бранша са готови да обсъждат промяна на корпоративните си стандарти с цел намаляването на разходите за издръжка. Транспортните разходи, както и за други нормативни изисквания като режийни, за съхранение и за задължителни запаси, за опазване на околната среда и охрана на труда, трудно ще бъдат намалени. Още повече, че към световните цени на петрола се прибавят и транспортните разходи, ако преработеното гориво се внася от чужбина. От бранша посочват и конкретни примери. Във Варна и Бургас влияние върху цената оказват вноса на токива през пристанищата, за крайдунавските региони - вносът е от Румъния, за областите Пловдив, Благоевград, Кърджали и Кюстендил - от Гърция, в Софийска и Пазарджишка - доставките са от Сърбия.
Фирмите са готови да публикуват себестойността на продуктите си, за да има яснота в обществото за съществуващите маржове. Тази мярка трябва да важи за всички участници на пазара, в това число и за т. нар. ведомствени бензиностанции. Нещо подобно предлага и финансовият министър (виж по-долу).
За по-голяма прозрачност от БПГА предлагат при извършване на проверки от страна на държавни органи да се обявяват конкретно проверените обекти, както и нарушенията, които са констатирани.
От бранша призоваха мерките, заложени в Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, да бъдат въведени по-скоро, което се определя като важна част от борбата срещу сива икономика и контрабандата в сектора, която на този етап не била решена напълно.
Инициативата на финансовия министър
Различни разчети показват, че около 1 лев от цената на горивата отиват в бюджета във вид на данъци и акцизи, а за търговците остават около 4 стотинки. Около 42% зависят от борсовите цени на петрола. За по-прецизен контрол на производители и търговци министърът на финансите Владислав Горанов предлага промяна в подзаконов нормативен акт. С изменения на Наредбата за касовите апарати, търговците на горива ще бъдат задължени да изписват на касовите бележки надценката, с която се продават бензинът и дизелът. „Така ще има информация колко пари отиват при търговеца и колко остават за държавата", подчерта пред журналисти в парламента Горанов.
Той допълни, че текстовете все още не са изготвени и не е ясно как ще се процедира с тези, които не издават касови бележки. Финансовият министър призна, че има бензиностанции, които продават на много по-ниски, защото не плащали ДДС и "спестявали" данъка, и обикновено при тях се плаща само кеш, без да се дава документ на клиента, който да се регистрира чрез касов апарат. В същото време легално регистрираните обекти издават касов бон за всяка продажба.
Затова с промени в Наредбата за касовите апарати търговците се задължават до 31 март 2019 година да променят софтуера или да сменят остарелите си касови апарати, за да може в рамките на 5 минути да се отчита сяка продажба към НАП. Изискванията за бензиностанциите ще влязат от 1 юли 2019 година. Аргументът за промяната на приходната администрация е, че годишните загуби за държавата са над 330 млн. лв. от укрити обороти и манипулиране на фискални системи, предимно в заведенията за хранене и развлечения и обектите по курортите.
Цените продължават да падат
Последните данни от пазара показват, че за 16 дни - от началото на ноемврии, цените на дербно на най-масовия бензин А95 са паднали с 23 стотинки - от 2.37 лв./литър до 2.14 лв./литър, а на дизела - само с 6 стотинки - от 2.41 лв./литър до 2.35 лв./литър, сочат данните от специализирания сайт fuelo.net, който обобщава цените от всички бензиностанции в стрената. Друг успокояващ фактор са световните цени на петрола, които продължават да падат, но този процес явно ще бъде спрян, тъй като основните производители на суров петрол се притесняват, че в момента на пазара има повече предлагане и по-малко търсене. Подобна беше ситуацията през 2014 година, когато борсовиет ецени на суровия петрол с есринахпа много бързо до 45 долара за барел.
Качеството на горивата
Качеството на горивата също е проблем. Доказват го последните активни проверки на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН). От регулатора също предлагат законодателни промени, защото никой не контролира какво става с откритото некачествено гориво.
Вижте още: Никой не контролира върнатите за преработка некачествени бензин и дизел
За протестите
Които обхванаха почти цялата страна, Дончев каза, че всеки има право да изрази мнението си и гнева си, но не трябва да се нарушава конституционния ред. „Ние трябва да изберем какво искаме. Искаме ли малко повече сигурност на пътя, искаме ли да предприемем някакви мерки въздухът да е по-чист, подчерта вицепремиерът, имайки предвид протестите срещу увелечването на данъка за старите коли. Според Дончев, този данък няма да реши проблемите сам по себе си. Необходими са комплексни мерки. „С учудване забелязвам как може да има два паралелни протеста - дните да протестират срещу данъка, а на една седмица отстояние да се протестира за чистия въздух. Данъкът не е само приход, той е и стимул. Димът от един стар дизелов автомобил е директно вреден за здравето. Там има канцерогенни компоненти", обясни вицепремиерът.
Конкретно за протестите, които са заради цените на горивата, Дончев каза: „Цената на горивата не зависи от благосъстоянието на държавите, това са борсови стоки. Факт е, че на бензиностанциите у нас цената е по-ниска, отколкото в редица други държави членки на ЕС. Наред с това е факт, че очакванията на българите са при ниски ставки на акциза и на ДДС цените да са още по-ниски."
Още по темата:
Цените на петрола се плъзгат надолу, притесненията за свръхпредлагане нарастват
Какво говори понижението в цената на петрола за световната икономика
Мечи пазар на петрола, предлагането увеличено, търсенето намалява
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |