Снимка: От тв екран от педаване на БНТ
470 жалби са постъпили в периода от 22 декември до 1 януари в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за нарушения на търговците. Увеличението е с 10-15 %, спрямо миналата година. Най-често сигналите са за неуважени рекламации на стоки и проблеми с доставките. Това каза в сутрешния блок на БНТ председателят на КЗК Димитър Маргаритов.
Има известно
увеличение спрямо нормалния поток от сигнали
които постъпват в Комисията, но на фона на разходите и респективно пазаруването по повод празниците, излиза че около 500 жалби и сигнали не дават картина на "много изкривен пазар", който е "пълен с измами", както е определян в много от жалбите.
По-рано в същото студио на БНТ стана ясно, че по празниците българите са изхарчили 2 млрд. лева, според данните на НАП от касовите апарати.
„В част от тези сигнали ние виждаме една тенденция, тъй като по празниците има една еуфория, приповдигнат дух, търговците могат да се опитат да вкарат някакви хитринки в ежедневния пазарен процес, като например нереални намаления, таксуване на касовия апарат на цена по-висока от тази, която е била обявена на етикета, като опити да ви изкушат да си купите нещо уж на по-ниска цена, а после да излезе, че тази цена се е отнасяла само за мострата. По-голямата бдителност на потребителите ги е предпазила от това да станат жертви на някакво нарушение", обясни Маргаритов.
През цялата 2018 година в КЗП са постъпили общо 25 000 жалби, заради всякакви потребителски неволи. От това, че несъвпадението в цената е било 1 стотинка, до това, че човек си е закупил скъпа вещ и е имало проблем или с доставката, или с функционирането.
„Нашата комисия става все по-търсена от всякакъв тип граждани, които имат най-различни проблеми. Радвам се, че
обществото привижда в КЗП нещо като "икономически омбудсман"
който може да бъде в помощ не само по въпроси, свързани с функциите, но и всеки един спор, който може да бъде разрешен по един разумен начин с решение, което удовлетворява и двете страни", посочи Маргаритов.
По неговиете думи, нарушенията в онлайн пространството като процент са повече, отколкото в търговската мрежа. „Българинът е преживял своята консервативност при плащането и пазаруването онлайн. Въпреки това, по-голяма част от сделките и плащанията се случват в магазините. Хората повишават своята активност и са готови да реагират при нарушения", подчерта председателят на КЗП.
Равносметката
Нарастване на жалбите има и на годишна база. Обобщените данни на КЗП за 2017 година показват, че в Комисията са получени над 23 000 жалби и сигнали, което е с около 2 000 жалби по-малко от отминалата 2018 година.
През 2017 година дневно КЗП получава по около 60 жалби от цялата страна, а част от тях са подадени след направена консултация на телефона на потребителя, където обажданията са били над 13 000.
По-голямата част от жалбите през 2017 година се отнасят до рекламации на дефектни стоки - мобилни телефони, лаптопи, таблети, аудио-визуална техника, облекла и др. Най-често потребителите прибягват до помощта на КЗП, след като търговецът е отказал да приеме рекламацията им или да я удовлетвори съгласно предвидения в закона ред.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |