Снимка: БГНЕС(
Кметовете на Варна и Сливен искат да отпаднат някои пътища от републиканската пътна мрежа, по които се предвиждат винетки. Това обяви в сутрешния блок на bTV кметът на Димитровград Иво Димитров, който е заместник-председател на Националното сдружение на общините в България (НСОРБ).
Той обясни, че в 14-дневен срок и другите общини ще могат да направят предложенията си за отсечки на тяхна територия.
За целта НСОРБ е изпратило уведомителни писма до всички 256 общини в страната. Те трябва да изпратят писмено искане до Mинистерството на регионалното развитие и благоустройство.
Идеята се роди преди десет дни
в първия работен ден на новата 2019 година на среща при премиера по повод казуса с винетките по Северната скоростна тангента, ня която участваха членове на ръководството на НСОРБ и на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ). И след като премиерът нареди за придвижване по тангентата да не се искат винетки, това мотивира много кметове да поискат и на тяхна територия да се приложи софийският казус.
Въпреки че Северната скоростната тангента е проектирана и изградена като продължение на магистрала „Струма" и връзката й с двете магистрали - „Хемус" и „Тракия", и от която АПИ очакваха приходи, тъй като трафикът показва нарастване предимно от транзитно преминаващи камиони. Трафикът със сигурност ще се увеличи още, след като бъде пусната в експлоатация новата магистрала „Европа", която ще свързва София и граничен пункт Калотина.
Заради недоволството на живеещите пет квартала - "Надежда", "Връбница", "Нови искър", "Сердика" и "Кремиковци", които са непосредствено разположени по протежението на Северната скоростна тангента, премиерът реши през скростната отсечка да се преминава без винетки.
Условието
Това да се случи е общините да осигурят средства за поддръжка на тези пътни участъци, т. е дали бюджетите им, които вече са разработени и приети от Общинските съвети. Затова Иво Димитров отбеляза, че моментът не е много подходящ. Според него малко общини ще се възползват, най-вероятно повечето ще са от големите, но за следващата година със сигурност ще има нови кандидати. „Може и да има изключения, ако някои кметства решат да си преструктурират бюджетната рамка", смята зам.-председателят на Националното сдружение на общините.
Два дни след срещата при премиера в телевизионно интервю министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова обясни: "Законово извън населените места републиканската пътна мрежа е платена, но по повод искането на някои общини да отпадне винетката за определени участъци, премиерът предложи при такова искане общината да вземе решение чрез Общинския съвет след това да бъде поискано от регионалното министерство разрешение. При освобождаване от такава такса съответната община да поеме ангажимента за поддържане на този участък (вкл. ремонти и зимно поддържане)."
Какво конкретно искат във Варна
Живеещите в т. нар. ни морска столица искат винетките да отпаднат за четири пътни участъка - до курорта Златни пясъци, до Тополи, където се намира най-големият градски гробищен парк, както и до селата Казашко и Константиново, които са на няколко километра от града и на практика са квартали на Варна.
На практика проблемът съществува още с въвеждането на винетната система. През последните 13 години обаче в града е публична тайна, че полицаите не проверяват шофьорите за винетки по тези пътни отсечки. От началото на годината обаче по пътя се появяват служители на бъдещата тол полиция.
Подобни казуси в Пловдив и Сливен
Отдавна се говори, че по пътя от Пловдив до Асеновград трябва да отпадната винетките. На този етап от АПИ се въздържат от коментар по този казус. Нека припомним обаче, че за ремонта на този пътен участък бяха вложени 24 млн. лева по Оперативна програма „Региони в растеж". Със средствата се изгради второ пътно платно, рехабилитира се съществуващото, с което отсечката беше разширена до автомагистрален габарит.
В Сливен процедурата е задействана в началото на седмицата. На 7 януари кметът на общината Стефан Радев изпрати до Министерския съвет и АПИ писмо, съобщи самият Радев пред БНР. Искането е булевард „Панайот Хитов", улица „Георги Раковски" и така нареченото „Ичеренско шосе" от разклона за село Сотиря до центъра, които са частите от републиканската пътна мрежа, да станат общински. „Не е редно републикански път да минава през центъра на града. Това създава значителни трудности и ни спира да инвестираме в тази зона, защото тя е държавна собственост, когато е републикански път", аргументира се кметът.
Той добави, че общината няма да иска от държавата водещите до най-близките села пътища да станат общински, защото поддръжката им е много скъпа, а ще се концентрира около тези в общинския център.
Още по темата:
Кои републикански пътища са най-натоварени
След хаоса с винетките, пунктовете за продажби се увеличават бързо
Е-винетките уволниха и шефа на пътната агенция
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |