Снимка: от тв екран от предаване на bTV
Две основни цели си е поставила председателят на новосъздадената Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата" Малина Крумова - да се намалят жертвите на пътя и да се повиши събираемостта от глоби. Това стана ясно по време на нейното участие в сутрешния блок на bTV.
Какви са функциите на новата агенция
Крумова обясни, че агенцията, която ще ръководи има няколко основни функции. Една от тях е да събира информацията от всички ведомства и да прави системен анализ. "Безопасността на движението по пътищата е системен проблем, който се влияе от много фактори - поведение на хората, качество на пътя, качество на колите. Отделни ведомства отговарят за тези елементи - всяко едно от тях има правомощия и функции, но липсва системен подход", обясни Крумова.
Според нея твърдението, че става въпрос за „мега агенция" е спекулативно, защото в новото звено ще работят 39 души, заедно с председателя, които досега са били на щат в други ведомства. Бюджетът на агенцията за тази година е 2,9 млн. лв. „Тава не са нови щатни бройки, а са прехвърлени от министрества и агенции, които отговарят за безопасността на пътищата, а бюджетът се осигурява в рамките на вече утвърдения държавен бюджет за съответните ведомства", подчерта Малина Крумова.
Борбата с жертвите на пътя
„Ще започнем с комплексен и системен анализ за липсата на намаляване на жертвите на пътя и наистина да се стигне до намаляване на броя им", каза Крумова. Тя обаче не посочи конкретни цифри, но допълни, че след анализа ще бъдат направени и съответните препоръки за намаляване на броя на загиналите по пътищата.
От „Пътна полиция" обявиха преди време, че се наблюдава тенденция на намаляване на броя на загиналите при пътни инциденти. През миналата 2018 година при катастрофи в България са загинали 607 души, сочат предварителните резултати на МВР. Спрямо 2017 г. техният брой е намалял със 75 души, или с 11%, когато са отчетени 682-ма загинали при пътно-транспротно произшествие (ПТП). Преди три години, през 2016 година загиналите са значително повече - 708 души.
На въпроса с какъв процент се ангажира да бъдат намалени жертвите на пътя Крумова отговори: „Нито една агенция, нито една институция не може да се справи самостоятелно - със собствени сили и средства, с толкова комплексен проблем като безопасността на движение по пътищата. За да се справим с този проблем, са необходими координирани и съвместни действия на всички институции, които отговарят за отделните елементи, както и на обществото, бизнеса и академичните среди."
Защо се създава новата агенция
Крумова обясни и защо е необходимо създаването на агенцията: „Всяко едно от ведомството, които има отношение към пътната безопасност има своите правомощия и функции. Това, което липсва до момента в системата, а се прилага като добра практика в Европа и света, е системният подход.
В момента съществуват следните държавни структура, които имат отношение към пътната безопасност: Държавно-обществено консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението и още 11 институции. Защо са толкова много Крумова обясни: Всяка отделна институция отговаря за отделни елементи и части по проблема. На първо място МВР отговаря за контрола за движение по пътищата, Министерството на регионалното развитие и благоустройството заедно с Агенция „Пътна инфраструктура" отговарят за изграждането и поддържането на пътищата, Министерството на транспорта заедно с Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация" отговарят за качеството на автомобилите.
Как ще работи новата агенция
Крумови подчерта ,че „другата основна функция на агенцията е да бъде това свързващо звено - спойка между всички институции и институциите и обществото". Тя подчерта, че когато има инцидент на пътя, ще се прави анализ коя е най-адекватната мярка, която трябва да се предприеме и тя ще бъде адресирана към конкретната институция.
Създаването на новата държавна агенция към Министерски съвет беше обявено през октомври, след катастрофата край Своге, в която имаше 20 жертви. На въпрос на телевизионния водещ дали препоръките, които новата агенция ще прави ще се изпълняват повече, отколкото тези на пътната агенция и посочи за пример катастрофата край Своге. Ето и отговорът на Крумова: „В този случай става въпрос за взаимоотношения за изпълнение на договор за изпълнение на строително-ремонтни работи. Нашата роля ще бъде да установим дали АПИ е свършела всичко и ако има нарушения да информираме за това съответните компетентни органи."
Относно проблемните пътни участъци, новата агенция няма да отнема правомощията на другите ведомства и по конкретно на АПИ, а по думите на Крумова това което в момента липсва е да се определи коя би била най-адекватната административна мярка, за да се намали риска от настъпване на пътно-транспортно произшествие. „Новата агенция ще бъде свързващото звено - след като се установят причините, ще направи препоръки към съответната държавна структура и ще проследи как са изпълнени тези препоръки. Ако не е изпълнено се предприемат последващи действия", посочи Крумова. Тя обясни, че ръководената от нея агенция няма да контролира дейността на всичките 11 държавни структури, а как се изпълняват предписаните от агенцията препоръки.
Санкциите
Крумова посочи и още една важна цел, която си е поставила като председател на новата агенция - да увеличи събираемостта от глоби и „те трябва да започнат да се събират ефективно". По нейните думи, самите санкции самостоятелно без да са ефективно прилагани и събиране не могат да променят поведението на водачите. Ключът, за да работят санкциите, е да бъдат събирани, и да няма усещането, че каквито и глоби да се налагат, няма кой да ги събира. „Не толкова размерът на санкциите, а дали ефективно се събират", подчерта в заключение Малина Крумова.
Тя е от няколко години във висшия ешелон на държавната администрация. Първата ръководно длъжност е на ръководител на Оперативна програма "Околна среда" към Министерството на околната среда и водите. След това е назначена за заместник-министър на околната среда и водите в служебното правителство на Марин Райков. В сегашното правителство на Борисов Крумова беше заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството и освободи поста миналата година, след като министър Николай Нанков подаде оставка заради катастрофата край Своге. Той зае мястото на Крумова, а тя започна да работи за създаването на новата държавна агенция.
Още по темата:
Бивш зам.-министър ще ръководи новата агенция „Безопасност на движението по пътищата"
Правителството създаде Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата"
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |