Снимка и карта: АПИ
Поредният голям инфраструктурен проект събра в конкурентна битка едни от най-големите български строителни компании. За двата лота за 33-километровото трасе на бъдещия скоростен път между Ботевград и Мездра свои оферти са подали: „ГБС-Инфраструктурно строителство", „Джи Пи Груп" и „Трейс Груп Холд" самостоятелно, а други като „ПСТ Груп", "Геострой" и „Пътстрой" като основни играчи в състава на строителни обединения, създадени специално за двете обществени поръчки.
Индикативната стойност на цялото трасе, разделено на двата лота, е близо 302 млн. лв. без ДДС, като за лот 1 (19.3 км) сумата е 123 млн. лв., а за лот 2 (13.4 км) е за 178.8 млн. лв. Това е важен участък от общия и много важен път от Ботевград до Видин, който да осигури бърза и удобна връзка между автомагистралите „Хемус", „Тракия" и „Струма" с втория мост на Дунав.
Офертите за първия лот бяха отворени миналия петък, а за лот 2 - на 4 февруари в Агенция „Пътна инфраструктура". Това всъщност е реастарт на цялата пъръчка, тъй като обявените през март 2018 година две поръчки се правилиха не само заради обжалване, но и заради протести от населени места между Ботевград и Мездра. Освен това, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) прекрати процедурата на близо 20-километровото трасе като незаконосъобразна.
Сроковете
за изпълнение на обществената поръчка е 1096 дни, от които 180 дни за проектиране и 916 дни за строителство. Кога обаче ще започне самото строителство ще стане ясно, след като приключат всички отчуждителни процедури, които може да продължат до началото на есента. Като се има предвид, че новото трасе ще следва старото, а през зимата по него има чести снеговалежи и навявания, най-вероятно строителството да започне през феврури-март догодни. А това означава, че в най-добрият случай между Ботевград и Мездра ще се пътува за около половин час през 2023 година.
Кои са кандидати за строителството на 19.3 километра (лот 1)
От отворените на 22 феввуари оферти стана ясно, че 9 компании и обединения са предложили да изгратят първото трасе. Това са: „ХИДРО-ВОД СТРОЙ" ДЗЗД, с участници: „Хидрострой" АД и „ВДХ" АД; ДЗЗД „БЕБРЕШ", в което са: „Автомагистрали - Черно море" АД и „ИСА 2000" ЕООД; „ПСТ Северозапад Лот 1" ДЗЗД, с участници: „ПСТ Груп" ЕАД, „Пътинженеринг - М" АД, „Бургаспътстрой" АД и „Новако Строй" ЕООД; „ГБС-Инфраструктурно строителство" АД; Обединение ДЗЗД „МЕЗДРЕЯ - 2019", с участници: „Галчев Инженеринг" ЕООД и „Таблерос и Пуентес" АД; „Джи Пи Груп" АД; ДЗЗД „МБ ЛОТ 1-2019", в което са: „ГРОМА ХОЛД" ЕООД и „РУТЕКС" ООД; „ТРЕЙС ГРУП ХОЛД" АД; Обединение „ГЕОПЪТ ЛОТ 1", с участници: „Геострой" и „Пътстрой-92".
Кои са кандидатите за строителството на 13.4 километра (лот 2)
От отворените на 4 февруари оферти, стана ясно, че кандидате за по-малкия участък са 6. Това са: „ГБС-Инфраструктурно строителство" АД; ДЗЗД АККОРД Кънстракшънс с участници: „АККОРД Строително промишлена инвестиционна корпорация" АД и „Ер Кънстъркшънс " ООД; „Джи Пи Груп" АД; „Трейт Груп Холд"АД; ДЗЗД „МБ Лот 2 - 2019", с участници: „Евроепйски пътища" АД, „Водно строителство - Благоевград" АД, „Вахостав-СК" а.с.; Обединение „Геопът Лот 2", с участници: „Геострой" АД и „Пътстрой-92" АД.
Какво ще се строи
Пътят между Ботевград и Мездра ще бъде с две платна с по две ленти за движение в посока, с габарит 20 м, т. е. двойно по-широко от настоящото, което е с по една лента за движение в посока. Трасето ще следва съществуващия път, който ще бъде разширен до новия габарит, а настоящото трасе ще бъде основно ремонтирано и реконструирано, където е необходимо.
По нов терен бъдещият скоростен път ще се развива в участъците, обхождащи селата Люти дол, Типченица, Новачене и Скравена. На обхода на с. Люти дол ще бъдат построени два тунела, с дължини съответно 490 м и 340 м.
Ще бъдат изградени и ремонтирани редица съоръжения - над ж. п. линията Мездра - София, мостове над р. Искър, Малата река, Калница, Бебреш, Рударка, както и пътен възел при село Новачене.
Пресичанията на републиканските и общинските пътища ще се осъществява чрез кръгови кръстовища „Мездра", „Дърманци", „Ребърково", „Люти дол", „Скравена" и „Ботевград". Предвидено е построяването на селскостопански надлези, площадки за отдих и други допълнителни пътни съоръжения.
Нова схема на плащане
След провала от миналата година, още през октомври 2018 година АПИ обяви, че 33-километровото трасе ще се финансира по нов начин. Нова схема на плащане предвижда цялата стойност на договора да се разплати на изпълнителя след като бъде подписан Акт 16 за завършване на обекта и има издадено разрешение за ползване на новопостроения пътен участък. Целта е бъдещите изпълнители да работят максимално мобилизирано и да завършат обекта качествено и в кратък срок, аргуменитраха още миналата година идята си от пътната агенция.
Какво става с останалите 134 километра?
И въпреки че направлението Видин - Ботевград (167 километра) е приоритетен проект в инвестиционната програма на АПИ и МРРБ до 2022 г., все още няма информация какво се предприема за останалата част от трасето между Мездра и Видин (остават 134 километра). Има пуснати и работещи обществени поръчки за ремонт и рехабилитация, но за цялото трасе като скоростен път, както е заявено, няма. Освен уверението, че с изпълнението на целия проект транзитният трафик ще бъде изведен от населените места, с което ще се повиши безопасността на движение и ще се ограничи вредното въздействие на шума и замърсяването на околната среда от интензивния тежкотоварен трафик.
Единственият участък за който през април миналата година тогавашният министър на регионалното развитие Николай Нанков обяви, че се работи, е за отсечка от 58 километра между Видин и Ружинци, но все още АПИ не е обявявала обществена поръчка.
Според пътни строители, теренът, ако се следва сегашният път между Враца и Видин през Монтана, е много хълмист и за изграждането на двулентов скоростен път ще трябва да се предвидят много мостове и допълнителни пътни съоръжения, което естествено оскъпява и изграждането му.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |