Снимка: Pixabay
Към високите цени за електромобилите и дефицита от зарядни станции вече се прибавя и още една преграда пред масовото навлизане на електрическите коли за ежедневна употреба. В Германия, най-големият пазар въобще на автомобили в Европа, от 1 април ще действа ново задължително изискване към всяка зарядна станция да бъдат монтирани измарвателни уреди, които да показват на шофьорите какво количество електричество е заредено.
В Германия е имало 16 100 станции за зареждане на електромобили към края на 2018 г. и 12 процента от тях са били за бързо зареждане, според данни на браншова организация, цитирани от германската национална информационна агенция ДПА.
Подобна мярка се обмисля и за целия Европейски съюз, твърдят от бранша. Едно от условието обаче е да се намерят производители за тези измервателни уреди. И въпреки че в Германия вече мярката нормативно е въведена и ще действа от 1 април, все още подобни приспособления към зарядните устройства не се произвеждат, твърдят от бранша, цитирани от ДПА.
Как е в България
Засега пред подобен проблем все още не са изправени българските собственици на електромобили, а и броят на тези превозни средства е доста по-малък отколкото в Западна Европа. Ако обаче изискванията за новите измервателни уреди към зарядните станции станат задължителни за целия ЕС, проблемът ще се появи и в България.
В момента данни на Българската асоциация на електрическите превозни средства (БАЕПС) показват, че броят на зарядните станции в цялата страна е малко над 100 броя, според картата на сайта на браншовата организация. Най-много са в София - повече от 50. Някои от станциите са собственост на оператор на мрежа от зарядни станции и предлагат платено зареждане с единна тарифа и условия за ползване. Има и станции, собственост на самите търговски обекти (главно супермаркети и търговски центрове), които предлагат безплатно зареждане като улеснение за привличане на клиенти с електромобили.
За да се задоволят нуждите на столицата, са нужни около 200-300 хиляди лева, колкото е приблизително цената на един автобус за градския транспорт, пресметна преди време Мартин Заимов, заместник-председател на БАЕПС, който ползва електромобил от 2010 година.
По населени места следват Пловдив с 10 зарядни станции, Варна (8), Бургас (6), по Южното Черноморие има по една във всички общини.
Данните на
производителя на бързи зарядни станции в България
- швейцарско-шведска мултинационална корпорация ABB Group, показват, че в страната работят или са в процес на инсталиране поизведени от тях съоръжения за бързо зареждане по ключови пътища в цяла България, като в ход са планове за по-нататъшно разширяване на мрежата, което да обхване всички по-главни пътища и автомагистрали в страната.
В резултат на сътрудничеството между ABB България и eMobility International - оператор на бързи зарядни станции в България и отдаване на електромобили под наем, който развива дейността си под търговската марка Eldrive, вече са покриват международните маршрути от София до границата с Гърция и Турция, с инсталации в ключови локации в София, Варна, Велико Търново, Благоевград, Сандански, Раковски, Стара Загора, Любимец и Бургас и други.
Какви са новите изисквания за зарядните станции
каквито има в почти всички германски градове, задължават от 1 април всички оператори на зарядни станции да оборудват съоръженията си с дисплей, който да показва потреблението в киловати електроенергия, така че шофьорите да знаят колко точно ще трябва да платят.
Сега зарядните станции показват на собствениците на електромобили колко минути ще могат да карат с едно зареждане.
Оказва се обаче, че в момента няма налични измервателни устройства за станциите за бързо зареждане с постоянен ток, а обединението на Volkswagen, BMW, Daimler и Ford работи да инсталира именно такива устройства по германските магистрали. От оператора Ionity - мрежата от зарядни станции, която се подкрепя и от производителите, отбелязват, че преговарят с германските власти и очакват необходимата технология, която да бъде адаптирана към действащите в момента зарядни станции, ще бъде достъпна през следващите два месеца. „Вече инсталираните колонки за зареждане ще бъдат модернизирани, а не демонтирани", успокои говорител на оператора.
Още по темата:
Дизелор e първата българска верига бензиностанции с колонки за електромобили
Tesla достави първите автомобили Model 3 в Европа
Колко километра изминават най-популярните електромибили с едно зареждане
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |