Снимка: БГНЕС
През последното полугодие на 2018 г. хранителните вериги са били най-активни по отношение на откриване на нови обекти, показват данните на Colliers от проучване на пазара на търговски площи в София за периода.
На лидерска позиция по този показател е Billa с 4, следвана от Lidl и T Market с по 3 и Фантастико с 1 нов магазин. Billa активно навлиза и в търговски центрове, запълвайки частично освободените от Carrefour площи.
Търсенето
на обекти в търговски центрове поддържа високи нива през разглеждания период, което освен на новите наематели, се дължи и на размествания на съществуващи такива. Моловете продължават да полагат усилия за затвърждаване на позициите си. Те се изразяват, както в разнообразяване на микса от наематели, така и в подобрения и преустройства на сградите.
На годишна база този индикатор е 30 760 кв.м. При утвърдените проекти регистрираната заетост е над 90%. За сравнение, в столичните търговските центрове свободните площи се запазват на нива от 5%. Това се случва при непроменени нива на предлагане в модерните молове в София - 400 660 кв. метра.
Предлагането
С откриването на Plovdiv Plaza в Пловдив, общото предлагане за страната нарасна с 35 000 кв. метра отдаваема площ. През 2019 г. то ще се увеличи допълнително, когато още един търговски център ще отвори врати във Варна.
Фокусът върху по-добро позициониране ще продължи и през 2019 г., прогнозират от Colliers.
През втората половина на 2018 г. търсенето на модерни търговски площи в столицата бележи стабилни нива от 5 670 кв. м, а за цялата година - 15 100 кв.м. Това се дължи основно на размествания на съществуващи наематели и на нови такива. Конкуренцията между търговските
центрове продължава, като собствениците им инвестират в подобрения и преустройства на сградите с цел да надградят интереса и посещаемостта от страна на клиентите и запазят конкурентните си позиции на пазара.
Освен откриването на
нови търговски паркове
продължава модернизацията и разширяването на съществуващите - LC Waikiki отвори в Ритейл парк Jumbo Plaza. Към тях предстои да се присъединят CCC и Pepco.
Търговските паркове стават все по-търсен формат най-вече в градове под 100 000 души население, където обикновено липсват модерни шопинг центрове. Това показва и фактът, че през втората половина на 2018 г. бяха открити три ритейл парка в Пловдив и един в Костинброд. Този тип площи продължава да привлича местните и международни марки от секторите облекло, обувки и стоки за дома, които търсят различни възможности за разширяване на дейността си. Наблюдаваната тенденция обуславя интереса и на предприемачи и инвеститори към развитието и придобиването на такива проекти през следващите години.
Още по темата:
Онлайн търговците ще повишат търсенето на търговски площи
4% повече модерни индустриални и логистични площи се предлагат в София
EUR | 1.955830 |
USD | 1.857210 |
GBP | 2.345120 |
CHF | 2.101010 |