Снимка: БГНЕС
Бензиностанции може да затворят на 1 април, предупреждават от Българската петролна и газова асоциация (БПГА). Това не е първоаприлска шега, а реална заплаха, ако остане в сила решението от 1 април да бъдат въведени новите касови бележки, които да издават бензиностанциите. Това ще доведе до криза на пазара, предупреди експертът от браншовата асоциация Светослав Бенчев в сутрешния блок на bTV.
„Голяма част от бензиностанциите ни ще затворят, защото няма да имат възможност да изпълнят изискванията. Налагат се промени в софтуера както на бензиностанциите, така и в централите на нашите компании, за да се предлага доставната цена. По-малките обекти пък трябва да си купят изцяло ново фискално устройство", поясни Бенчев.
Заплахата
Той поиска от името на БПГА среща с министър-председателя Бойко Борисов, на която да бъдат чути аргументите им, за да може срокът да се удължен с поне 2-3 месеца. Експертът показа няколко писма, които са изпратени до финансовия министър и до премиера и на които не са получили отговор. Първото писмо е от 18 декември миналата година, веднага след като текста на наредбата за касовите апарати е предложен за обществено обсъждане, БПГА праща своята позиция, но отговор и досега не е получен.
А колко бензиностанции ще бъдат затворени от 1 април, зависи от това с какви темпове ще се въвеждат новите изисквания за касовите апарати и фискалните бонове. Която бензиностанция не успее да ги въведе и продължи да работи, попада под ударите на закона. „Ние сме законопослушни компании и не можем да си позволим да работим извън закона и заради това някои ще бъдат принудени да затворят", подчерта Бенчев.
На въпрос, не извиват ли по този начин ръцете на държавата да отложи тези промени, експертът отговори: „Не бих казал, че е извиване на ръце, защото това са срокове, които няма как да бъдат спазени." Той призна, че затварянето на бензиностанции ще доведе до криза в транспорта, но това не зависело само от бензиностанциите, тъй като партьнорите, с които работят те за разработване и внедряване на новите софтуери, оперират извън страната и няма как да бъдат накарани да го направят по-бързо.
Какво трябва да съдържа един касов бон
Към сегашните данни за общата цена, обема на горивото и начисления данък ДДС, в новия касов бон се добавят: стойността на суровината, акциза, разходите за търговеца и търговската надценка.
Според Бенчев, тази промяна няма да даде по-голяма информация на потребителя. „Първото, което ще се види, са всички възможни разходи на една компанията, за ток, заплати, осигуровки, заделяне за държавния резерв и пр., но обобщени. Ако трябва в една касова бележка да включени всички разходи, тя ще бъде 1 метър дълга", обясни експертът.
По неговите думи, въпреки това, потребителят няма да получи нищо повече. „Печалбата на компанията в крайна сметка се вижда в годишния финансов отчет. От друга страна Комисията за защита на конкуренцията ни забрани тази прозрачност с данни за цените на едро, които публикувахме на сайта на нашите компании, тъй като това може да се приема като картелно договаряне. От друга страна държавата ни задължава да публикуваме подобони данни, но за цените на дребно. Няма никаква логика", категорично заяви Бенчев.
Ясно е, че всички бензиностанции няма да са готови до 1 април, а какъв е крайният срок, отговорът на БПГА, е когато те са технически готови. Бенчев предлага срокът да се удължи с още два-три месеца, като дотогава със сигурност времето ще стигне да се извършат промените във фискалните устройства по цялата верига, не само на бензиностанциите. Още повече, че според изискванията до 1 юли бензиностанциите трябва да сменят фискалните си устройства. Затова от браншовата организация предлага да се обсъди този срок на 1 юли да сменят и фискалните устройства и софтура за новите касовите бележки.
Защо отново скочиха цените на горивата
Само за месец повишението на цените на дребно на бензина А-95 и на дизела са скочили с 10 стотинки за литър. В момента, според данните на специализирания сайт Fuelo.net, който следи динамиката на цените на горивата по българските бензиностанции, най-масовият бензин се продава средно за 2.08 лв. за литър, а дизелът - по 2.28 лв./литър.
За сравнение в началото на миналия месец февруари цената са били с 13 стотинки по-евтини на бензина и с 12 стотинки на дизела.
Относно повишаването на цените на горивата Бенчев посочи, че това е нормално, след като има нарастване на котировките на суровия петрол на стоковите борси.
Нека не се забравя, че 40 на сто за бензина и 41 на сто за дизела в крайната цена се формира от цените на суровия петрол.
Справка за котировките показа, че за последния месец февруари и няколко дни на март, повишаването на цените на „черното злато" е с около 16% - от около 57 долара за барел в началото на февруари до около 65 долара за барел в момента. И заради това цените по бензиноколонките са се повишили с между 5 и 6 процента за бензина и с между 5 и 9 на сто за дизела. "Това е напълно нормално с оглед повишаването на цената на суровия петрол", посочи Светослав Бенчев.
От няколко дни се наблюдава понижаване на цената на суровия петрол с около долар, но това трябва да се превърне в постоянен тренд за около 10-14 дни, за да може да се отрази върху цената на горивата.
Бенчев прогнозира, че ще има спадове и повишаване на цените на петрола. Очаква се в близките дни едно от петролните полета в Либия отново да заработи, а това означава допълнителни количества предлагане, което ще регулира допълнително пазара и най-вероятно трендът ще тръгне надолу.
Какво става с т. нар. летни цени
На въпрос дали повишението на цените на горивата съвпада с натурването на почивни дни или заради летните отпуски, експертът отговори: „През последните три години няма тъй нар. лятно повишение на цените на горивата. Това обаче зависи какви са пътуванията в Европейския съюз, в САЩ, защото рафинериите ни (на фирмите, които членуват в БПГА - бел. ред.) изнасят за тези държави. Когато има повишено търсене на нефтопродукти е нормално цените да тръгнат леко нагоре. За последните години това не се е случвало и отсега е рано да се каже дали ще има лятно поскъпване на горивата през 2019 година", обясни Светослав Бенчев.
Той каза още, че
новото поколение биодизел
е двойно по-скъп от конвенционалния. Става въпрос за европейски изисквания за намаляване на емисиите въглероден двуокис и България трябва да изпълни задълженията си. В момента Законът за енергията от възобновяеми източници задължава производители и доставчици да смесват във всеки литър съответно 8% биоетанол и 6% биодизел. „Засега добавката на биокомпонента не се отразява съществено върху цената", разясни експертът. Той обаче предупреди, че биокомпонентът ще нараства във времето, а това ще се отрази и върху цената вбъдеще.
„Това ще помогне глобално срещу промените в климата, но няма да помогне за намаляването на фините прахови частици и проблемите с въздуха в големите градове. Ще повиши обаче разходите ни", каза експертът. Той подчерта, че всяка нормативно изискване, които предполага някакви допълнителни разходи, в крайна сметка се отразява и на крайната цена. „Дали това ще бъдат фискални устройства, касови бeлежки, биокомпоненти и когато това е допълнителен разход, със сигурност той се отразява върху крайната цена.
Още по темата:
Бензинът поскъпна с 12 стотинки, а дизелът с 10 от началото на февруари
Поскъпването на бензина и дизела се ускорява от началото на февруари
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |