Снимка: БГНЕС
Преди четвъртото удължаване на срока за подаване на офертите за конкурса за концесионер на Летище „София" бяха посочени законодателните промени, които трябва да бъдат направени, за да улеснят участниците в наддаването. Вчерашното (25 март) поредно пето отлагане също е свързано с нормативни промени.
В съобщение до медиите от транспортното ведомство информираха, че ресорният министър Росен Желязков е одобрил удъжлването на срока от 3 до 11 април, а за де на се бави повече процедурата, а офертите ще бъдат отворени още същия ден.
Този път "промяната в срока на подаване на заявления и оферти е свързана с изменения в Документацията за концесията. Сред основните промени е включването на Декларация за произход на средствата по чл. 66. ал. 2 от Закона за мерките срещу изпирането на пари. Правилникът за прилагане на Закона за мерките срещу изпирането на пари беше публикуван в Държавен вестник в бр. 3 от 2019 г., преди да бъдат пусната документацията за концесията", уточняват от Министерството на транспорта.
По принцип удължаването на срока за офертите на подобна сделка за дългосрочна концесия не е прецедент. Като пример от транспортното ведомство посочват концесията летището в Белград, където също е имало няколко пъти удължаване на срока, преди да бъде избран френският авиационен оператор Vinci Airports за международното летище „Никола Тесла" в сръбската столица.
Промените в Закона за концесиите
От транспортното ведомство припомнят, че в средата на месец март парламентът прие окончателно промени в Закона за концесиите, като целта е процедурата по отдаване на концесия на Летище "София" да бъде улеснена, за да се привлекат повече кандидати.
Всъщност, според Министерството на транспорта, който е де факт вносителят на законодателните промени, с измененията в Закона за концесиите се изчистват 3 обстоятелства, които спъват летище „София" на частен оператор.
На първо място, с измененията спорове по концесии с трансграничен интерес ще могат да се решават и чрез арбитраж за обекти с активи над 5 186 000 евро, а на летището са многократно повече.
На второ място, се премахва безкрайната солидарна отговорност на концесионера, която надхвърля изискванията на европейското законодателство. В предишния Закон за концесиите беше записано специално изискване за отговорността, според което инвеститорите отговарят за всичко, дори над размера на участието си. Практиката по света е рискът да се носи от специално създадената компания, а само финансовите отговорности да се гарантират.
Решава се и проблемът с обезщетението на концесионера за направени инвестиции в летището при форсмажорни обстоятелства, е третото обстоятелство, което притесняваше кандидатите досега.
Основателно ли БСП е против
Опозицията от БСП още с обявяване на намерерението на ГЕРБ да се отдаде летището на столицата на концесия е против нея, а след приемането на второ четене на измененията в Закона за концесиите, заяви, че промените са в ущърб на българската държава за сметка на бъдещия концесионер. Възможно е страната ни да плати огромни неустойки, ако реши да прекрати концесионния договор, предупредиха социалистите.
Последва специална пресконференция на БСП, която определи като "скандална" приетата от парламента поправка в Закона за концесиите и попитаха управляващите предопределен ли е изборът на концесионер. Според Елена Йончева, поправката не защитава държавата, която е собствени на летището, защото договорът няма да е недействителен, ако не отговаря на българското законодателство, а по този начин държавата е напълно уязвима и не може да защватити своя интерес.
Йончева припомни, че концесията на летището е била спряна през 2017 г. по време на служебното правителство, именно защото действащият Закон за концесиите е застрашавал националната сигурност.
Дали са основателни претенциите на БСП времето ще покаже, най-малкото докато бъде избран концесионер. Световната практика е показала, че държавата никъде не се отказва от собствеността, но предоставя управлението на специализиран оператар. Според последните данни, интерес към Летище София имат точно такива кандидати, със сериозен международен опит.
Вижте още: Депутатите дадоха зелен светофар за концесията на Летище София
Параметрите на концесията
След четвъртото удължаване срока на концесията до 3 април с мотив да се промени документацията, която трябва да бъде икономически балансирана и да се привлекат повече инвеститори.
Параметрите на заданието за концесия, публикувано в Държавния вестник на ЕС (Official Journal), изисква от бъдещия концесионер да изгради нов трети терминал на летището, да разшири втория и евентуално да построи нова писта за срока на концесията (35 години). Прогнозната стойност е 3 898 229 907 евро (над 7.6 млрд. лева.) без ДДС.
Инвестициите трябва да са най-малко 1.17 млрд. лв. (600 млн. евро), като авансовото концесионно плащане след спечелване на конкурса е поне 550 млн. лв. без ДЦС.
Минимaлнитe изиcĸвaния към кандидатите е дa oпepиpaт пoнe на eднo мeждyнapoднo лeтищe c пoвeчe oт 10 млн. пътници гoдишнo, дa имaт aĸтиви c нeтнa cтoйнocт зa пocлeднитe тpи гoдини oт минимyм 200 млн. eвpo, ĸaĸтo и дa имaт oпит пpи финaнcиpaнe нa пoнe eдин инфpacтpyĸтypeн пpoeĸт зa нaд 400 млн. eвpo.
Нека припомним, че сегашното правителството рестартира търга през юли 2018 г.
„Златната кокошка" на българския транспорт
Противници и защитници на концесията на Летище „София" определят столичния порт като „златната кокошка" на българския транспорт, заради приходите от обслужени пътници и товари, които всяка година се увеличават.
Неокончателните данни (преди публикуване на финансовия отчет за 2018 година на Летище София ЕАД в Търговския регистър), показват, че през миналата година нарастването на превозите на пътници е с 6.7% спрямо рекордната 2017 година, когато обслужените пътници бяха 6 490 096. И другите две международни български летища отчитат ръст от 12.6% общо за летищата във Варна и Бургас.
Освен това, през 2018 година, според Асоциацията на българските авиокомпании (АБА), ръстът на обслужените от международните чартъри пътници от и до Летище София увеличението е с 29% в сравнение с 2017 г., което се приближава до идеята за разширение на терминалите, което се изисква от бъдещия концесионер.
Още по темата:
Българското РВД ще обслужва най-голямото летище в света в Истанбул
Кои са най-натоварените летища в света
Кабинетът стартира втора процедура за концесия на Летище София
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |