Снимка: Pixabay
Поскъпване на основни хранителни продукти и на автобусните билети ни очаква след 16 август, когато ще бъдат въведени тол таксите за камиони и автобуси. Прогнозата е на Световната банка, която консултира Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и по-конкретно Агенция "Пътни инфраструктура" (АПИ) за въвеждане на новата система за таксуване при преминаване по 10 800 км българските магистрали и републикански пътища.
Какви ще бъдат тол таксите
Предварителните разчети, представени в понеделник от министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова по повод стартиралите разговори с превозвачи за тол тарифите, предвиждат товарните автомобили и автобусите до 12 тона да плащат такса от около 10 стотинки за изминат километър. Тол системата ще обхване магистрали, всички първокласни пътища, както и някои пътища от втори и трети клас, които са в добро експлоатационно състояние. Това са малко повече от половината републиканска пътна мрежа, която общо е около 20 000 км. Безплатно ще се преминава през около 20 000 20 000 км общински пътища.
От таблицата по-горе е видо, че тарифите са разделени на две - за тежкотоварни автомобили с маса от 3.5 до 12 тона и за над 12 тона.
„Тарифата за автомобили над 12 тона е средна за Европа, а за автобусите е предвидена ниска тарифа, като приходите от тях ще са в същия размер като получаваните досега от винетна такса", обясни министър Аврамова.
„С тол таксата ще възстановим справедливостта в пътния сектор. Европейският, солидарният модел е „който натоварва повече, плаща повече", подчерта заместник-министърът на регионалното развитие Николай Нанков. Той допълни, че регионалното ведомство проявява разбиране към превозвачите, но това, което е започнато като политика, ще бъде довършено.
Нанков призна, че на превозвачите им се е струпало много, визирайки Пакета „Мобилност 1", който все пак ще влез еза обсъждане в транспортната комисия на Европейския парламент. „С тол системата няма да се превърнем в „убийци" на транспортния бранш", подчерта заместник-министър Николай Нанков. Той съобщи, че очакваните приходи от тол системата са в размер на 1.160 млрд. лв. годишно, но в началото безплатни за тежкотоварния трафик остават общо около 30 000 км - 10 000 км от републиканска пътна мрежа и 20 000 км общински пътища.
Ползите
По думите на министър Асенова, България ще бъде с една от най-евтините като издръжка тол системи или за тази цел ще се изразходват около 15% от общия размер на приходите. Това означава, че за поддържане на тол системата се предвиждат около 147 млн. лв. годишно, а останалите 986 млн. лв. за поддръжка и ремонт на пътната мрежа. Рехабилитацията пък от своя страна ще позволи на АПИ всяка година да прибавя нови километри от пътната мрежа към тол системата.
Предлаганите тол такси са предварителни, като предстоят нови срещи, включително на експертно ниво, на които ще се обменя информация, цифри и ключови параметри, за да се види тяхното влияние върху формирането на тарифите. „На база този обмен на информация очакваме да сближим позициите, заяви проф. Олег Асенов, изпълнителен директор на Национално тол управление.
Какво показва анализът на Световната банка
Изчисленията на Световната банка за ефекта върху храните показват, че след въвеждане на тол таксите, най-много ще поскъпнат безалкохолните и газираните напитки (+3.8%). Следват: брашното (+2.10%), млякото и млечните продукти (+1.47%), хлябът (+1.66%), пресните плодове (+1.16%), а между 0.22% и 0.90% ще поскъпнат останалите основни храни.
Новият начин на таксуване ще се отрази и на междуградските пътувания. Билетът от София до Бургас и до Варна вероятно ще се повиши съответно с 1.25 лв. и 1.06 лв. Това пък показват разчетите за автобусните превози. Колкото по-дълъг е маршрутът, толкова по-скъп става билетът за автобус. Допуска се и поевтиняване на цените с 4 стотинки за автобусите, превозващи пътници между София и Перник.
Аврамова обясни, че ще има много спекулации за сериозно поскъпване на стоките и услугите, но те били неуместни. Тя изтъкна, че в Германия след въвеждането на тол таксите също имало прогнози за 7-8% скок, а всъщност реалното поскъпване е било средно с 0.15%.
Какви са очакванията
„Въвеждането на тол системата е тежка и трудна, но безкрайно необходима реформа в пътния сектор в България", обобщи министър Асенаво. Тя посочи данни от проучване, което показало, че близо 70% от българите смятат, че е по-справедливо тежкотоварните камиони да плащат повече за пътуване по републиканската пътна мрежа.
По думите на регионалния министър, реформата е необходима, за да има в България повече първокласни пътища в България. Тя изрази надежда, с диалога, който вече е установен с транспортния бизнес, ще бъде въведена тол системата в държавата. „Защото всички искаме да има средства за една недофинансирана с годините система, която е необходимо да бъде рехабилитирана и ремонтирана", заяви министър Петя Аврамова.
Още по темата:
143 млн. лв. приходи от продадени 2.2 млн. електронни винетки до 12 март
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |