Снимка: БГНЕС
След две прекратени процедури и пет пъти удължаване на срока за подаване на оферти за концесия на Летище София, в четвъртък се стигна по последната „полоса". Министерството на транспорта обяви, че в наддаването за 35-годишна концесия на столичния аеропорт са подали оферти пет компании и консорциуми.
До един месец Комисията за провеждане на процедурата трябва да извърши действията по допускане на участниците и на 9 май 2019 година офертите на допуснатите участници ще бъдат отворени в открито заседание на комисията.
И след като при отварянето на заявленията за участие не бяха допуснати медии, от транспортното ведомство съобщиха, че на заключителното заседанието на Комисията ще присъстват участниците в конкурса или техни представители, както и други лица, с уточнение че става въпрос и за медии след предварителна заявка.
Каккво се очаква от кандидатите
В Параметрите на заданието за концесия, публикувано в Държавния вестник на ЕС (Official Journal) е записано, че от бъдещия концесионер се изисква да изгради нов трети терминал на летището, да разшири втория и евентуално да построи нова писта за срока на концесията (35 години). Прогнозната стойност е 3 898 229 907 евро (над 7.6 млрд. лева.) без ДДС.
Инвестициите трябва да са най-малко 1.17 млрд. лв. (600 млн. евро), като авансовото концесионно плащане след спечелване на конкурса е поне 550 млн. лв. без ДДС.
Освен това, след разрешение на Европейската комисия от приходите от авансовото плащане на концесията ще бъдат насочени към държавните железници, което няма да се приема като държавна помощ, и страната ни няма да бъде санкционирана.
Законодателни промени по искане на кандидатите
С аргумента, че ще бъдат удовлетворени исканията на чуждестранни кандидати, по искане на транспортния министър Росен Желязков, парламентът промени Закона за концесиите в три направления.
На първо място, Законът за концесиите вече допуска големи по размер инвестиции в публична инфраструктура, както и значителни плащания от концесионера към държавния бюджет. С това се премахва пречката за голямата сума на концесията - 3.898 млрд. евро или 7.6 млрд. лева за срок от 35 години, с опция за удължаване с една трета. Така спечелилият концесията ще дължи всяка година 15 млн. лв. без ДДС или 10% oт oбщия paзмep нa пpиxoдите oт вcичĸи дeйнocти.
И най-важното изискване от кандидатите относно солидарната отговорност, всички участници в групата оператори, които спечелят конкурса ще носят отговорност според дяловото си участие, като се взема предвид характерът и размерът на участието на всеки от членовете на оператора в проектното дружество или на поетия от тях ангажимент за предоставяне на ресурси в общия икономически субект.
Прецизиран е и начинът на разрешаване на спорове между страните, както и основанията за недействителност на концесионния договор. Липсата на такъв регламент спираше от участие големите играчи, според екипа на транспортното ведомство, разработил законодателните промени.
Законът предвижда, независимо дали концесията е със или без трансграничен интерес, да се попълва електронен формуляр, публикуван на интернет страницата на Националния концесионен регистър.
Кои са кандидатите
Минимaлнитe изиcĸвaния към кандидатите е дa oпepиpaт пoнe на eднo мeждyнapoднo лeтищe c пoвeчe oт 10 млн. пътници гoдишнo, дa имaт aĸтиви c нeтнa cтoйнocт зa пocлeднитe тpи гoдини oт минимyм 200 млн. eвpo, ĸaĸтo и дa имaт oпит пpи финaнcиpaнe нa пoнe eдин инфpacтpyĸтypeн пpoeĸт зa нaд 400 млн. eвpo. Според Министерството на транспорта, всички подали заявление за участие отговарят на тези условия, но окончателното решение по въпроса ще има Комисията за провеждане на процедурата.
От разпространеното от Министерството на транспорта съобщение заявления са подали 4 консорциума и оператора на летищата във Варна и Бургас.
1. В консорциума „Витоша" водещ член е Manchester Airports Group (MAG) - най-голямата британска летищна група, и с участието на Beijing Construction Engineering Group (BCEG). MAG управлява три от основните летища във Великобритания - Манчестър, Лондон Станстед и Ийст Мидландс, и предоставя услуги на шест летища в САЩ. Нейните британски летища заедно обслужват 60 милиона пътници на година до над 270 дестинации чрез 70 авиолинии. В момента MAG инвестира над 1.5 милиарда английски лири (3.2 милиарда лева) в летищата си във Великобритания, а BCEG строи най-големия авиационен проект в света - пекинското международно летище Daxing, което ще бъде най-голямото летище в света, а съвсем скоро проведе първите си пробни полети.
От разпространеното до медиите съобщение от MAG и BCEG става ясно, че първата фаза на проекта на летище Beijing Daxing се състои от четири писти, 268 самолетни стоянки и площ на терминалите от над 700,000 квадратни метра. Когато заработи на пълен капацитет, очаква се да оперира с 9 писти, за да обслужва 620,000 полета и над 100 милиона пътници всяка година.
Предложението на англо-китайския консорциум към българското правителство съдържа сериозни планове за развитие и реконструкция на съществуващите терминали на летището, както и дизайни за напълно нов Терминал 3, който в завършен вид ще превърне софийското летище в напълно отговарящо за водеща европейска столица.
2. Консорциум „Соф Кънект" (летището в Мюнхен) с водещ член инвестиционния фонда Meridiam, базиран в Париж. За изпълнение на изискването за летищен оператор е посочено летището в Мюнхен Flughafen. То е второто по обслужване на пътници и товари в Германия. Фондът Meridiam насочав инвестициите си инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка, според сайта на фонда.
3. Консорциум ССБ София Еърпорт ДжейВи (летище Копенхаген) с водещ член Sauerwein & Schaefer Bau AG (SSB Group), а за изпълнение на изискването за летищен оператор е посочен операторът на летище Копенхаген с мажоритарен собственик Copenhagen Airports Denmark ApS (CAD). През 2018 г. през летище Копенхаген са преминали 30.3 млн. пътници, като средната им бройка на ден е 83 хиляди, става ясно от последния доклад за дейността на летището. Бизнесът на водещия партньор SSB Group е в строителство с реализирани проекти предимно в Европа.
4. „Фрапорт България" ЕАД. За изпълнението на изискването за технически способности и финансови възможности е посочено операторът на летище Франкфурт Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide. В портфолиото на кандидата е записано, че освен летищата в Бургас и Варна, обхваща четири континента с дейности в 30 летища по целия свят. През 2016 г. Групата Fraport реализира продажби от 2.93 млрд. евро и печалба от около 360 млн. евро. Повече от 119 милиона пътници са използвали летища по целия свят, в които Fraport има над 50% дял през 2017 г. Компанията оперира 14 летища в Гърция, управлява и летищата в Любляна, Анталия и в Санкт Петербург, две летища в Бразилия, летищата в Лима и Хановер и едно летище в Китай.
5. Консорциум „Еърпортс Де Пари" с водещ член Aéroports de Paris Group, а за изпълнение на изискването за летищен оператор е посочено Paris Aéroport. Групата управлява 26 летища в света, през които по данни от 2017 г. са преминали 228 млн. пътници. Aéroports de Paris Group заедно с турската VAP беше оператор на летището „Ататюрк" в Истанбул до пускането в експлоатация на новото най-голямото турско летище в Истанбул. Заедно с турския си партньор френската фирма управлява летищата в Грузия, Тунис, Саудитска Арабия, Скопие и Охрид, а извън VAP летището в Загреб. В консорциум с холандската Royal Schiphol Group френската група е оператор на летището в Амстердам.
Още по темата:
Депутатите дадоха зелен светофар за концесията на Летище София
Защо е удължен за 5-и път срокът за офертите за концесионер на Летище София
Българското РВД ще обслужва най-голямото летище в света в Истанбул
EUR | 1.955830 |
USD | 1.882420 |
GBP | 2.357420 |
CHF | 2.103720 |