Снимка: БГНЕС
Въпреки искането на превозвачите да бъде отложено въвеждането на ТОЛ системата за електронно таксуване на тежкотовораните камиони и автобуси за изминати километри, планирано за 16 август, правителството няма намерение да отстъпва. Това стана ясно по време на изслушването на министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова в парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление в сряда след обед.
По думите на министър Аврамова диалогът с превозвачите относно размера на тарифите продължава, за да се обединят и двете страни около такива тарифи, които да са приемливи както за превозвачите, така и за министерството, и за АПИ, като средства, с които да се рехабилитират пътища и да се строят нови в България.
Вижте още: Каква инфлация да очакваме след тол таксите за камиони и автобуси
Бизнесът не приема предложените от МРРБ средни цени между 10 и 78 стотинки на километър, които бяха определени като „безумни" от бизнеса, а такива високи такси нямало в страните в Западна Европа. При предлаганите ставки, ще се оскъпят значително превозите им, а от това ще се повишат цените на повечето основни храни. Другото искане на бизнеса е, да бъдат обхванати по-малко пътища, които са рехабилитирани, а с течение на времето след съответния ремонт и оценка на качеството, да бъдат добавяни нови километри.
По това искане министър Аврамова каза, че ръководеното от нея ведомство ще провери дали пътищата, на които предстои да бъде въведена тол такса, отговарят на условията за това. По нейните думи, от 20 000 километра републиканска пътна мрежа, 10 800 километра попадат в обхвата на тол системата. Тъй като част от тях са в лошо състояние, те ще бъдат с нулева ставка, затова тя лично е разпоредила проверка на тези пътища и най-вече на онези, които са втори и трети клас, за да се знае къде именно таксата ще е нулева. „Едва след това на среща с превозвачите ще бъде коментиран и размерът й", обясни министър Аврамова, цитирана в разпространено до медиите съобщение от МРРБ.
Относно цената на таксите, министър Аврамоваа обясни, че превозните средства между 3.5 и 12 то, които се използват най-масово в страната, е предложена най-евтината тарифа в Европа с цел да се защити малкият бизнес. Тарифите за тежкотоварните автомобили над 12 т са средни за Европа. Предвижда се приходите от такси за автобусния превоз да бъдат същите като от плащаните досега винетки, като бъде направено преразпределение в сектора чрез прилагането на принципа „който пътува повече, плаща повече". Това, според превозвачите е ново, защото предишния вариант е бил друг.
Тестовете на системата започват на 16 май
Регионалният министър потвърди, че тестовете на ТОЛ системата започват на 16 май и се полагат усилия срокът да бъде спазен. „Акцентът ще бъде обслужването на клиенти, коментира проф. Олег Асенов - и.д. началник на Национално ТОЛ управление (НТУ). От 8 юни ще започнат и обученията на работещите в пунктовете за обслужване. Активно се движи процесът на изграждане на стационарни контролни точки. Изградени са 23 нови рамки, 26 са в процес на изграждане, а 51 са в процес на изготвяне на документация за издаване на разрешение за строеж.
Успешно е преминали стрес тестовете за електронно таксуване на база изминато разстояние, при които е симулирано натоварване аналогично на трафик от 60 000 пътни превозни средства по републиканската пътна мрежа, увери депутатите министър Аврамова.
Държавата очаква да събира от ТОЛ такси около 1.16 млрд. лв. на година и с тях да осигури ремонта и поддръжката на пътищата. Картата с пътищата, които попадат в обхвата на ТОЛ системата, е готова и ще бъде в различни цветове, за да се вижда за кои пътища ще се прилага електронно таксуване и за кои не. Нейният окончателен вариант ще е готов, след като приключат проверките на пътищата, предвидени да бъдат включени в системата.
Какво става с винетките
Вече са назначени 441 служители в отдел „Контрол и правоприлагане" на НТУ. Досега екипите на управлението са извършили 277 608 проверки, при които към 20 април са установени 8325 нарушения. Платени са 7202 компенсаторни такси, за останалите 1123 са издадени актове за установяване на административни нарушения. Постъпилите в резултат от контролната дейност средства са в размер на 565 195 лв. 381 хил. лв. са платени с карта на терминалите в автомобилите.
За целите на правоприлагането са оборудвани 60 специализирани работни места за служители на Агенция „Митници" на изходите на граничните контролно-пропускателни пунктове.
Разработен е интерфейс за достъп на проверка за валидността на електронните винетки чрез контролните устройства на пътните патрули на КАТ. Предвижда се тази функция да бъде въведена в реална експлоатация от 1 юни 2019 г.
Над 2.75 млн. електронни винетки на обща стойност около 183 млн. лв. са продадени до 20 април 2019 г. 82% от приходите са от таксуване на леки автомобили до 3.5 тона, 3% са от автомобили с тегло 3.5 - 12 тона, а 15% са купени от тежкотоварни превозни средства.
От началото на месец март изцяло по електронен път могат да се подават документи за прехвърляне на електронна винетка при смяна на регистрационния номер на автомобила. В рамките на една седмица постъпват средно по 910 заявки за пререгистрация, за които се извършват проверки за допустимост в електронните регистри, информира още регионалният министър.
В резултат на установения електронен обмен с Агенция „Социално подпомагане" са предоставени права за ползване на републиканската пътна мрежа на близо 200 хил. автомобила на правоимащи лица (инвалиди и с право з социално подпомагане).
Още по темата:
От 15 май започва тестване на тол системата
Кои общини искат републикански пътища без винетки
Е-винетките уволниха и шефа на пътната агенция
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |