Снимка: flickr
За месец най-употребяваният бензин А-95 е поскъпнал с 11 стотинки - от 2.13 лв./литър на 9 април до 2.24 лв./литър на 9 май. Това показват данните на специализирания сайт fuelo.net, който проследява динамиката на цените на дребно на горивата по бензиностанциите ежедневно. Докато дизелът остава непроменен на ниво от 2.31 лв./литър от началото на април.
Прави впечатление, че има разлики до 10 стотинки в цените на 9 май, като има бензиностанции, които продават А-95 за 2.25 лв./литър, и други за 2.08 лв./литър.
От средата на март досега увеличението на бензина е средно с 16 ст. за литър, когато на 14 март е отчетена средна цена от 2.08 лв./литър. От началото на годината обаче поскъпването е с 28 стотинки, тъй като почти през целия месец януари цените се задържаха на 1.95 лв./литър за бензин А-95. Това означава нарастване на цените на бензина с 15% от началото на годината.
При дизела ситуацията е значително по-добра. Както вече посочихме, цената на това гориво не се е променила - 2.31 лв./литър на 9 май, колкото и на 9 април тази година. От началото на година дизелът е поскъпнал с 16 стотинки - от 2.15 лв./литър почти през целия януари на настоящата година. Или нарастването на цените на дизела от началото на годината е с 7.4%, което е два пъти по-малко от поскъпването на бензина.
Дъното от 1.95 лв./литър за бензин а-95 и 2.15 лв./литър за дизела беше достигнато на 27 декември 2018 година. Тези цени се задържаха почти през целия месец януари.
Три основни фактора влияят върху цените на горивата
предлагани от бензиностанциите за крайни потребители. На първо място са световните борсови котировки на суровия петрол, на второ - налаганите данъци и акцизи в страната, както и други утежняващи регулаторни ограничения, като например биодобавката.
Законът за енергията от възобновяеми източници задължава производители и доставчици да смесват във всеки литър съответно 8% биоетанол и 6% биодизел. Биокомпонентът ще се увеличава, според международните и европейските изисквания за опазване на околната среда.
И на трето - производствените разходи, които са почти константни, тъй като технологиите, които се използват за преработка на петрола са едни и същи. Рафинериите обаче се стремят да повишават капацитета като намалят разходите си, което се постига чрез подобряване на процесите и съоръженията за преработка. Това, в крайна сметка се прави с цел балансиране влиянието върху цените на другите два фактора, които не зависят от рафинериите.
Суровият петрол и неговият пазарен тренд
Както става ясно от графиката по-горе, 41% от цената на дребно на дизела зависи от борсовите котировки на петрола, а 43% при бензина.
Според последните обобщени данни на „Ройтерс", от началото на годината досега, цените на сорта Brent, който се използва за преработка от рафинериите предимно в Европа и повечето страни от Азия, са се повишили с близо 30%, колкото е поскъпнал и другият сорт - американският лек суров петрол (WTI), за същия период. Затова и бензинът у нас е поскъпнал с 15% от началото на годината.
Само от началото на настоящата седмица и двата сорта от суровина са поскъпнали с рекордните 4%. Това означава, че поскъпването на бензина и на дизела ще продължи и през следващия месец, тъй като това са котировки на т. нар. фючърси (със забавена доставка), или ново повишение с около 4-5 стотинки може да се очаква до края на май и първата седмица на юни, когато цените може да скочат до 2.28 - 2.30 лв./литър бензин, с което ще изпреварят с около 3-4 стотинки миналогодишните по това време. Справка във fuelo.net показва, че през юни 2018 година цените на бензина А-95 са нараснали от 2.21 до 2.26 лв./литъра.
Как ще се движат цените на петрола е трудно да се определи, но според последните прогнози, цените на Brent не би трябвало да превишат 69-71 долара за барел, а на WTI - до 60-62 долара за барел до края на годината, или колкото са приблизително в момента.
Дали са основателни очакванията ще стане ясно по-късно. Към днешна дата това зависи от няколко съществени фактора.
На първо място са търговските преговори между САЩ и Китай и дали двете най-големи световни икономики ще стигнат до споразумение. На второ и трето - докога САЩ ще налагат санкции на петролните индустрии на Иран и Венецуела и дали Съединените щати ще продължат да увеличават добивите си, след като вече изпреварват по този показател Русия и Саудитска Арабия.
И четвъртият фактор е Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) и нейните съюзници, вкл. и Русия, дали ще спазват споразумението, действащо от началото на годината, за общо намаляване на доставките на петрол с 1.2 млн. барела на ден. Това ще стане ясно много скоро - през юни, за когато е насрочена среща на министрите на петрола във Виена.
По-важен обаче е въпросът,
защо дизелът е поскъпнал почти два пъти по-малко от бензина
Най-вероятно заради спадналото търсене, казват пазарни наблюдатели.
Официалните данни на Националния статистически институт (НСИ) показват спад както на производството, така и на доставките на бензин и дизел през февруари 2019 година. Производството на безоловния бензин се е понижило с 10.1% (до 143 000 тона) спрямо януари, когато НСИ отчита по-малък спад с 4.8% (до 159 000 тона). Това означава, че на пазара за двата месеца са липсвали общо 320 000 тона безоловен бензин, произведен в България. В същото време при дизела през февруари е отчетен по-голям спад - с 15.4% (до 241 000 тона), докато през януари производството на дизел е увеличено с 1.4% (до 285 000 тона).
При данните на НСИ за потреблението се затвърждава мнението, че търсенето на дизел чувствително намалява през първите два месеца на настоящата година. През януари НСИ отчита спад на доставките с 1.9% (до 156 000 тона), а през февруари намалението е с 2.6% (до 152 000 тона).
Още едно потвърждение за очертаващата се тенденция за намаляване на търсенето на дизел са данните за първото тримесечие на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа, обявени в сряда, които сравняват първото тримесечие на 2019 г. със същия период на миналата година. Продажбите на нови дизелови автомобили в Европа са намалели с 18%, вкл. и в България.У нас понижението е от 4 810 през първото тримесечие на 2018 година до 3 936 през същия период на настоящата година.
В същото време продажбите на нови бензинови коли в България са нараснали с 15.1% - от 4546 броя през първото тримесечие на 2018 до 5232 броя през януари-март 2019 година.
Още по темата:
Цените на петрола надолу след заплахите на Тръмп срещу вноса на китайски стоки
Пролетен скок на цената на бензина
Бензинът поскъпна с 12 стотинки, а дизелът с 10 от началото на февруари
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |