Снимка: БГНЕС
Всички пет кандидата, предложили оферти за концесия на Ленище София, са допуснати за участие в конкурса. Toва каза министърът на транспорта Росен Желязков, който откри сутринта в ръководеното от него ведомство, заседанието за концесията, цитиран от News.bg.
Той подчерта, че отдаването на столичното летище на концесия е една сравнително нова процедура за публично-частно партньорство по реда на Закона за концесиите. По думите на министъра на транспорта, предложенията на участниците в процедурата по концесиониране на летище София показват много сериозно отношение за развитието на летището и превръщането му в достоен авиационен хъб в Европа и извън Европа.
Кандидатите и техните оферти:
- Консорциум "Витоша", с водещ член Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид; участник в консорциума е и BCEGI Кънстракшън (Великобритания) Лтд, с едноличен собственик Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп. Годишно концесионно възнаграждение: 19 948 052,75 евро или 26,01%; размер на планираните инвестиции: 1 002 927 412 евро.
- Консорциум SofConnect, с водещ член Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС. За изпълнение на изискването за летищен оператор е посочено Флугхафен Мюнхен. Годишно концесионно възнаграждение: 24 542 010,30 евро или 32 %; размер на планираните инвестиции: 608 000 000 евро.
- Консорциум "ССБ София Еърпорт ДжейВи", с водещ член ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ. За изпълнение на изискването за летищен оператор е посочено Копенхаген Еърпортс А/С. Годишно концесионно възнаграждение: 26 050 000 евро или 30,97%, но в обвързващото предложение няма посочен конкретен размер на планираната инвестиция.
- "Фрапорт България" ЕАД, като за изпълнението на изискването за технически способности и финансови възможности е посочено Фрапорт АГ Франкфурт Еърпорт Сървисис Уърлдуайд. Годишно концесионно възнаграждение: 21 000 000 евро или 27.39 %; размер на планираните инвестиции: около 615 000 000 евро.
- Консорциум между "Еърпорт Де Пари" ЕС и ЕЙ и ТАВ Хавалинманларъ Холдинг" А. Ш., с водещ член „Еърпортс Де Пари" ЕС. ЕЙ, а за изпълнение на изискването за летищен оператор е посочено „Еърпортс Де Пари" ЕС. ЕЙ. Годишно концесионно възнаграждение: 32 824 938,77 евро или 42,80%; размер на планираните инвестиции: 903 000 000 евро.
От подадените оферти става ясно, че всички кандидати са предложили по-висока годишна такса, от заявената в поръчката. Да припомним, че в параметрите на заданието за концесията, публикувано в Държавния вестник на ЕС (Official Journal) беше записано, че от бъдещия концесионер се изисква да изгради нов трети терминал на летището, да разшири втория и евентуално да построи нова писта за срока на концесията (35 години). Прогнозната стойност е 3 898 229 907 евро (над 7.6 млрд. лева.) без ДДС, а годишната вноска да е в paзмep на не пo-малко от 15 милиoнa лeвa бeз ДДC или 10% oт oбщите пpиxoди oт вcичĸи дeйнocти.
Първата фаза от конкурса
по думите на Желязков, предвижда разглеждане на подадените заявления и оферти, която е приключила, тъй като назначената за целта комисия, е взела решение да допусне до следващата фаза всички участници. Транспортният министър подчерта, че цялата документация по процедурата се съхранява в защитени сейфове под 24 часово наблюдение, и е първата изцяло електронна процедура. Единствено обвързващите предложения на участниците се подават на хартия. Те се четат от членове на комисията в момента на тяхното отваряне.
Относно срока за приключване на работата на комисията, министърът заяви, че това е дълъг и сложен процес. „След като се види целия обем на документацията, както и детайлите по бизнес модела, техническите и икономическите предложения ще има по-голяма яснота, но трябва да се има предвид, че това не е процедура по Закона за обществените поръчки, а е процес, в който се изследват много елементи от предложенията за дългогодишно публично-частно партньорство, какъвто е Законът за концесиите", допълни още той.
Министър Желязков призова да не се правят спекулации и прибързани заключения, кой ще бъде избраният концесионер. „Предстои не лек и много отговорен процес, при който ще бъдат оценявани финансовите предложения, с относителна тежест от 55% и техническите предложения, с относителна тежест от 45%, като крайната оценка ще бъде комплексна", уточни Росен Желязков. Той подчерта, че както до сега ще се разчита и на експертната оценка на международните консултанти по процедурата от Международната финансова корпорация (МФК), част от групата на Световната банка, в партньорство с Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). „За нас е важно оценяването на офертите да е професионално и направено по всички международни стандарти за оценяване на подобен тип оферти, защото предложенията са комплексни и се разглежда бизнес модел за изключително дълъг период от време. Вярвам че процедурата ще оправдае очакванията, които обществото има към законосъобразното, целесъобразното и прозрачното ѝ провеждане", каза министър Желязков.
Правителството очаква да получи 3.9 млрд. евро без ДДС от 35-годишната концесия на столичното летище, в която се включва и първоначалната сума, която концесионерът трябва да плати - около 600 млн. лв.
Желязков пожела успех на всички участници и изрази надежда, че ще бъде избран най-добрият концесионер, за да бъдат защитени всички интереси.
Още по темата:
Кои наддаваха за концесията на Летище София
Депутатите дадоха зелен светофар за концесията на Летище София
Защо е удължен за 5-и път срокът за офертите за концесионер на Летище София
EUR | 1.955830 |
USD | 1.882420 |
GBP | 2.357420 |
CHF | 2.103720 |