Снимка: Пресслужба на Министерския съвет
Както често напоследък се коментира: Всяко решение е предпоследно, докато не каже Борисов. Това с пълна сила важи и за въвеждането на електронното таксуване (ТОЛ-ът) на тежкотоворния трафик (камиони над 3.5 тона и автобуси). Предварителните планове бяха това да се случи на 16 август, но след днешната среща на представители на транспортния бранш с премиера, срокът се отлага най-рано за догодина, а предложените такси за преминаване по пътищата на камиони и автобуси ще бъдат намалени.
Още едно потвърждение на наложилата се през последните няколко години практика: когато има обществен натиск, а в случая бизнесът настоява за отлагането, обикновено премиерът се намесва и се стига при повечето от случаите до компромис. Затова толкова много бизнесът настояваше за среща с премиера, дори заплаши, че има готовност за протести.
„Не смятаме, че формата на диалог с правителството и администрацията е протест, никой от нас не желае да влиза в конфронтация, но, ако трябва да направим протест, ще го направим, но вярвам, че няма да се стига дотам", каза на пресконференция в БТА в началото на седмицата Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи, в отговор на журналистически въпрос.
Какво се реши при премиера
На срещата при премиера днес с представители на превозвачи и спедитори, присъстваха министрите на финансите и на регионалното развитие Владислав Горанов и Петя Аврамова, зам.-регионалният министър Николай Нанков и председателят на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) Георги Терзийски. На нея беше решено реалните тестове на ТОЛ системата да започнат на 16 август и да продължат 3 месеца.
„Обединихме се около няколко важни точки. Всички сме наясно, че има необходимост и сме съгласни да се въведе ТОЛ системата като най-справедливият начин за ползване на пътищата, защото всички искаме да се возим на по-добри пътища", каза след срещата на брифинг изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев, цитиран от Агенция „Фокус".
По неговите думи е взето решение „още от утре да започнат разговори с Министерството на регионалното развитие и благоустройството, но от 16 август започват реални тестове. Превозвачите ще осигурят монтирането на техните превозни средства бордови устройства и в рамките на около 3 месеца да се извършат реалните тестове, „за да се види реалната картина, която ще се получи от трафика освен на автобусите и на товарните автомобили". По-късно стана ясно, че през тестовия период, въпреки че ще имат монтирани устройства, превозвачите няма да плащат толтакса, а ще ползват електронна винетка.
След това, на база получените данни ще се работи за обхвата на пътищата и за цените на таксите. За нас е най-важно да се направят реални тестове, от които да се види реалното състояние на трафика и по какъв начин ще се работи по нататък", подчерта Йордан Арабаджиев.
Това означава, че по-рано от следващата година няма начин да заработи електронното таксуване за преминаване по републиканските пътища на камиони и автобуси.
Като „заравяне на томахавките" прозвучаха думите на регионалния министър Петя Аврамова на брифинга след срещата: „Ще намерим решение за топ системата, при което транспортният бранш да бъде конкурентоспособен, а ние да имаме допълнителни приходи в бюджета." Тя потвърди казаното от Йордан Арабаджиев за тестовете и сроковете, а за таксите уточни: „Тяхното искане е решението за окончателния размер на таксите да бъде взето като решение след проследяване на реалния трафик, както на автомобили от 3.5 до 12 тона, така и на тези над 12 тона и автобусните превози, за да може да придобием реална картина."
Аврамова отново каза, че регионалното ведомство е изготвило няколко варианта, които ще бъдат обсъдени с бизнеса. Тя добави, че приходите, с които разполага сега АПИ, са абсолютно недостатъчни. „Недостигът на средства, който ние имаме е около 600 млн. лв., за да можем да удовлетворяваме всички искания за по-добри пътища в България", подчерта регионалният министър, цитирана от „Фокус".
Какви бяха разчетите на Пътната агенция
Плановете на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) бяха новата система за таксуване да заработи на 16 август. От АПИ уверяваха, че дотогава по пътищата трябва да бъдат монтирани и преоборудвани 300 портални рамки, които да следят трафика, както и 105 ТОЛ патрула.
„Няма да е лесно въвеждането на ТОЛ системата, но тя е необходима", подчерта регионалният министър Петя Аврамова в сряда (ден преди срещата при премиера). В интервю за Нова телевизия тя допълни, че ТОЛ системата е един от вариантите да се финансира една система, която от години е недофинансирана и средствата, които се определят от бюджета всяка година са недостатъчни, за да се покрият всички нужди за ремонт на пътища. И нито дума за искането на бизнеса този срок да се отложи.
Вижте още: Каква инфлация да очакваме след ТОЛ таксите за камиони и автобуси
Ден преди изявлението на министър Аврамова на специална пресконференция представители на транспортния и спедиторския бизнес поискаха да бъде удължен с още три месеца срокът за въвеждане на ТОЛ системата.
На 15 май започна първият етап от тестовете на ТОЛ-а със симулации на данни за движение по републиканската пътна мрежа, а не със събиране на реални данни на терен. Целта е първо да се установи дали има добра свързаност между отделните компоненти на системата, уточняват от Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ).
След като тази интеграция бъде установена от екипите на Националното ТОЛ управление към АПИ, ще се премине към втори етап - тестове с данни, постъпващи от бордови устройства, монтирани на транспортни средства.
„За да са ефикасни тестовете, не е необходимо да има приета тарифа на ТОЛ таксите, нито окончателен обхват на покритие от пътища, за които ще се плаща ТОЛ", увери вчера председателят на АПИ Георги Терзийски, с което подсказа, че ще бъдат намалени предложените от Световната банка тарифи. По думите на Терзийски, експертите на Националното ТОЛ управление ще правят „сухи тренировки" за функционалността на системата и как се работи с нея на база тестови тарифи и техническо, а не търговско покритие върху пътищата. Техническото покритие е от 10 800 км и е обхвата, заложен в заданието за разработване на системата.
Предварителното предложение беше да се таксуват около 50 на сто от републиканската пътна мрежа или около 10 000 км. Останалите 10 000 км и още 20 000 км общинска пътна мрежа ще са безплатни за тежкотоварните автомобили над 3.5 т след въвеждането на тол-а, обясни министър Аврамова пред Нова телевизия. Тя подчерта, че преминаването по общинските пътища няма да се заплаща такса.
Вижте още: Кои общини искат републикански пътища без винетки
"8000 км действително, от направената инвентаризация на цялата републиканска пътна мрежа, са в лошо състояние. За да финансираме този сектор е необходимо да направим и тази тежка и трудна, но необходима реформа и да въведем ТОЛ системата. От случващото се в последните дни е ясно, че няма да е лесно нейното въвеждане", призна регионалният министър.
Нека припомним, че тестовите тарифи са препоръка на Световната банка от 2016 г.
Всъщност на последвала пресконференция в късния следобед на 15 май, стана ясно какво всъщност ще се реши при премиера. Най-важното е, че ще има намаляване на тарифите за километър изминато разстояние, които трябваше да плащат превозвачите, след като заработи ТОЛ системата.
„Утре ще се срещнем с бизнеса при премиера Бойко Борисов, но мога да открехна вратата и да заявя, че постигнахме сближаване на позициите. Вероятно исканията ни ще се срещнат по средата", заяви заместник-министърът на регионалното развитие Николай Нанков, с което подсказа, че предложените от Световната банка тарифи ще бъдат намалени.
Какво искаше бизнесът
Три основни искания посочиха в началото на седмицата превозвачи и спедитори. На първо място е удължаване на 3-месечния срок за тестовете, което означава ТОЛ системата да бъде въведена от началото на следващата година. От сдружения в сектор "Транспорт" и "Спедиция" обясниха, че „подкрепят въвеждането на ТОЛ-системата в България, но при ясни правила, спазени технически изисквания и прозрачност. За да се изпълни това, от сдруженията искат да им предостави картата с построените пътни рамки и прилежащото им оборудване с координати на местоположението им преди началото на тестовете.
Второто съществено искане е ТОЛ-системата да обхваща само магистрали и пътища първи клас, които са част от европейските транспортни коридори. Аргументите са, че в България транзитният трафик е доста голям и заради това фокусът на ТОЛ-а трябва да бъде насочен към транзитното движение и да бъде облекчен режимът за операторите на вътрешния пазар.
Третото искане е свързано с таксите. Бизнесът предлага при тяхното определяне да се приеме германската система, но съобразена с БВП на България, който е около пет пъти по-малък от този на Германия.
Предложените тарифи (виж таблицата по-горе) са много високи, затова бизнесът иска да се разгледа и възможността за приемане на облекчения на превозвачите на вътрешния пазар, чиято дейност има социални функции, подобно и на автобусните превози - например превозите за доставка на стоки от първа необходимост.
Преди месец от Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) обявиха, че становището им по отношение на въвеждането на новия начин за плащане е положително, "но при условие че бъдат спазени изискванията за равномерно въвеждане и пропорционалност на таксуването за всички участници в движението".
От КРИБ настояваха да се преосмисли обхватът на таксуваните участъци от републиканската пътна мрежа. В момента се предвижда платено да е ползването на 82% от пътищата в страната, а такова голямо покритие нямало никъде в Европа.
Несъгласие с предлаганите тарифи изразиха и от Българската петролна и газова асоциация (БПГА). Разчетите на бизнес организацията показват, че има вероятност още от края на август заради ТОЛ таксите да има поскъпване на транспорта на горива с 30 на сто, което прехвърлено към литър гориво, ще е между три и четири стотинки средно увеличение. Това е такса, която бизнесът подобно на ДДС и акцизите, ще плаща всеки месец", предупреди председателят на БПГА Живодар Терзиев.
Какви бяха предаварителните разчети за тестовете
които трябваше да продължат три месеца, за да старитар ТОЛ-а на 16вгуст, като поетапно да се тестват 5-те базови компонента на системата:
- таксуване на базата на изминато разстояние - генериране на данни за изминат маршрут, създаване на валидни тол-деклараци, обмен на данни по системната интерфейсна шина и фактическо определяне на таксуващите записи, респективно цената за преминатия маршрут;
- правоприлагане - проверка чрез разчитане на регистрационен номер на пътно превозно средство и отчитане на категорията на ППС за валидни данни за таксуване в системата (подадени за това ППС валидни тол декларации) и определяне дали текущото ППС е редовен потребител на пътя или нарушител;
- обслужване на клиенти - регистриране на клиент/договор, продажба на маршрутни карти през известните вече канали за продажба, промяна на данни за клиент/договор, справки за състоянието на клиент/договор;
- плащане и управление на плащанията - баланс по клиентска сметка, взаимодействие с издатели на платежни карти, в т.ч. издатели на карти за гориво;
- информационна сигурност и устойчива работоспособност на системата.
Преди да стартира самият тестови период, беше проведено обучение на оперативните ръководители и ключовите експерти от екипа на Националното ТОЛ управление (НТУ) за провеждане на тестовете - обхват, задачи, планирани резултати, начини на оценка на резултатите. На тестовете ще присъстват експерти на Световната банка, като тяхната задача, както и до този момент, е да наблюдават, верифицират и оценяват резултатите от тестовете.
По време на целия тестови период ще се изпробват всички компоненти на системата, увериха от АПИ. На пресконференцията вчера заместник-регионалният министър Нанков отново обяви, че целта на тестовете е „да имаме справедлив модел на тарифиране и да спазим европейския принцип, който натоварва да плаща повече". И последва уточтението: „Искаме да създадем необходимите условия за развитие на транспортния бранш, но и да не лишаваме пътния сектор от ресурс за ремонт и рехабилитация. Всеки компромис по отношение на обхвата и тарифата ще влияе в дългосрочен план върху качеството на пътищата и изграждането на автомагистралния пръстен."
Още по темата:
Правителството не отстъпва за въвеждането на ТОЛ системата на 16 август
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |