Снимка: БГНЕС
От началото на май досега масовият бензин А 95 е поскъпнал средно със 7 стотинки (от 2.20 лв. на 1 май до 2.27 лв./литъра на 27 май) в България, а на цените на дизела са нараснали само с 3 стотинки (от 2.30 лв. до 2-33 лв./литъра), показват данните на специализирания сайт fuelo.net, който проследява динамиката на цените на дребно на горивата по бензиностанциите ежедневно.
Тази тенденция се запазва от началото на годината. От 1 януари досега бензинът е поскъпнал с 32 стотинки (от 1.95 лв. до 2.27 лв./литър), докато цената на дизела се е повишила с 18 стотинки (от 2.15 лв. до 2.33 лв./литър) или разликата между двете основни автомобилни горива се свива със 17 стотинки от началото на годината.
И въпреки че дизелът започна да поскъпва по съществено от началото на март, а бензинът от средата на април, свиването на разликата започна рязко от края на април, когато поскъпването на бензина се ускори спрямо това на дизела.
Цени на бензин и дизел в Европа към 27.05.2019 г. (лева/литър)
(+) бензинът е по-скъп от дизела, (-) дизелът е по-скъп то бензина.
Източник: Fuelo.net
От таблицата по-горе е видно, че в Европа цените на бензина са по-високи от тези на дизела, с изключение на Испания, Румъния и Сърбия. И в трите държави, обаче, разликата между стойностите на бензина и дизела е по-голяма от тази в България.
В същото време, дизелът е много по-евтин от бензина в Холандия (разлика 0.69 лв./литъра), Германия (0.47 лв./литъра), Гърция (0.39 лв./литъра).
Защо поскъпването на дизела се забавя
Три са основните фактори, които дават отговор на този въпрос. На първо място са въвеждащите се постепенно строги ограничения за използване на дизеловото гориво първо за леки автомобил, а след това и за тежкотоварни камиони и автобуси, в Европа. Най-вече от строгите цели за ограничаване на вредните емисии СО2 и нарастващите квоти за производство на електрически коли, както и новите правила за движение и почивка на водачите на тежкотоварни камиони и автобуси, целият пакет Мобилност, който ще бъде приет или частично отхвърлен от новия Европейски парламент.
ЕС започна да ограничава движението на дизеловите коли
Някои страни в ЕС вече започнаха да ограничават движението на дизелови автомобили в центровете на големите градове. Начело в тези начинания е Германия, където забраната ще започне да действа от юли 2019 година. Следващата стъпка е за „сваляне" на дизеловите коли от магистралите.
Това кара производителите да намаляват производството си на дизелови автомобили или ако продължат да ги произвеждат, тяхното предлагане ще е за пазари, където не се очакват такива ограничения, като азиатските и американските например.
Потвърждение за това са обявените на 8 май сравнителни данни на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (ЕAMA) за първото тримесечие на 2019 година спрямо същия период на миналата година. Продажбите на нови дизелови автомобили в Европа са намалели с 18%, вкл. и в България. В нашата страна понижението е с 874 броя (от 4 810 през първото тримесечие на 2018 година до 3 936 през периода януари-март тази година.
В същото време продажбите на нови бензинови коли в България са нараснали с 15.1% или с 686 броя - от 4546 броя през първото тримесечие на 2018 г. до 5232 броя през януари-март 2019 г.
Потреблението на двата вида гориво
е другият фактор. Според обявените на 30 април тази година данни на НСИ за производството и доставките на бензин и дизел показват спад по двата показателя и на двата вида горива февруари 2019 година. Производството на безоловния бензин се е понижило с 10.1% (до 143 000 тона) спрямо януари, когато НСИ отчита по-малък спад с 4.8% (до 159 000 тона). Това означава, че на пазара за двата месеца са липсвали общо 320 000 тона безоловен бензин, произведен в България. В същото време при дизела през февруари е отчетен по-голям спад - с 15.4% (до 241 000 тона), докато през януари производството на дизел е увеличено с 1.4% (до 285 000 тона).
От данните на НСИ за потреблението се затвърждава мнението, че търсенето на дизел чувствително намалява през първите два месеца на настоящата година. През януари НСИ отчита спад на доставките с 1.9% (до 156 000 тона), а през февруари намалението е с 2.6% (до 152 000 тона).
И третият фактор е петролът
Колкото по-скъпо е „черното злато", толкова по-скъпи ще са бензинът и дизелът. От графиката по-долу е видно, че 41% от цената на дребно на дизела зависи от борсовите котировки на петрола, а 43% при бензина.
Според последните обобщени данни на „Ройтерс", от началото на годината досега, цените на сорта Brent, който се използва за преработка от рафинериите предимно в Европа и повечето страни от Азия, са се повишили с близо 30%, колкото е поскъпнал и другият сорт - американският лек суров петрол (WTI), за същия период. Затова и бензинът у нас е поскъпнал с 16.4% от началото на годината. Със приблизително същия тернд е трябвало да посъкъпне и дизелът, но не е така. Нарастването на цените на дизела от началото на годината е два пъти по-малко - с 8.3%. Това се дължи на посочените вече два фактора, свързани с потреблението на горивата и затягане на европейските изисквания за дизеловите автомобили.
Прогнозите обаче не са за драстично поскъмване на „черното злато", което означава, че не би трябвало да има и съществено повишение на цените на бензина и дизела съответно.
Дори и след санкциите на САЩ срещу Иран и Венецуали и ограниченията на доставките с по 1.2 млн. барела на ден от Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) и други държави извън картела, като Русия, заради които се очакваше намаляване на търсенето, последните прогнози са за цени на петрола от сорта Brent между 70 и 75 долара за барел до края на годината, а на американския лек суров петрол (WTI) - между 62 и 67 долара за барел.
Тези прогнози са съобразени и с търговската война между САЩ и Китай, която се очаква да приключи да няколко месеца, макар че има и други сценарии - тя да продължи. Тогава обаче може да се стигне до драстично свиване на потреблението на петрол, което ще се отрази и върху глобалния икономически растеж.
Още по темата:
Търговската война между САЩ и Китай отново притиска цените на петрола
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |