Снимка: БГНЕС
Последното проучване на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) показва, че средната възраст на автомобилния парк в ЕС се увеличава. При леките автомобили средната възраст е била 11.1 години през 2017 години, в сравнение с 10.5 години през 2013 година. При лекотоварните до 12.5 тона автомобили средната възраст също се е повишила до 11 години от 10.4 години през 2013 година. По-малка е разликата при тежкотоварните над 12.5 тона автомобили - тяхната средна възраст е 12 години при 11.7 години преди 6 години.
Средна възраст на автомобилния парк на ЕС по тип превозно средство
Източник: АСЕА
Как е в България
По окончателни данни на Пътна полиция за 2018 година, в България са регистрирани над 3.66 млн. пътни превозни средства, с около 220 000 повече в сравнение с 2017 година, когато са били регистрирани повече от 3.44 млн. автомобили от трите вида - леки, лекотоварни и камиони.
Най-много са на възраст над 20 години, които са 40% или над 1.4 млн. броя. Значително по-малко са новите до 5 години, които съставляват само 6.03% от целия автомобилен парк.
Възраст на автопарка в България до края на 2018 година
Източник: Окончателни данни на Пътна полиция към 31.12.2018 г.
И продажбите на нови автомобили падат
Окончателните данни на АСЕА за първите четири месеца на 2019 година показват, че регистрираните нови автомобили в Европейския съюз са намалели с 2.6%, а само през април понижението е с 0.4 на сто при общо регистрирани 5 480 953 автомобили. Двата най-големи пазара - Германия и Франция, отчитат най-слабо понижение, съответно спад с 0.2% и с 0.4%. По-съществено е понижението на продажбите в Италия (-4,6%), Испания (-4,5%) и Великобритания (22.7%) в сравнение със същия период на 2018 година.
За разлика от големите европейски пазари, за България АСЕА отчита ръст на регистрираните нови автомобили за периода януари - април 2019 година с 2.1% или общо 11 427 автомобила спрямо 11 188 през същия период на 2018 година.
Регистрация на нови автомобили в ЕС 2017-2019 година
Източник: АСЕА
Бъдещето също не е оптимистично
Ново проучване на базирания в Есен, Германия, Център за автомобилни проучвания към университета в Дуисбург, цитиран от агенция ДПА, показва, че продажбите продължават да падат в целия свят, което застрашава автомобилната индустрия. С около 5% са намалели продажбите на нови автомобили в света, до общо 79.5 милиона броя от началото на 2019 година, с окончателни данни за месец май.
Според авторите на проучването, подобен спад не е наблюдаван от финансовата криза през 2008 година.
Като основна причина за това състояние на пазара се посочва търговския спор между САЩ и Китай за вносните мита. Най-голямо притеснение предизвиква китайският пазар, където продажбите от началото на 2019 г. са се понижили спрямо предходната година най-много, с над 7.5 на сто, отбелязва ръководителя на проекта за проучването на пазара Фердинанд Дуденхофер.
Перспективите също не са добри, според Центъра за автомобилни проучвания към университета в Дуисбург. Спадът на продажбите за цялата 2019 година в Китай ще достигне 10%, а за Западна Европа очакваното понижение ще е по-слабо - около 3 на сто.
Още по темата:
Кои автомобилни компании се страхуват от загуби заради търговската война
Черни кутии задължителни за новите автомобили от 2022 година в Европа
Продажбите на нови коли в ЕС спадат, в България растат през февруари
EUR | 1.955830 |
USD | 1.840090 |
GBP | 2.344750 |
CHF | 2.085330 |